şükela:  tümü | bugün
  • insan sesinin altina en iyi giden enstrüman.çal çal söyle.
  • bilgisayar ba$inda bi i$in bitmesini beklerken en iyi vakit gecirgeci..
  • istiklal caddesi ayhan isik sokak ta bulunan cafe bar.
  • (bkz: guitar)
  • elektrikle calisani oldugu gibi, el (parmak) gucuyle de calisanlari vardir. sesini manyetik kuvvetlerden cikartabildigi gibi, tellerin titresmesinden (akustik olarak) da cikartabilir.
    cikartabilecegi sesler perdelerle sinirli degildir, darbuka seklinde kullananlar ya da tam anlamiyla konusturan (virtuoz tabir edilen) insanlar vardir.
  • gitar, lavta ailesinden türemiştir.. lavta ailesi ise, hani şu uda benzeyen alet, arap udundan türemiştir.. görünce tanıyacaksınız.. avrupaya haçlılar ve endülüs emevileri tarafından taşınmıştır.. lavtaların küçüğüne ise mandola demişler.. bu da bugünkü mandolin zaten.. gitar boğumlu, lavta ve ud ise düz diyeceksiniz.. gitara bugünkü şeklini 19. yy da yaşamış bir usta vermiştir.. ingiliz gitarı adı verilen alet, aynen lavtalara ve uda benzer.. yani bu gitarın kökenleri mezopotamya ve anadolu çalgılarına dayanır.. sallamıyorum..
    ek olarak, tar kelimesi iran, kafkasya civarlarında tel anlamına gelir.. (tar diye bir enstrüman da vardır) işte bu tar kelimesinin önüne mesela "şeş" kelimesi getirirsek bu 5 telli anlamına gelir.. iranda birçok çalgı ismi bu yolla elde edilmiş (şeştar, dütar gibi...) şimdi bu gitardaki, gi'nin bir ön ek olmadığını bana kim ispatlayabilir.. gitar kelimesinin yunanca kithara kelimesinden ispanyolcaya guitarra olarak geçmiş olduğu da genel bir görüştür..
  • gitarın tarihinin ilk babilde basladıgına inanılmakta , bununla beraber roma ve eski mısırdaki cesitli enstrumanlarda da gitarın atası sayılmalarını saglıyacak ozelliklere rastlanmıstır. ispanyanın işgaliyle beraber gitarın buyukbabası olarak adlandırılabilecegimiz guitarra morisca’nın daha modern gitarın oncusu olan guitar latina’ya donusmesine cok vardır. orta cagda uc dort ve bes telli gitar denebilecek enstrumanlara rastlanmıstır ve 15. yuzyıl gibi 4 telli gitarın populeritesi digerlerine oranla oldukca artmıstır. bu populerite yerini 16. yuzyıl gibi 5 telli gitara bırakmıs ve gitar vihuela , rizzio guitar,(fransa) , guitarra battente(italya) gibi isimler almıstır , bazıları halen varolusunu surdurmektedir (calınabilir bile sanırım). bu muzik aletlerini icra eden abilerimiz (dedelerimiz diyelim veya) notasyonunu tablature seklinde yapmıslardır. ulkelerdeki durumundan bahsetmek gerekirse, 17. yuzyıl sularında tam anlamıyla gitarın merkezi olan ulke italyaydı. fransada ise bir soyluluk sembolu olarak kabul edilmekteydi.. simdilerde adı gitarla beraber anılan ispanya’da ise 18. yuzyıla kadar yapımı ve icrası konusunda pek bir hareketlilik gorulmemistir.

    tarihindeki en buyuk devrim 18. yuzyılda 6. telin eklenmesiyle olmus , 19. yuzyıldaki sosyo-ekonomik gelismeler gitarla hasır nesir olan insanların bol bol seyahat etmesine olanak vermis ve ispanya bu yuzyılda patlayarak simdiki yerini almıs , modern gitarın babası kabul edilen luthier antonio torres (1817 – 1892) gitara son seklini vermistir.

    son olarak , 20. yuzyılda ise sesin manyetizma ile elde edilmesi prensibine dayanan gitarlar (elektro gitar) ortaya cıkmıs çoğumuzun sevgi, saygısını kazanan grupların ve insanların muzik yapmasına neden olmuştur.
  • ... (bkz: ibanez jam)