*

şükela:  tümü | bugün
  • gercek mesleginin doktorluk olmasinin yaninda, devrimin doktoru, dusunur anlamlarina gelen "el-hakim" lakabi olan filistin halk kurtulus cephesi (bkz: fhkc) kurucusu.
  • bir efsanenin ismidir kendisi, mazlum bir halkın hekimidir. onun önderliği ile filistin halkı derdini tüm dünyaya anlatabilmeyi başarmıştır.
    grek ortodokstur ( her arabı dini yobaz zanneden laikçi moronlara atfen bu bilgi belirtilmiştir). yasar arafat 'in bir dönem fkö içerisinde en sert rakibi olmuştur. fhkc'nin marksist kimliği ile içerisinde yahudilerin de yer alacağı bir filistin devleti kurma ve genel bir ortadoğu devrimi düşüncesi, bir çok arap liderini ürkütmüş ve arap burjuvazisi ile barışık olan arafat'a önemli bir kısmı destek vermiştir. bu sözlük 1970 'li yıllarda olsaydı kesinlikle altına binlerce entry girilebilecekken sessiz sakin 3 5 entry ile ne yazık ki bahsedilmekte kendisinden. kahpe felek diyor, özgür bağımsız eşit bir ortadoğu için gelecek kuşaklardan yeni el hakimler bekliyoruz....
  • filistinli, israilli antifasistlerin, antiemperyalistlerin, birbirlerinin yaralarini sagaltacaklari ilacin, recetesini yazmistir. o gün gelmedi daha, eyvallah, ama gelecek, yolu yok baska.
    anlatilmaz kutsal acilar topragindan, yüzümüze umudun sicak dokunusunu yadigar birakip, sözünden dönmeden, inancina ihanet etmeden, bir george habash gecti.
  • büyük bir enternasyonalist, büyük bir yurtsever.
  • fhkc'nin kurucusudur.
    lakabı "el hakim"dir. yani devrimin doktoru ya da düşünür ve doktor anlamında.
    fhkc'yi kurduğunda 44 yaşındadır.

    filistin halk kurtuluş cephesi (fhkc)’nin kurucusu ve önderi, filistinli marksist corc habbaş 1925'te kudüslü bir ortodoks ailenin çocuğu olarak doğdu. 1948'de filistin’den ayrılan habbaş, beyrut’taki amerikan üniversitesi’nde tıp öğrenimi gördü.

    üniversite öğrenciliği sırasında çoğunluğu öğrenciler ve öğretim üyelerinden oluşan arap milliyetçi hareketi’ne katıldı. başlangıçta birleşik arap cumhuriyetleri’nin kuruluşunu destekleyen ve aralarında george habbaş ve nayif havatme’nin de bulunduğu amh önderliği birlik’in çökmesinden sonra nasırcılar ve baasçılardan koparak el fetih örneğine uygun biçimde fedai örgütleri kurmaya başladılar.

    george habbaş, hareketin filistin kolu olarak örgütlenen intikam gençliği adlı örgüt içinde etkin bir rol oynadı. eylül 1964'te, arap dünyasında yaşanmakta olan genel radikalleşme sırasında amh içinde hasırcılıktan kopan, ve kurtulaş için silahlı mücadele programını savunan sol kanat hareketi içinde yer aldı. geriye dönüş yiğitleri, intikam gençliği ve filistin kurtuluş cephesi adı altında örgütlenmiş olan fedai gruplarının 1967'de arap-israil savaşı’ndaki yenilgiden sonra, bir araya gelerek kurdukları filistin halk kurtuluş cephesi içinde fkc önderi ahmet cibril ile düştüğü ideolojik itilafın ardından, ahmet cibril örgütten ayrıldı ve habbaş’ın savunduğu marksist eğilim örgüte egemen oldu. ocak 1969'da kısa bir süre şam’da hapiste kaldı. ocak sonunda nayif havatme’nin sol kanat muhalefetinin de örgütten ayrılmasından sonra, örgütün tek lideri haline geldi.

    havatme’nin, corc habbaş’a yönelttiği küçük burjuva ideolojisi ile uzlaşma, arap rejimleriyle iyi geçinme suçlamasına karşılık habbaş, çoğunluğu küçük burjuva olan filistin halkı ile birleşmek ve bir ulusal kurtuluş savaşı yürütmek için onlarla yabancılaşmamak ve direnme hareketinin gereksindiği askerî desteği elde tutmak için “ilerici” arap rejimleriyle belli bir ilişkinin gerekliliğini savundu. ancak, fhkc’mn yönetici kademelerinin marksist-leninistlerden oluşması görüşünde de ısrar etti.

    1968'de el fetih ve öteki filistin direniş örgütleri ile birlikte girdikleri fkö’den yom kippur savaşı’nın sonrasında arafat’ın israil’i tanıma imasında bulunması üzerine ayrıldı. 1971 başlarında, ürdün’de “kudüs’e giden yol amman’dan geçer” şiarıyla kral hüseyin’in egemenliğine karşı özgür ürdün hareketi’ni kurarak yer altı mücadelesine girişti. ancak, 1971 temmuz’unda, hüseyin’in filistin kamplarına karşı saldırısından sonra lübnan’a yerleşti. 1973 arap-israil savaşı’ndan sonra, israil’le sorunların diplomatik yollardan çözülmesine karşı çıkan dört filistinli direniş örgütünün oluşturduğu red cephesi’nin önemli sözcülerinden biriydi. habbaş, fkö’nün kral hüseyin’le uzlaşma girişimlerini şiddetle eleştirerek bu tutumu “teslimiyetçilik” olarak nitelendirdi. israil işgali altındaki batı şeria ve gazze’de fhkc’nin yeraltı hücreleri oluşturmasına öncülük etti. defalarca suikast girişimlerine hedef olan habbaş, bunlardan birinde kısmî felce uğradı. (kaynak: `sosyalizm ve toplumsal mücadeleler tarihi ansiklopedisi`)

    kurduğu cephe’nin marksist olduğunun kanıtı ise yine kendi ideoloji ve stratejisinin maddeler halinde yayımladığı bildirgesinin üçüncü maddesinde açıkça göze çarpıyor madde şunu söylüyor : ‘’3- dünya görüşümüz, marksist-leninist’tir. leninist parti modelinden yanayız. bu; demokratik merkeziyetçiliği, eleştiri ve özeleştiriyi ve liderliğin ortaklığını (yani tek bir kişinin önderliğini reddetmemizi) kabul etmemiz anlamına gelir. (kaynak: çelik bilgin, türkiye’de marksist damar var, istanbul, dönem yayınevi, 1991, s.70)

    "george habbaş filistin marksizmi'nin lenin’i diyebiliriz türkiye’den bir kişiyle eşleştirecek olursak bu mahir çayan’dır sebebi ise parti/cephe örgütlenme biçimini seçmesidir." (kaynak: fraksiyon.org)
  • el hekim yani filistin halkının bilgesi.

    hristiyan arap olan george habash tıp eğitimi almış ve ülkesine döndüğü yıl karşılaştığı "büyük felaket"in ardından kendisini filistin sorununun içinde bulmuştu. önce birkaç filistinli aydınla "ulusal mücadele" izleyen habash ardından marksizme yönelmiş, israil filistin sorunu ile birlikte bütün ortadoğu'daki ulusal ölçekli sorunların bölgenin emperyalistler tarafından yönetildiği dönemlerden kaldığını, sorunun emekçi halkların sorunu olduğunu ortaya koymuştu.

    fkö içindeki filistin halk kurtuluş cephesi'nin kuruluşu onun önderliğinde oldu. ardından otel basmalar ve uçak kaçırmalarla masum sivillere zarar vermeden, dünyanın dikkatini filistin sorununa çekmeye çalıştı. ömrü boyunca siyonizme ve emperyalizme karşı durdu. bu çizgisinden sovyetler birliği dağıldıktan sonra da taviz vermedi. ona göre sovyetler birliği'nin çözülmesinin ardından filistin halkı "yetim" kalmıştı.

    el hekim bu yıllarda yaser arafat örgütünü tunus'a taşırken direndi ve fhkc filistin'de kaldı. bu israil tarafından önemli liderlerinin hedef olması anlamına gelecek ve el hekim bu kararı nedeniyle çokça eleştirilecekti. oysa ki kendisine bu tavrı sorulduğunda el hekim, "liderler ölebilir ancak gerçek bir mücadele varsa, halk kendi liderlerini yeniden çıkaracaktır" dedi. hekim'e göre filistin'den ayrılan bir liderlik gerçekten filistin sorununa yabancılaşırdı. şimdi el fetih'e bakıldığında tespitlerinin doğruluğu su götürmez bir gerçek!

    özellikle oslo görüşmelerine karşı çıktı. arafat'ı filistin mücadelesini belirsiz bir devlet vaadine karşı satmakla bile suçladı... özellikle i. ve ii. intifada'yı öngören analizleriyle gündeme geldi.

    yaşamı boyunca filistin halkının bilgesiydi ya o ölünce filistinliler bir kez daha yetim kaldı. şimdi örgütü gazze'deki direnişin yadsınamaz bir gerçeği haline geldi. fhkc ayrıca hamas ve el fetih gibi politik mücadelelere girmeyerek ve rüşvet sıkandallarını ifşa ederek gazze'de hamas'ın ardından en ciddi güç oldu.