şükela:  tümü | bugün
  • 1906'da istanbul'da doğdu. annesinin teşvikiyle müziğe daha çocuk yaştayken kanun çalarak başlayan alnar, 12 yaşındayken "kanuni" oldu. 16 yaşındayken ilk bestesini yaptı. o yıllar istanbul sultanisi'nde okuyan alnar geceleri, darüt talimi musikisi topluluğuyla sahneye çıkıyordu. yine o sıralar aynı toplulukla berlin'e giderek alman polydor firması için birkaç plak doldurdu. bu yolculuklarının birinde berlin yüksek okul müdürü ve besteci franz schreker ile tanışan alnar çok sesli bestelerinin schreker'in ilgisini çektiğini görünce, bitirmek üzere olduğu istanbul mimari akademisinden ayrıldı ve 1927'de viyana'ya yerleşti. viyana devlet müzik akademisinin bestecilik bölümünde joseph marx'ın öğrencisi oldu. 1929'da diploma alınca oswald kabasla orkestra şefliğinde çalıştı.

    1932'de bu bölümü bitirince istanbul'a dönerek şehir tiyatrosunda orkestra şefliği yaptı. 1937'de ankara devlet konservetuarında bestecilik dersleri verdi. konservetuarın tatbikat sahnesinde ilk opera gösterisini düzenledi. 1946'da cumhurbaşkanlığı filarmoni orkestrasının şefliğine getirildi. 1952 yılına kadar bu görevde kaldı. 1955'te viyana'ya yerleşti. 1964 yılında tekrar ankara'ya döndü. türk beşlerinin içinde ayrı bir yere sahip olan alnar teksesli türk müziğinden yetişmiş tek bestecisidir.1971'de ilk devlet sanatçılığı dağıtıldığında bu ünvan,türk beşleri'nden üçüne verilip ikisi dışlanmıştı. bunlardan birisi cemal reşit rey idi, kendisine bu ünvan 1981'de verildi, diğeri ise ferit alnar'dır. cemal bey, devlet sanatçılığı ünvanını geçte olsa aldı ama ferit alnar kırgın bir şekilde 1978'de aramızdan ayrıldı. daha sonra 7.12.1998'de sevda cenap and vakfı'nca düzenlenen sn.cumhurbaşkanı süleyman demirel'in de katıldığı bir tören neticesinde ferit alnar'a onur ödülü verildi ve tören sonrasında anadolu yaylı kuartet eşliğinde tahir aydoğdu'nun solist olarak katılımı ile ferit alnar'ın "kanun konçertosu" tekrar seslendirildi. biraz geç de olsa ferit alnar'ın hatırlanması son derece sevindirici idi. ben burada sevda cenap and vakfı yetkililerine ferit alnar'ın kanun konçertosu'nu çalan bir sanatçı olarak şükranlarımı sunmak istiyorum, dilerim diğer vakıf, üniversite ve konservatuvarlar da bu değerli bestecimizle daha yakından ilgilenirler.. çok küçük yaşlarda kanuni vitali efendi'den kanun öğrenmeye başlayan alnar'ın dört ay içinde hocasından alacağı bir şey kalmadığı söylenir.

    mimarlık eğitimini müzik yüzünden yarıda bırakan ferit alnar, darüttalimi musiki topluluğu'na katılıp türk musikisi'ne de büyük hizmetler vermiştir. türk musikisi'ne kanun ile başlayanlar onun adını bir ideal olarak belirlemişlerdir. plaklarını bulup dinleyemeseler bile kendini veya plaklarını dinleyenlerden; nasıl erişilmez bir teknik ve kendine has temiz üslubuyla çaldığını hayranlıkla dinlemişlerdir.

    kanun icrasında bir çığır açmış, bu çalgıdaki seçkin icrasını erişilmesi güç bir virtüoziteye ulaştırmıştır, şerif muhittin targan'ın ud'da yaptığını kanun'da yapmıştır. ilk kez kanuni hacı arif bey'in uyguladığı mızrap tekniğine, hocası vitali efendi'den elde ettiği çok hafif tırnak darbeleri ile süslediği bol tremololu icra tekniğini eklemiş ve daha başarılı, daha üstün bir seviyeye ulaştırmasını bilmiştir. alışılmışın dışına çıkarak çok ustalıklı bir geçki tekniği geliştirmiştir. tek başına birçok plak doldurup zamanın sanatçılarına da eşlik etmiştir. ayrıca son derece orijinal ve ileri üslupta saz eserleri yazmış ve hemen bütün eserlerinde türk musikisi'nin makam ve usullerini başarıyla kullanmıştır. türk musikisi sanatı'nın içinden yetişmiş bir sanatçı olarak, daha sonra, batı musikisi'ni benimseyip ustalaşmasına rağmen, türk musikisi hakkında küçültücü bir tek kelime bile kullanmamıştır.

    türk musikisi'nin zenginliğinden çok yararlanmış, eserlerinde bu motifleri en iyi şekilde kullanmıştır; fakat diğer bazı bestecilerin yaptığı gibi musiki eserlerini aranje etmeden, çok seslendirip altına benim diye imza atmadan... her iki tür müziği ve kültürünü de çok iyi bilen bu insanın büyüklüğü bu noktadan kaynaklanır. türk musikisi eğitiminden sonra kabiliyetini batı musikisi'ne yönelten, çalışmalarını tamamen batı musikisi alanında yapan ve bestelerinde de türk musikisi makam ve usullerini kullanan alnar, kanun'u da terketmemiş ve yıllar önce tasarladığı konçertoyu 1946 yılından itibaren bestelemeye başlamış, 1951 yılında konçertoyu tamamlamıştır, türkiye'deki ilk ve tek kanun konçertosudur. ferit alnar daha sonraları konçertonun 3.bölümünü beğenmeyerek değiştirmek istemiş, 1958'de hazreti mevlana'yı ziyaretinden hemen sonra bir şaheser olan 3.bölümü birkaç gün içinde yazıvermiştir.

    1942'de bestelediği diğer bir şaheseri olan viyolonsel konçertosu üzerine 21.8.1946'da a.lalauni tarafından yapılan kritikte şöyle yazılmıştır:

    "viyolonsel konçertosu ile ferit alnar, doğu ile batının müzik birleşimini çok iyi başaran bir kişiliktir. kompozitör alnar'ın,orkestra şefi alnar'ı aştığı bir gerçek,fakat orkestra şefi olarak da hiçbir yönden geri kalmıyor."

    yine prelüd ve iki dans'ın ilk icrası hakkında viyana'da çıkan bir kritikten bazı kısımlar:

    "alnar'ın müzik yazı tekniğinde sürükleyici bir mantık var.dinlediğimiz tamamıyla yeni bir müzik, birçok kompozitörü onu taklide heveslendirecektir."

    türk beşleri içinde her şeye rağmen türk kalmaya çalışmış, son derece güzel saz eserleri bestelemiş, batı musikisi alanında da birçok eser meydana getirmiş, 30 senelik şeflik hayatında da aşağı yukarı 200 operet,1000 konser ve 400 opera temsili yönetmiştir

    tahir aydogdu
  • yurtdışında orkestra şefliği eğitimi almış müzisyen. 1940 yılında bestelemiş olduğu 'kanun konçertosu'nu viyana senfoni orkestrasıyla icra etmiştir. turk musikisi makamlarında da eser vermiş olan ferit alnar, bu milli hassasiyetiyle adnan saygunun zıddı, anti-tezi niteliğindedir.
  • kanuncu, orkestra şefi ve eğitmen. 16 yaşında, türk müzik sistemine dayalı bir operet bestelemiştir.
  • bu besteciye kanun konçertosu için birden çok teşekkür ederim. birincisi, fakat sonuncusu değil, hayatıma kanun konçertosunu katmasından dolayı. ikincisi, ki benzerlerini göreceğime eminim, çok sesli klasik batı müziğinden bahseden yabancılara "have you ever..." ya da "did you ever ..." şeklinde başlayan yanıtlar verebilmemden dolayıdır. gurur kaynağımdır.
  • bu adamin karisi tarihe adnan menderes'in de sevgilisi olarak gecmistir.

    (bkz: ayhan aydan)
  • kanun çaldığı ve türk müziğiyle uğraştığı için sonraları türk beşleri'nin arasından dışlanmıştır.*
  • atatürk zamanında yaşamış başmühendis ali galip alnar'ın abisidir.
  • 1931 yapımı istanbul sokakları * adlı filmin müziklerini yapmış olması itibariyle, türk sinemasında ilk film müziği bestecisi olarak nitelendirilebilir.
  • türk suiti'nden bir bolum: http://www.youtube.com/watch?v=rfqdiuinpye
  • ilk eşi ayhan aydandır.