şükela:  tümü | bugün
  • güvercinlerin boynunda bulunan halka biçimindeki tüylerdir. klasik islâm edebiyatında, boyna geçen ve ölünceye kadar çıkmayan 'aşk zinciri'nin sembolüdür.
  • endülüs'lü filozof ibni hazm'ın sevgiye ve sevenlere dair bir eseri.

    küçük bir alıntı:
    "bu dünyada ayrılığa denk olabilecek başka hiçbir felaket yoktur. sonunda gözyaşları aka aka ruhları yerinden oynatmasaydı, ayrılık, önemsiz, küçük şey sayılırdı belki. bilge kişilerden biri 'ayrılık ölümün kardeşidir' diyen adama, 'hayır' dedi, 'doğrusu ölüm ayrılığın kardeşidir' "
  • ibni hazm tarafindan 1027 yilinda ask üzerine yazilmis, okunasi, sevgiliye de hediye edilesi kitap.
  • kitabı okuduktan sonra birçok sohbet esnasında kendisinden farkında olmadan arasıra alıntı yapıldığını anladığım ibn hazm'ın eseri. zahiri mezhebinin 2. adamı olan ibn hazm'dan bu tür bir eserin çıkması beni şaşırtmıştır hep. kitapta aşk-meşk meselelerine bu kadar daldıktan sonra "biz bu kadar laf ettik amma yani harama kemer de çözmedik" mealinde bir söz de sarfeden ibn hazm, arasıra kendi aşklarına da değinmiş, bu eserinde de sünni ulemaya laf sokuşturmadan geri durmamıştır.
  • aslında şair olarak tanınan cordobaibn hazmın sevillada yankı uyandıran eseri.genel itibariyle evlerinde hizmet eden köle bir kıza kaçamak bakışlar gönderişi ve o bakışları sürekli geçiştiren görmezlik ve anlamazlıktan gelen kısacası salağa yatan köle kıza yönelen aşkı eksenli-imiş-
  • güvercinin öpmek istediğim ikinci yeri. en çok kursağını öpmek isterdim tam arkasını dönmüş kaşınırken
  • arion yayınevinden cıkan aynı isimli kitap e.w.heine adlı yazara aittir.
  • (bkz: tavkul hamame)
  • ibn hazmın tavku'l-hamame fi'lülfe ve'l-üllef-güvercin gerdanlığı - sevgiye ve sevenlere dair adlı eseri.

    "aşk doğuştandır," diyen ibn hazm, aşkı şöyle anlatıyor:

    "bu öyle bir hastalıktır ki, hasta zevk alır. bu derde kim uğrarsa artık iyileşmek istemez. acı çeken ise bu acıdan kurtulmayı dilemez. aşk insana vaktiyle iğrendiği şeyleri süslü püslü gösterir. kendisine zor gibi gözüken şeyleri kolay gösterir. doğuştan olan huyları ve doğal eğilimleri değiştirecek kadar ileri gider."

    "benim düşünceme göre aşk , ruhların çeşitli yaratıklar arasında bölünmüş parçalarının birleştirilmesidir. bu birleşme onların en yüksek temel öğelerinde meydana gelir. beraberlik ve ayrılığın, varlıkların birleşimi ve ayrışımıyla ilgili olduğunu biliyoruz. her şekil kesinlikle kendine uygun olan şekli çağırır; onu arar, bulur. her şey misli mislinedir. aramızda karşıtların birbirini ittiğini , benzerlerin birbirlerini çektiğini, hemcinslerin birbiriyle uyum sağladığını bilmeyen yoktur. niçin aynı durumlar ruhlar için sözkonusu olmasın ? allah adem’in eşinde bulacağı ısınmanın nedenini havva’nın kendisinden bir parça bulmasında kılmıştır."

    aşkin halleri ise bu eserde şöyle gruplandırılmıştır:

    aşkın mahiyeti

    aşkın belirtileri

    mektuplaşma

    aracı

    sır saklama

    itaat

    kavuşma

    kaçınma

    vefa

    ihanet

    ayrılık

    kanaat

    teselli
  • ernst w. heine' nin romanı için;

    (bkz: das halsband der taube)

    (alamut' a dönüş)