şükela:  tümü | bugün
  • bellini ailesinin küçük oğlu, ülkemizde fatih sultan mehmet'in portresini yapmış olmasıyla tanınır, venediklidir, istanbulda kaldığı süre içinde birçok resim ve üzerinde fatih'in resmi olan bir madalyon da yapmıştır, şövalyelik ünvanı almıştır, venedikte ölmüştür, hala da orda yatmaktadır...
  • bugün londra'da sergilenen ikinci mehmed tablosu aslında bellini'nin yanında götürdüğü bir kopyadır. kendi eserini kopyalamıştır. ikinci mehmed ile şarap içmişliği de vardır aziz bellini'nin. ne yazık ki saraydaki asıl portre ikinci mehmed'in yobaz torunları tarafından yok edilmiş veya depolarda çürümek üzere yıllandırılmıştır. ikinci mehmed sarayın duvarlarına pek çok resim astırmış idi. o dönemden kalma resimlerin bir iki tanesi günümüze ulaşmıştır. gentile bellini üstad ise venedik'e döndüğü zaman il turco namıyla anılmıştır.
  • topkapi sarayinda kaldigi 1479-1480 yillari arasinda harem'in de duvarlarini ve tavanlarini boyamistir bu ronesans adami. ama ne olmus, bizim canimiz cigerimiz osmanli buyuklerimiz "hey buyuk allam, gavurun elinden cikan hersey gunahtir" demis ve sildirmislerdir hepsini.
    aferin aferin, buyuksunuz, ne gerek var italyan ronesansi gibi buyuk bir sanatin turkiye'de icra edilmesine, turkiye hepinizle gurur duyuyor.
  • italyan ressam. babası jacopo'nun atölyesinde resim eğitimi gördü, sonra andrea mantegna ile çalıştı. gotik sanatın izlerini taşıyan bir dönemden sonra, resimlerinde mantegna'yla kardeşi ressam giovanni'nin özelliklerini birleştirdi. bir ara istanbul'a çağrılarak fatih sultan mehmet'in portresini yapan bellini bir süre kahire'de kaldı. yurduna döndüğünde venedik okulu'na oryantalizm ve egzotizmin izlerini de taşıdı. san marco alanında ayin alayı, san lorenzo köprüsünde mucize gibi olgunluk dönemi yapıtları onun ustalığını yansıtır. ressamın bir çok avrupa ve amerika müzesinin yanı sıra, istanbul üniversitesi kitaplığı'nda resimleri vardır.
  • rivayete göre, gentile bellini'nin vaftizci yahya'nın (bkz: st john the baptist) kesik başını betimlediği bir resmi fatih sultan mehmet tarafından doğal olmadığı yönünde eleştirilmiştir. hatta bunun üzerine fatih'in saraydaki kölelerden birini huzuruna çağırıp kafasını oracıkta kestirdiği ve kesilmiş başı bellini'ye teslim edip bu modele göre resmi yeniden yapmasını tavsiye ettiği söylenir. bu olaydan birkaç ay sonra bellini pılını pırtısını toplayıp istanbul'dan ayrılmıştır.
  • bu bellini efendi fatih'e yaranmak için onun bir ecnebiyi keserkenki anını tasvir eder. fatih'e bu resmi gösterir ve fatih kafası kesilen bir insanın boynunun kısalacağını söyleyerek ressamı eleştirir. argümanını desteklemek için de bir köleyi çağırarak bellini'nin önünde boynunu keser. bellini bu olay üzerine üç buçuk atarak venedik'e kaçar.
  • bellini'nin memleketine alelacele topuklamasi hakkinda yukarida da zikrolunmus rivayetin kaynagi on yedinci yuzyilda carlo ridolfi'nin venedikli ressamlar hakkinda derledigi antolojiymis. kelleyi kaybetmiş vaftizci john'un resimde boynu çok uzun gelmiş fatih'e; "hacım bunu biraz ufaltalım, kafa kesilince boyun büzüşüyor, inanmazsan bak" diye degme bir köle üzerinde şovunu yapıp bellini'nin yusufları salmış. fatih'in boğaz kesmeler meşhur zaten, 17. yy rivayeti de olsa inanırım. misal bir de irene vardır, bizanslı güzeller güzeli taze irene. mehmed de aşka düşmüş, lakin devletliler başlamış "cık cık cık, kendini haşna fişneye verdi, memleket idaresini unuttu" diye muşmuşlamaya. toplamış hepsini divana, irene'i de almış yanına, arkadan girmiş mehter takımı cendere cendereyi. "kimse hanedanımın gücünü korumaktan beni alıkoyamaz lan" diye kesmiş kızın boğazını.
    hem rumelihisarı'nın adına neden o vakitler boğazkesen deniyordu sanıyorsunuz? yok la, atıyorum inanmayın.
  • 1463-1479 osmanlı venedik savaşı sonucu imzalanan barış antlaşmasının bir koşulu olarak sultan ii.mehmed'in tablosunu yapmak üzere 72. venedik dükü giovanni mocenigo tarafından istanbul'a gönderilen ressam. istanbul'da 16 ay kalmıştır. ünlü fatih portresinin yanında günümüze ulaşamasa da birçok eser yapmıştır. ii.mehmed'in bellini'den bir venedik manzarası çizmesini de istediği bilinmektedir. bu olay ii.mehmed'in son seferi olacak olan italya seferi'ne hazırlık yaptığının kanıtıdır.bellini ünlü fatih portresinin sağ alt köşesine latin harfleriyle 25 kasım 1480 tarihini not düşmüştür. eylül 1479'da istanbul'a giriş yaptığını varsayarsak görevini tamamla süresi olarak 25 kasım 1480, şehirden ayrılması ise aralık-ocak aylarına denk gelir. bu tarihler bellini'nin istanbul'dan ayrılma gerekçeleri olarak gösterilen olayların doğru olmadığının kanıtıdır. istanbul'a fatih'in portresini yapmak amacıyla gelen bellini görevini tamamlamış ve venedik'e dönmüştür.
  • rönesans döneminde venedikte yaşamış italyan ressamdır. venedik cumhuriyeti tarafından barış anlaşmasının bir şartı olarak fatih sultam mehmet'in portresini yapmak üzere istanbul'a gönderilmiştir.istanbul'da 16 ay kalmıştır.fsm'nin portresini çizerken tablonun sağ alt köşesine latin harfleri ile 25 kasım 1480 tarihini atmıştır.bu tablo günümüzde londra'da bulunan victoria and albert müzesinde sergilenmektedir