şükela:  tümü | bugün
  • filmlerinin neredeyse tamami askerlerin cizmelerine topuk yapilmak uzere eritilmis sinema adami.
  • lambanın nasıl ovulacağını göstermiş cinleri dışarıya salmış yönetmen.
  • a trip to the moon ile bilim kurgu türündeki ilk filmi yapmıştır. afişiyle, zihnimde hep bi gözüne dondurma saplı tombul bi adam gibi canlanır.
  • modern sinemanın babası.

    lumiere kardeşlerin sinematograf aygıtı ile çektiği sanat kaygısı yaşamayan filmler sinemanın başlangıcı sayılabilir fakat melies'in sihirbazlık hileleri ve kendisinin hazırladığı müthiş dekorlar aracılığıyla bir şeyler anlattığı kurgulu filmleri, gerçek olanı göstermekten öteye geçemeyen bilimsel yapılı sinemaya adeta bir tokat atarak "sinemanın da bir sanat dalı olabileceğini" kanıtlar nitelikteydi. (bkz: a trip to the moon) gerçekten çok absürd ve bugün bile şaşkınlıkla izleyebileceğimiz eserler ortaya çıkaracak kadar uçlarda bir hayal gücüne sahipti.

    hayatı:

    melies, bir ayakkabı tamircisinden bulduğu yöntemler sayesinde üç ayakkabı fabrikasına sahip zengin bir adama dönüşen bir babanın oğluydu. yeni şeyler denemesini onaylayan açık görüşlü babası sayesinde küçük yaşlardan itibaren yaratıcılığını ortaya koydu. on yaşındayken izlediği bir sihirbazlık gösterisinden etkilenerek sihirbaz olmaya karar verdi ve yirmi üç yaşında dil eğitimi için sihirbazlığın ve tiyatronun başkenti londra'ya gönderildi. bu yıllarda kendini ilgilendiği mekanik bilimi aracılığıyla yeni teknikler keşfetmeye ve aynı zamanda sihirbazlığını geliştirmeye adadı. emekli olan babasının çocuklarına devrettiği fabrikalardan kendi payına düşeni satarak robert houdin tiyatrosu'nu satın aldı ve tiyatro açılışlarında kullandığı tekniklerle herkesi hayrete düşürdü.

    otuzlu yaşlarında, lumiere kardeşler aracılığıyla sinemayla tanıştı ve büyülendi. lumiere kardeşlerden sinematograf alma isteği reddedilince hemen kendi kinetografını üretti. tiyatrolarının tanıtımlarını filmleri ile yaparak tarihin ilk reklamını çekmiş oldu. yanlışlıkla görüntünün üzerine farklı bir görüntü ekleyerek tarihin ilk görsel efektini yapan kişi de oldu. ilk bilim-kurgu filmini, ilk korku filmini, ilk fantastik filmi gene kendisi çekti. yüzlerce film yönetti. yönettiği filmlerde tutkusu olan sihirbazlık gösterilerini görsel efektler aracılığıyla bol bol gerçekleştirdi.

    kendisi hakkında çekilen film:
    (bkz: hugo)

    ve o filmden melies'in filmografisine yapılan kısa bir yolculuk:
    https://www.youtube.com/watch?v=paneo9urjc4

    edit: şimdi aklıma geldi de, kendisine auteur sinemanın* ilk örneği de diyebiliriz pekala.
  • 1896'da çekim yaptığı sırada kamerasının sıkışması sonucu bir sonraki karede çektiği arabaların gözükmediğini farkederek sinemadaki ilk illüzyonu bulmuş oldu. şimdiki özel efektlerin babası kabul edilebilecek yönetmen.

    edit: hititkaplani'nın uyarısıyla tarih düzeltilmiştir. kendisi aynı zamanda olayın bu şekilde olmadığını belirtiyor, ben the story of film an odyssey'in yalancısıyım. detaylı araştırma sonrası bu entry tekrar editlenecek.
  • sihirbaz-yonetmen. ekonomik sikintilar sebebiyle yuzlerce filmini satmak zorunda kalmis.

    gectigimiz ay kayip filmlerinden biri cek ulusal arsivi'nden bulunmus.

    1904 tarihli filmin bobin etiketi aslinda baska bir filmi olan transmutations imperceptibles imis. ancak restorator jeanne pommeau, filmi izlerken bunun farkli bir melies eseri oldugunu anlamis. sonrasinda filmin match de prestidigitation oldugu ortaya cikmis.

    film ortaya cikar cikmaz prag ponrepo sinemasi'nda gosterilmis. iyi haber, film ozel bir melies seckisi ile salonlarda gosterilecekmis.

    kaynak
  • sinemanın gerçek anlamda öncüsüdür. 1861 yılında dünyaya gelmiştir. 1895 yılına kadar aslında sihirbazlıkla uğraşan melies, sinematografın mucidi lumiere kardeşler'in film gösterimlerinden çok etkilenmiş ve onlardan bir cihaz satın almaya çalışmıştır. ancak lumiere kardeşler cihazın başkaları tarafından taklit edilmesinden çekindikleri için ve ticari kaygılarla teklifi reddetmiştir. bunun üzerine kendi kamerasını ve projektörünü yapmaya çalıştıysa da, sinematograf cihazını başka firmalar da üretmeye başladığından ve icat giderek yayıldığından, 1897 yılında kaliteli bir sinematograf satın alma olanağına kavuşmuştur (sinematograf hem görüntü kaydedebilen, hem de projeksiyon yapabilen bir alettir). ardından, camdan bir film atölyesi inşa etmiş ve 1913 yılına kadar 500'ün üzerinde film çekmiştir. filmlerinde kullandığı özel efektler sayesinde giderek popülarite kazanmış ve zamanında kendisini reddeden lumiere kardeşler bile, onun için "sinema gösterisinin yaratıcısı" diye bahseder olmuştur. özellikle 1902 yılında gösterime giren aya seyahat gibi filmleri sinemanın erken dönemlerine ait birer başyapıt olarak karşımıza çıkmaktadır. jules verne'nin kitaplarındaki evreni ve atmosferi canlı bir gösteriye dönüştüren melies, sinemada özel efekt ve bilim kurgu-fantazi ögelerinin kullanılması konusunda da tam anlamıyla öncü kişi olmuştur.

    1900'lü yılların ortalarında kardeşi gaston, amerika'da bir film şirketi daha kurmak için yolculuğa çıkmış, ancak başarısız olmuş, hatta ondan aldığı 50 000 doları da kaybetmiştir. amerika'da yaşanan hüsranın ardından patlak veren 1. emperyalist paylaşım savaşı sırasında, clemencau öncülüğündeki fransa cumhuriyeti hükümeti melies'in film stüdyosunu hastaneye dönüştürmüş, filmlerini de eriterek asker postalı yapımı için kullanmıştır. böylece savaştan sonra, sinemanın yeniden canlanmaya başladığı 20'li yılların ilk yarısı, melies için unutulma ve çöküş yılları olmuştur. elindeki son parasıyla paris'teki montparnasse tren istasyonunda bir oyuncakçı dükkanı açmış ve bir süre burada yaşamını sürdürmüştür. ancak zaman içinde gazeteciler ve sinemacılar ona yeniden yoğun ilgi göstermeye başlamış ve aralık 1929'da salle pleyel tiyatro salonunda eski filmlerinin gösteriminin yapıldığı bir gala tertiplenmiş ve film endüstrisine dönmesi için pek çok çevreden teklifler gelmeye başlamıştır. eskisi gibi yoğun film çekimi faaliyetlerine dönmese de, pek çok yönetmen ve yapımcı onun deneyimlerinden yararlanmak üzere bilgisine ve danışmanlığına başvurmuş, bunun sonucunda da 1932 yılında paris sinema topluluğu orly'de kendisine bir mekan tahsis etmiş ve burada genç sinemacılara dersler vererek ve bazı filmlerin çekimlerinde de danışmanlık yaparak eski günlerine bir şekilde geri dönmüştür. kendisine bu dönemde fransa'daki en önemli devlet nişanı olan legion d'honneur verilmiştir. 1938 yılında hayata veda etmiş, ancak bir daha asla unutulmamıştır.
  • google'ın şerefine muhteşem bir doodle hazırladığı modern sinemanın babası.
    kendisinin filmleri ve filmcilik endüstrisine kazandırdığı tekniklerinden oluşan muhteşem bir 360 derecelik çizgi film yapılmış.
    kutlama sayfasını ve özellikle hayatını anlatan galeri sayfasına 100 üzerinden 100 veriyorum.
  • youtube kanalından filmlerine ulaşabileceğiniz, izlerken o dönemin çekim tekniklerine bizzat şahit olmanız sonucu sizlere derin bir oh çektireceğine inandığım yönetmen.

    20. yy'ın ilk çeyreğine ait daha fazla film için (bkz: #64252437) .
  • erken dönem sinemanın, silent era'nın karizmatik ve öncü yönetmeni, sinema adamı. deha.

    (bkz: 20000 lieues sous les mers)