gül yüzlülerin şevkine gel
-
tab'i mustafa efendi diyerekten bir efendi bestelemiş bu klasik şarkıyı.
sözlerin kime ait olduğunu ise bilemedim şu an.
makamı yürüksemai, etkisi ise semavi bir eserdir.
ağır, dingin ve saraylı bir edayla hakiki meclislerde refakat eder.
gül yüzlülerin şevkine gel, nuş edelim mey aman aman
işret edelim yar ile şimdi, demidir hey aman aman
bu kavli sürahi eğilip sagara söylere, ne der
dümderela dir, na tene dir, na tenedir hey
mecliste çalındı yine tambur ile neyler hey aman aman
aşık-ı biçarelerin gönlünü eyler
daire semai tutarak ney meye söyler, ne der
dümderela dir, na tene dir, na tenedir hey
mecliste durur cümle ayağ üstüne beyler hey aman aman
için içelim deyu komuş başına eller
bu savtı okur güya bülbül-i olur her dil
dümderela dir, na tene dir, na tenedir hey -
sözleri aşağıdaki gibi olan klasik eserdir:
gül yüzlülerin şevkine gel
nûş edelim mey amman amman
işret edelim yar ile şimdi dem'idir hey
daire semai tutarak ney neye söyler ne der
a dillere dir, yar tene dir, yar tenedir mey (tennenni kalıbından, terennüm kısmıdır)
mecliste çalındı yine tambur ile meyler amman amman
(unuttum burasını)
bu savtı ilahi tutarak (burasını da unuttum, hatta kalanını da unuttum ama şarkıyı biliyordum valla. hatta evde notası da var) -
sözlerin tümü şöyledir:
"gül yüzlülerin şevkine gel nûş edelim mey
işret edelim yâr ile şimdi demidir hey
bu kavli sürâhi eğilip sâgâra söyler ne der
dümderelâ dir nâ tene dir nâ tene dir ney
mecliste çalındı yine tanbur ile neyler
âşık-ı biçârelerin gönlünün eğler
daire semâi tutarak ney neye söyler ne der
dümderelâ dir nâ tene dir nâ tene dir ney
mecliste durur cümle ayağ üstüne beyler
için içelim deyû komuş başına eller
bu savtı okur bülbül-i gûyâ olur her dil
dümderelâ dir nâ tene dir nâ tene dir ney" -
sezen aksu'nun bir vaktiyle rumeli hisarı konserlerinden birinde, her zamanki gibi hayat hikayesinden ilginç kesitler anlatırken "koristlikten solistliğe geçtiğim ilk şarkı" diyerekten müthiş bir yorumla okuyup ilk kez dinleme şansına sahip olduğum müthiş şarkı.
ilaveten
usul : yürük semai
makam : bayati
edit: bir de benden dinleyin :) -
bilgisayarımdaki kayıtlar nedeniyle, zeki müren, bülent ersoy, klasik koro, hüseyin tuncel ve mithat özyılmazel korosundan dinleme olanağına sahip olduğum ama en mükemmel icrasının eski zeki müren kaydı olduğunu söyleyeceğim bayati makamında olağanüstü şarkı.
-
18.asrın lirizmi pek güzel taşır bu eser.
-
vakur kadınlardan, nazik beyefendilerden, nağmelerinin hakkını verenlerden, veremeyenlerden, hepsinden, herkesten dinledim, dinlerim. sevmekten öte bir bağ var bu şarkı ile aramda. kimselere anlatılamayanları insanın kendisine söyleyen bir şarkı.
hidrellez'in eklediği linkteki icrâ ise bambaşka. insanın hesapsız, kitapsız, tüm gardlarını düşürerek ve dahi bir müddetliğine tüm cephelerden el ayak çekerek, kendisine, sadece kendisine mırıldanması gibidir. daire semaî tutarak neyin neye söylediği şeylerin hepsidir.
gerisi zaten dümderelâ dir nâ tene dir nâ tene dir ney. -
âşık-ı bîçarelerin gönlünü eyleyen eser..
bakmayın "eyler" dediğime. çaresizliğin izharı o.. eyleyenimiz yok, bîçare dolaşır dururuz yine..
böyle eserler de bîçareliğimizi artırır daha çok.. dîvanenin, dîvanelikle sükûn bulması gibi.. âşıkın, hiç bir zaman ulaşamayacağı maşukla değil bizatihi aşkın kendisiyle huzura ermesi gibi..
delilik.. başka şey değil.. -
gönül makamıdır anahata kalp çakrasını aktive eder
-
bugün belki de 10 kez dinlediğim. ilaç gibi bir şey.
https://www.youtube.com/watch?v=x-_i64_qbcc
aşık-ı biçarelerin gönlünü eyler...
edit: link canlandırma
ekşi sözlük kullanıcılarıyla mesajlaşmak ve yazdıkları entry'leri
takip etmek için giriş yapmalısın.
hesabın var mı? giriş yap