şükela:  tümü | bugün
  • 1895 - 1908 yılları arasında 600'den fazla nüshası çıkan ve kadın yayınları içerisinde en uzun süre yayınlananlardan biri olan mecmua. şair nigâr, fatma aliye, fatma zehra, leyla saz, fatma fahrünnisa, makbule leman ve münire hanım gibi dönemin saygın şair ve yazar kadınları bu mecmuada yazmışlardır.
  • (bkz: pazartesi)
  • 1895-1908 yılları arasında, toplam 604 sayı olarak çıkan ve bu özelliğiyle en uzun süreli kadın dergisi olan hanımlara mahsus gazete'nin yayın amacının açıklandığı ilk sayıda, özellikle ''neslin yetiştiriciliği'' rolünden ötürü kadınların da yetiştirilmesi, yükseltilmesi gerektiği vurgulanmış, kadının içinde bulunduğu durumla toplum arasında bağlantı kurulmuştur . gazete bu yönüyle, osmanlı kadın hareketi içinde kritik bir konuma sahiptir.

    kaynak: serpil çakır. 1996. osmanlı kadın hareketi, istanbul: metis, s. 27-8.
  • kadınlara yönelik moda, sağlık, ev ekonomisi ve idaresi, çocuk bakımı ve terbiyesi gibi konulara yer vermesinin yanı sıra, bir bütün olarak kadının eğitimi tezini savunan, devrin en uzun soluklu kadın gazetesidir.
    klişesinde, gazetenin hasılatından yüzde beşinin gelinlik çağdaki veya kimsesiz kızlara çeyiz parası olarak verileceği belirtilmektedir ki teoriyi pratiğe taşıyabilmeleri açısından takdire şayan bir vaziyettir.
  • okuyucuları tüm milletlerden olmasina ragmen musluman kadinlara musluman kadinlar (ve erkekler) tarafından cikarilan kadin gazetesidir.
    kadınlara her seyden once iyi musluman ve anne olmayi ogretmeyi amac edinmistir. donemin bazi erkek yazarları da sosyal konularda kadin mahlaslari kullanarak bu dergide yazmislardir.

    hedef kitlesi istanbullu üst sınıf, egitim (ozel) gormus kadinlardi.
  • konuyla ilgilenenler için bir tuğla da ben koyuyorum:

    http://www.kitapyurdu.com/…ap/default.asp?id=668189

    çok pahalı be!
  • osmanlı'nın son döneminde kadınların giyimlerindeki değişimle ilgili olarak:

    " kıyafetteki değişim modayı takip olgusunu beraberinde getirmekteydi.
    moda bazı çevrelerde frenk taklitçiliği ya da israf olarak değerlendirilip eleştirilere maruz kalırken hanımlara mahsus gazete’de bu eleştirilere yanıtlar yer alıyordu. burada modanın sınırları şu şekilde çiziliyordu: “şâyân-ı itiraz olan, kadının modaya mutabık giyineceğim diye hüsn-i tabiâtine mugâyir bir kılığa girmesi ve bizim içinse büsbütün âdât-i milliyemize mugâyir bir kıyafet tercih edilmesidir. bu halde moda merdud olabilir, fakat esas itibariyle bir kadın için merdut değildir. modadan maksat hoş görünecek kadar giyinmek ise kabul olunabilir." "

    kaynak: osmanlı son döneminde kadın kıyafetinde değişim ve toplumsal tartışmalar

    not: merdut olan: reddedilen demek.