• jan van eyck'in en guzel eserlerinden.1432 yilinda tamamlanan bu eser ghent* sehrinde korunmaktadir.
  • pano, dünya'da en çok çalınan sanat eserlerinden biri olarak geçiyor. hatta bazı sanat tarihi profesörleri en çok çalınan eser olduğunu söyler. en son the just judges ve john the baptist panelleri çalındı ama the just judges çalan kişi tarafından iade edildi. şu an sadece pano açıkken en alt solda gördüğünüz john the baptist panosu kayıp. onun yerine bir kopyasına bakıyorsunuz o yüzden.

    panonun kendisine gelirsek, kapalıyken ayrı, açıkken ayrı bir şölendir. kapalıyken annoncutaion'ı görüyorsunuz. gabriel, meryem'e isa'nın gelişini müjdeler. açıkken de genel konu itibariyle tanrı'nın insanları bağışlayıcı gücü anlatılıyor. üstte kral formunda tanrı'yı görüyorsunuz. yanında da meryem. iki yanında melekler enstrüman çalıp ilahi söylüyorlar. alt taraftaki adoration of the mystic lamb'daki kuzu da tabii ki isa'yı ve onun fedakarlığını temsil ediyor. çevresinde papalar, melekler, insanlar, rahipler. hepsi isa'ya minnetlerini sunuyor.

    van eyck kardeşler resmen fotoğraf gibi hiçbir ayrıntıyı es geçmeden, özenle çizip boyamışlar. çoğu kişinin dikkat etmediği, arka planda kalan şehir manzarasına yaklaşınca sokaktaki taşlardan, uçan kuşa kadar her ayrıntıyı görebiliyorsunuz. meleklerin yüzleri, taçlardaki taşlar, yazılar ve niceleri tek tek oturup incelenince tek başına bir kitap eder bu eser.
  • jan van eyck ghent altarpiece (gent mihrap resmi) ile yuzyillarin resim gelenegini reddeder. duz simgesel bir temsil yerine, daha önce eşine rastlanmamış bir üç boyutluluk duygusuna ulaşır, ozellikle de isik ve golgenin resmedilmesi yoluyla...
    resmin 1950-51 restorasyonu, pek cok rötuş ile kotu yapilmis restorasyonu ortaya cikardi. sanat uzmanlari da hasari silmeye calisti. resmin rontgenlerini incelerken, tanrinin kuzusu imgesinin aşiri şekilde yeniden boyandigini, ozgun kuzunun beceriksiz bir taklit altinda kaldigini buldular. restoratorler eski kuzuyu cikarma calismalarina kuzunun kafasindan basladilar. ancak gent halki sabirsizlandi ve mihrap resimlerini geri istedi. restoratorlerinde resmi geri vermekten baska caresi kalmadi. bugun kuzuya yakindan bakarsaniz dört kulagi oldugunu gorursunuz.
    (bkz: buyuk sanatcilarin gizli hayatlari)
  • google'ın hizmetlerinden biri üzerinden keyfini çıkarabilirsiniz:
    https://artsandculture.google.com/…t/jajymzszgrczia
  • yeniden restore edilmiş.

    https://twitter.com/…tatus/1219125000550199301?s=19

    böyle şeyler sadece bizde oluyor sanıyorduk. *

    gerçi tamamına göre oldukça küçük bir yer.
  • tablodaki daha eski restorasyonlardan kalma boyalar kazınarak orijinal görüntünün elde edilmesi dünyada şaşkınlık ve sevinçle karşılanırken okuduğunu anlayamayan 1 avuç aptaldan oluşan ülkemizde kötü bir restorasyon çalışması olarak değerlendirilmiştir.
  • restorasyon çalışması yıllar sürmüş ve işinin ehli profesyoneller tarafından yapılmıştır. çıkan sonuç onları da şaşırtmış ama netice itibariyle orijinal eserde kuzunun gözleri ve ağız kısmı van eyck kardeşler tarafından böyle resmedilmiş. kuzu, isa'yı temsil ettiğinden özellikle bu şekilde resmetmeyi tercih etmiş olabilirler. insanların gözden kaçırdığı bir başka ayrıntıyı da yazayım; eski restorasyonlar yüzünden kuzunun dört tane kulağı varmış gibi görünüyordu. üzerinde beş yüzyıldan fazladır baya bir oynama yapılmış. şimdi en azından orijinaline en yakın versiyonunu göreceğiz. çok da söylenmemek lazım.
  • eyk kardeşler tarafından yapılan orta çağdan rönesans sanatına geçişi temsil eden pano. tarihte en çok çalınan sanat eseri olarak rekor kazanmış, 7 kere çalındığı rapor edilmiş.
  • aziz bavo katedrali, ghent, belçika.

    “diriliş ve yaşam benim”

    jan van eyck'in kardeşi ile birlikte yaptığı en ünlü eseri.

    eser, sekizi her iki tarafı resimli on iki meşe panelden oluşan büyük ve karmaşık bir altar panosudur. büyüklüğü 3,5 x 4,6 metredir.

    panonun iki şekilde sunumu vardır. iki panel dışı ayrı, içi ayrı şekilde planlanmıştır. yılın büyük bir bölümü kapalı tutulur sadece özel ve dini günlerde pano açılır. kapalı hali: görsel

    dışında isa'nın meryem'e müjdelendiği anı tasvir edilmiş. cebrail'in meryem'e müjdeyi vermek için geldiği ve elinde zambak olan (sağlık, güzellik ve bekaret anlamına geliyor) ve latince “selam sana ey meryem” yazıyor. meryem'in üstünde olan kuş ise (saflığı simgeliyor) cevap olarak latince sağdan sola ve baş aşağı yazılmış “ben tanrıya hizmet ederim” yazıyor. panelin dışı genel olarak ruhani bir görünüm içinde.
    eserin sağında ve solunda olan kişiler ise bu eseri sipariş veren belediye başkanı ve tüccar olan jodocus vijd ve eşi çizilmiştir.
    ortaçağ döneminde eserlerde yazı sitili kullanılıyormuş. jan van eyck genel olarak eserlerinin içinde yazı stilini kullanıyordu.
    pano ilk açıldığında adem ile havva'nın cıplak bedenleri ve hemen başlarının üstünde habil ile kabilin hikayesi yer alır. tanrı, habil'in hediyesini kabul eder ve kabil'in hediyesini reddeder. havva'nın başının üstünde ilk cinayetin görüntüsü işlenmiştir. kabil'in kardeşi habil'i öldürmesi.
    görsel

    panonun üstünde meryem, tanrı ve vaftizci yahya var. tanrının hemen ayaklarının altında ve inanılmaz güzellikte işlenmiş taç var. bu krallar kralı olduğunu simgeleyen bir taçdır. görsel
    tanrının elinde tuttuğu asa kristalize ve kusursuz sekilde yapılmıştır. tanrının hemen arkasında ki duvar halısı gibi gözüken pelikan deseni ise anlamı çok büyüktür. ortaçağda pelikan yavruları açsa kendi etini kurban edip yavrularını besler. bu da bize tanrının “kendimden bir parça olarak sizi yarattım” mesajını verir.
    görsel

    sol tarında çiçeklerle donatılmış bir taç giyen meryem var. sağda ise vaftizci yahya var.
    sağ ve sol kısımda meleklerin şarkı çalıp söylediği tasvir edilmiş. meleklerde ki en güzel detay ise; her birinin taktığı taç birbirinden farklı. `

    inanılmaz detaylarla yapılmış, değim yerindeyse ilmek ilmek işlenmiş bir eser. iç panelde kuzuya tapınılması tasvir edilir. batı resimlerinde kuzu isa'yı temsil eder. yuhanna isa'yı “işte dünyanın günahını ortadan kaldıran tanrı kuzusu” diye tanımlar. kanının bir kupaya akıtan tanrının kuzusunu gösterip, isa'nın çarmıhtaki fedakarlığını simgeler.

    alt panoda yani kuzunun kurban edildiği yerde dört ayrı grubun toplandığını görüyoruz. kuzudan akan kan bir kadehe dolduruluyor. sunağın çevresinde duran meleklerde isa'nın dünyevi çektiği acıların simgelerini görüyoruz. çarmıh, dikenlerden oluşan taç ve kırbaçlandığı kolon. tüm insanlığın kefaretini ödemesi için kendini feda edişi. dört grup insanların toplanması ise isa'ya olan saygısını göstermek için varlar. peygamberler, azizler, piskoposlar ve eski ahitte ki figürler. tasvirin alt kısmında yaşam pınarını temsil eden ve insanlığa doğru akan bir su vardır.

    bu eser sanat tarihinin en büyük eserlerinden birisidir ve günümüze kadar geldiği için çok şanslıyız. keşke çok daha detaylı ve güzel yazan birisi olsa da okusak.
    görsel
    görsel
    görsel
    görsel
    görsel
    görsel
    görsel
    görsel
    görsel
    görsel
    görsel
    görsel
    görsel
    görsel
    görsel
  • gerizekalı restoratörler tarafından hiç edilen tablo.
    aptallar restorasyona başlıyorlar, ama bitirmeden bırakıyorlar. neden? çünkü ghent halkı sabırsızmışmış.

    tabloya çok dikkatli bakarsanız, hatta yakından bakarsanız, kuzunun kafasında iki değil dört kulak olduğunu görürsünüz. çünkü restroratörler, kuzunun restorasyonuna kafadan başlıyor, ama sonra işi yarım bırakıyorlar. deliler.

    daha fazla bu tip bilgi isterseniz, sizi whatsapp kanalıma beklerim. kimse sizin telefon numaranızı göremiyor. siz de haliyle kimsenin göremiyorsunuz.
hesabın var mı? giriş yap