şükela:  tümü | bugün
  • (bkz: halife) (bkz: son halife)
  • halife olma durumu
  • 1924 te kaldırılmıştır
  • (bkz: 03 mart 1924)
  • türk kamuoyunun gündemine yavas yavas tasinacagi tahmin edilen tartisma. maalesef cöküs ve parcalanma sürecine köküne kadar girmis olan ülkemizde, yakinda bazi köse yazarlarinin bu konuyu da tartismaya acacagi bellidir. fener rum patrikhanesi'nin sen siod meclisine tarihinde ilk kez türk vatandasi olmayan alti metropoliti tayin etmesiyle acikca lozan'a aykiri hareket etmesinin görmezden gelinerek, ekumenik tartismalarinin da gündeme geldigi bugünlerde, hilafet kurumunun da masaya yatirilacagi aciktir.
  • papaligin devlet baskanligi da muhteva eden islam karsiligi
  • türkiye de şeriye vekili seyyit bey in, bmm de "islam tarihinde büyük devrim yapıyoruz. - halifelik din sorunu olmaktan çok dünya sorunudur. - islam'da yönetmenin iki kuralı meşveret ve itaatten ibarettir. - islam demokratik bir dindir, akla dayanır, millet hilafeti kaldırabilir." gibi sözleriyle o dönem cumhuriyet in temelinin sağlamlaştırılması adımlarından biri olarak kaldırılan dini sistem.

    hatta ismet inönü nün şu sözü, mevcut dönem içerisinde hilafet savunucularına karşı bakış açısını çok iyi göstermektedir;

    "tarihin herhangi bir devrinde bir halife, eğer zihninden bu memleket mukadderatına karışmak arzusunu geçirirse, o kafayı mehemehal koparacağız."

    (bkz: falih rıfkı atay)
    (bkz: çankaya) (sf.333)

    ayrıca hilafetin kaldırımasının öncesinde, sarı paşaya da halifelik önerilmiş, fakat o bunu kabul etmemiştir. fakat, cumhuriyet in küskün çocuğu kazım karabekir "mustafa kemal bir dönem halife olmayı istedi.." iddiasında bulunmuştur ki, tartışmasız saçmadır bu .

    (bkz: istiklal harbimiz)
  • sözkonusu olan makamın da dört halife döneminin kapanması ile islam coğrafyası üzerinde genel bir itimadı da tarih içerisinde olmamış, diğer bir deyişle halife birleştirici olamamıştır. osmanlı nın hilafeti devraldığı memluk iktidarının da siyasi bir iktidar olduğu gerçeği resmi tarih tarafından kitleye farklı empoze edilmiş siyasi otoriteye dini bir eklenti de yapılmak istenmiştir. nitekim iki başlılığın osmanlı topraklarına sirayet etmeye başladığı ondördüncü yüzyıldan itibaren dini meşruiyet önem kazanmış osmanlı hanedanı bu dayanağa ihtiyaç duymuştur. varlığı da ılga edilmesi de başlı başına bir sorun olan makam aslında sistemin formatına binaen önemli de bir güç haline getirilebilir, çünkü tarih her zaman tekrar tekrar yazılabilen bir olgudur.