giresun karşılaması
-
(bkz: bağlamam perde perde)
-
ilk izlediğim zaman umarım bunun uğurlaması yoktur dediğim halk oyunu.
-
bağlama çalıyorum diyene çaldırılması caiz eserdir. referans için (bkz: okan murat öztürk).
-
özer arkun tarafından çello ile çalınmış versiyonu o kadar ritmik ki karşılama oynamaktan kendimi alamadım; ayaklarım şişti. çello'nun kattığı entelektüel modu da es geçmeden düşünen adam ifadesiyle oynadım. şaka bir yana, ordu ve giresun sahilinde yaşayanların düğünlerinin vazgeçilmezidir karşılama.
çok severim. olsa da oynasak... -
fingil havası çeşitlemelerinden 2 4 lük türkü, sokak başı meyhane olarak da geçer.
trt repertuar no: 0192
yöre: giresun (bkz: giresun türküleri)
kaynak kişi: cemil uzel
derleyen / notalayan: yücel paşmakçı
derleme tarihi: 1. 4. 1968
-trt de geçen- sözleri:
sokak başı meyhane x2
asmadandır kapısı
ben gözüme aldırdım x2
on beş sene hapısı
kara koç boyanır mı
öpsem yâr uyanır mı
ikimiz de sevdalı
buna can dayanır mı
kale bayırı düzü
devriye sardı ya bizi
hep beraber olalım
vermiyelim şu gızı
alçacık beden yârim
sallanıp giden yârim
seviştik de ayrıldık
sebebi neden yârim -
bakarak öğrenmesi benim gibi ortalama yetenektekiler için oldukça zordur. müziği oldukça hareketli ve akılda kalıcıdır.
son olarak düğünlerde bu çalınınca kan görmüş boğa gibi piste akın akın insan geldiğine bizzat şahidim. * -
okan murat öztürk ünturkish authentic saz albumünde 8. sırada yer alan güzel türkü.
birde videosu var, bengi programından alınmış.
http://www.youtube.com/watch?v=5xvfwykbxkm -
giresun ve ordu illeri arasında fındık dışında -kendilerine atfetmek açısından- paylaşılamayan başka bir detaya konu olmuş yöresel halk oyunudur. bu konuda olayı fazla uzatmayıp sadece birçok kaynakta bu oyunun hep giresun karşılaması olarak geçtiğini belirtmek istiyorum. benim için nereye ait olduğu konusu çok da mühim değil.
neyse ana konumuza dönecek olursak; bu yöresel oyun karadeniz'de tıpkı kolbastı gibi olağan horon figürlerinden farklı figürlere sahip bir oyundur. isminden de anlaşılacağı üzere birleşik horon düzeninden daha çok iki kişinin karşılıklı oynaması şeklinde icra edilir. burada öznel bir yorumda bulunacağım; figürlerinin daha çok kadınlara özgü hareketler içerdiğini düşünüyorum. aslında bu yorumumu destekler nitelikte en azından benim katılmış olduğum organizasyonlarda genelde bu oyunu kadınların oynadığını da biliyorum.
oyunu oynamayı bilmiyor olmama rağmen çok güzel bir ritim ve figür yapısına sahip olduğunu düşünüyorum. insanda oynama isteği çıkaran bir ritim ve müziğe sahip.
bunun dışında benim bu oyunla ilgili en çok sevdiğim şey ise, bu oyunun müziği üzerine yazılmış olan absürt, hoş, bazen anlamsız gibi duran ama üzerine düşününce aslında bir anlam bütünlüğü olduğunu fark ettiğiniz genellikle anonim sözlere sahip eserlerdir. bu eserlerde geçen birkaç söz ve oyuna ait figürleri görebileceğiniz birkaç video ile bitireceğim;
asbap serdim sicime de sızı girdi içime,
yar üstüme yar sevmiş de o gidiyor gücüme.
peştamalim asılsın da kara gözlüm nasılsın?
ikimizin sevdası da gazeteye basılsın.
karanfilin beyazı da etme bana bu nazı,
kapısının önünde de kılsam sabah namazı.
******
altın yüzüğüm var benim, parmağıma dar benim,
giresun'un içinde orta boylu yar benim.
altını bozdurayım, gerdana dizdireyim,
ipek mendil değilsin, cebimde gezdireyim.
bir fındığın içini ben senden ayrı yemem,
bugün ben yari gördüm ölsem yine gam yemem.
oyuna ait figürleri ve müziği net olarak duyabileceğiniz bir örnek; örnek1
benzer figürlerin biraz daha farklı enstrümanlarla icrasına bir örnek; örnek2 -
tam karşılığının oy miralay türküsü olduğu halk oyunu.
söz konusu türkü çalmaya başladığı zaman oynamasını bilen her giresunluyu ayağa kaldırır. -
bizzat kursuna gidip öğrendim, çok eğlenceli bir oyun, müziğe kaptırıyorsunuz kendinizi, buralı gibi hissediyorsunuz.
ekşi sözlük kullanıcılarıyla mesajlaşmak ve yazdıkları entry'leri
takip etmek için giriş yapmalısın.
hesabın var mı? giriş yap