şükela:  tümü | bugün
  • jan van eyck'in en guzel eserlerinden.1432 yilinda tamamlanan bu eser ghent* sehrinde korunmaktadir.
  • pano, dünya'da en çok çalınan sanat eserlerinden biri olarak geçiyor. hatta bazı sanat tarihi profesörleri en çok çalınan eser olduğunu söyler. en son the just judges ve john the baptist panelleri çalındı ama the just judges çalan kişi tarafından iade edildi. şu an sadece pano açıkken en alt solda gördüğünüz john the baptist panosu kayıp. onun yerine bir kopyasına bakıyorsunuz o yüzden.

    panonun kendisine gelirsek, kapalıyken ayrı, açıkken ayrı bir şölendir. kapalıyken annoncutaion'ı görüyorsunuz. gabriel, meryem'e isa'nın gelişini müjdeler. açıkken de genel konu itibariyle tanrı'nın insanları bağışlayıcı gücü anlatılıyor. üstte kral formunda tanrı'yı görüyorsunuz. yanında da meryem. iki yanında melekler enstrüman çalıp ilahi söylüyorlar. alt taraftaki adoration of the mystic lamb'daki kuzu da tabii ki isa'yı ve onun fedakarlığını temsil ediyor. çevresinde papalar, melekler, insanlar, rahipler. hepsi isa'ya minnetlerini sunuyor.

    van eyck kardeşler resmen fotoğraf gibi hiçbir ayrıntıyı es geçmeden, özenle çizip boyamışlar. çoğu kişinin dikkat etmediği, arka planda kalan şehir manzarasına yaklaşınca sokaktaki taşlardan, uçan kuşa kadar her ayrıntıyı görebiliyorsunuz. meleklerin yüzleri, taçlardaki taşlar, yazılar ve niceleri tek tek oturup incelenince tek başına bir kitap eder bu eser.
  • jan van eyck ghent altarpiece (gent mihrap resmi) ile yuzyillarin resim gelenegini reddeder. duz simgesel bir temsil yerine, daha önce eşine rastlanmamış bir üç boyutluluk duygusuna ulaşır, ozellikle de isik ve golgenin resmedilmesi yoluyla...
    resmin 1950-51 restorasyonu, pek cok rötuş ile kotu yapilmis restorasyonu ortaya cikardi. sanat uzmanlari da hasari silmeye calisti. resmin rontgenlerini incelerken, tanrinin kuzusu imgesinin aşiri şekilde yeniden boyandigini, ozgun kuzunun beceriksiz bir taklit altinda kaldigini buldular. restoratorler eski kuzuyu cikarma calismalarina kuzunun kafasindan basladilar. ancak gent halki sabirsizlandi ve mihrap resimlerini geri istedi. restoratorlerinde resmi geri vermekten baska caresi kalmadi. bugun kuzuya yakindan bakarsaniz dört kulagi oldugunu gorursunuz.
    (bkz: buyuk sanatcilarin gizli hayatlari)
  • google'ın hizmetlerinden biri üzerinden keyfini çıkarabilirsiniz:
    https://artsandculture.google.com/…t/jajymzszgrczia
  • yeniden restore edilmiş.

    https://twitter.com/…tatus/1219125000550199301?s=19

    böyle şeyler sadece bizde oluyor sanıyorduk. *

    gerçi tamamına göre oldukça küçük bir yer.
  • tablodaki daha eski restorasyonlardan kalma boyalar kazınarak orijinal görüntünün elde edilmesi dünyada şaşkınlık ve sevinçle karşılanırken okuduğunu anlayamayan 1 avuç aptaldan oluşan ülkemizde kötü bir restorasyon çalışması olarak değerlendirilmiştir.
  • restorasyon çalışması yıllar sürmüş ve işinin ehli profesyoneller tarafından yapılmıştır. çıkan sonuç onları da şaşırtmış ama netice itibariyle orijinal eserde kuzunun gözleri ve ağız kısmı van eyck kardeşler tarafından böyle resmedilmiş. kuzu, isa'yı temsil ettiğinden özellikle bu şekilde resmetmeyi tercih etmiş olabilirler. insanların gözden kaçırdığı bir başka ayrıntıyı da yazayım; eski restorasyonlar yüzünden kuzunun dört tane kulağı varmış gibi görünüyordu. üzerinde beş yüzyıldan fazladır baya bir oynama yapılmış. şimdi en azından orijinaline en yakın versiyonunu göreceğiz. çok da söylenmemek lazım.