şükela:  tümü | bugün
  • politik psikoloji derneği sertifika programı kapsamında yaptığı “dinsel iletişimin stratejik boyutu” konulu sunumuna hayran kaldığım oldukça birikimli bir ilahiyatçımız.
  • islam'ın olduğu yerde din, akılla çelişmez

    insanın, kur'an'ın ifadesiyle bir sınav olan hayatta başarıyı ve mutluluğu yakalaması öncelikle doğru düşünmenin önündeki engelleri aşarak özgürleşmesine ve değer üretmesine bağlıdır. islam'ın olduğu yerde dinin, akılla ve bilimle çelişmesi düşünülemez
    insan, kendi varlığının ve çevresinde olup bitenlerin farkında olan, akıl ve hür irade sahibi bir varlıktır. bilinen varlıklar içinde, yaratıcı yetilerle donatılmış olan ve çevresini 'dünya' haline getirebilen tek varlık da insandır. yüce yaratıcı, en güzel şekilde yarattığı insana 'isimleri öğretmiş' (2/31), ona kelime ve kavramlarla düşünme yetisi vermiştir. işte insanlık, tam da burada başlamış olmaktadır. çünkü, isimleri ve isim vermeyi öğrenen insan, hazır buldukları ile yetinmemiş, bir yandan doğada hazır bulduklarına yeni katkılar yaparak kültür ve uygarlık yaratmış, diğer yandan da zihninde yeni bir dünya inşa etmiştir. bu sebepten, insanın yaratıcılığı düşüncede başlamaktadır. doğru düşünebilmek, doğru bilgiyi gerektirmektedir. insanın doğru bilgi ve düşünmeye en çok ihtiyaç duyduğu alan da din alanıdır.
    insanoğluna yardim
    din esas itibarıyla insanı özgürleştirmek ve insan hayatına anlam kazandırmak için vardır. yüce yaratıcı, rahmetinin ve merhametinin gereği olarak insanı vahiyle desteklemiştir. allah katından gelen son mesajlar peygamberimiz hz. muhammed'e gelmiştir. bu bakımdan islam son din, hz. muhammed de son peygamberdir. islam, insanın kendi varlığının farkında olmasını sağlayarak, aklı ön planda tutarak ve insanın özgürlük bilincini diri kılarak insanoğluna en büyük yardımı yapmıştır.
    kendi varlığının farkında olan insan, doğal olarak etrafında olanların ve olup bitenlerin de farkındadır. yaşayabilmek için öncelikle 'doğru', 'güvenilir' ve paylaşıma açıldığında 'savunulabilir' bilgiye ihtiyacı vardır. çünkü insan, bir yandan içinde bulunduğu koşullara uyum sağlamaya çalışırken, diğer yandan da kendine bir gelecek inşa etmek zorunda olan bir varlıktır. bu, aynı zamanda insanın kendini inşa etmesi, gerçekleştirmesi anlamına gelir.
    insanın, kur'an'ın ifadesiyle bir sınav olan hayatta başarıyı ve mutluluğu yakalayabilmesi, öncelikle doğru düşünmenin önündeki engelleri aşarak özgürleşmesine ve değer üretmesine bağlıdır. hayatın bütün alanlarında doğru bilgi olmadan hiçbir şey olmaz. din alanı söz konusu olduğunda, dinin temelinde yer alan 'dosdoğru olmak' (46/13) ve sağlıklı bir imana kavuşmak, ancak sağlam ve güvenilir bilgi ile mümkün olabilir. kur'an, ısrarla insanların doğru bilgiye ve belgeye dayalı olarak düşünmesini ve hareket etmesini istemektedir. işte pek çok müslüman'ın kafasını karıştıran ciddi sorunlardan birisi tam da burada başlamaktadır. din alanında doğru bilgiyi yanlışından nasıl ayırabiliriz? bu süreçte günaha girmiş olur muyuz? farkında olmadan kendimize zarar verir miyiz? bu tür soruları artırmak mümkündür. ancak hemen söyleyelim: düşünmekle, sorgulamakla ne günaha girilir, ne de dinden çıkılır. günah, eylemi; dinden çıkmak da bilinçli inkarı gerektirir. yüce yaratıcı ısrarla insanın düşünmesini, ancak, bilgi ve belgeye dayalı düşünmesini istemektedir. anlamı, yüce yaratıcı'nın bizim aklımıza güveniyor olmasıdır. gerçekten sağlam verilerle, ön yargılardan kurtularak düşünen her insan hakikate ulaşabilir. açık kanıtı, allah'ın affetmeyeceği tek günahın allah'a eş koşmak oluşudur. yüce yaratıcı, insanoğlunun gurur ve kibirden dolayı allah'ı inkar ettiğine dikkat çeker.
    bildiği kadar özgür
    insan aklıyla iyiyi kötüden, doğruyu yanlıştan ayırabilir. öyleyse, doğru bilgiye ulaşmanın en kestirme yolu, aklı iyi kullanmaktan geçer. islam'da akla aykırı herhangi bir şeyin olması mümkün değildir. bu aynı zamanda, akıllı ve özgür bir varlık olmanın ve yaratıcı yetilerini etkin kılabilmenin de olmazsa olmaz koşuludur. insan, bildiği kadar özgür olabilir.
    din alanında doğru bilgiye kaynakların ve içeriğin sağlamlığı sorgulanarak ulaşılabilir. çünkü, kaynağı bilinmeyen bilginin içerik bakımından sağlıklı bir değerlendirilmesini yapmak her zaman mümkün olmaz.
    islam bilimlerinde bilginin kaynağı denildiği zaman ilk akla gelen, akıl ve vahiydir. kur'an'ın dışındaki her türlü bilgi aklın ürünü olup, beşeri bilgidir.
    vahyi bilgi, kur'an'da yer alan bütün bilgilerdir. hz. muhammed, kendisine gelen vahyi, vahiy katiplerine yazdırtmıştır. bugün elimizde bulunan kur'an, hz. muhammed'e gelen vahiylerden meydana gelmiştir. kur'an'ın dışındaki bütün bilgiler, hz. muhammed'in söz ve fiilleri de dahil beşeri bilgi kategorisindedir.
    akil da allah'in ayeti
    hz. muhammed'le birlikte vahiy kapısı kapanmış olduğuna göre, artık, hiç kimse islam'ın sınırları dahilinde kendisine vahiy geldiğini iddia edemez. dolayısıyla, müslümanların bütün tarihleri boyunca üretilen bütün bilgiler beşeri bilgidir; sonuna dek her türlü tenkit ve tahlile açıktır. bir alim, ne kadar bilgili olursa olsun, içinde yetiştiği koşullardan bağımsız değildir.
    bir bilginin apaçık, güvenilir ve savunulabilir olması, öncelikle onun, akla, eşyanın hakikatine, olayların mantığına uygun olmasına bağlıdır.
    akıl, insanı ilgilendiren her konuda neyin doğru, neyin yanlış; neyin akla uygun, neyin akla aykırı olduğu konusunda bize yol gösterebilir. bir meselenin aklın sınırları aşması ile akla aykırı olması aynı şey değildir.
    islam açısından doğru, sağlam ve güvenilir bilgi, kaynakları bilinen; akla, vahye ve yaratılışın yasalarına uygun olan; üretim süreçleri takip edilebilen bilgidir. kur'an, nasıl allah'ın bir ayeti ise, aynı şekilde akıl da, tabiat da allah'ın bir ayetidir. bu bakımdan islam'ın olduğu yerde dinin, akılla ve bilimle çelişmesi düşünülemez. doğru bilgiye sahip olan insanlar, bilgi üretmeye bilimin gücünü hissetmeye başlarlar. insanlığın geleceğinin belirlenmesinde, ancak bilginin gücüne sahip olanlar etkili olabilir.

    kur'an-ı kerim'den dualar
    'rabbim! bana, anne ve babama verdiğin nimetlerden dolayı şükretmeyi, senin hoşnut olacağın iyi, yararlı ve güzel işler yapmayı nasip et. soyumdan gelecek nesilleri iyi insanlar eyle. ben sana yöneliyorum ve bütün kalbimle sana teslim olan müslüman bir kulunum.' (26/15)

    http://www.aksam.com.tr/…akilla-celismez-3457y.html
  • az önce cnnturk'de "ışid ve islam" konusunda konuşulurken bir anda
    şunu söyleyen insan:

    "önce islam'ı özgürleştirelim. sonrasında müslüman da özgürleşir.."

    gönüllere bu gece resmen su serpmiştir hasan hoca.
  • 17 aralık 2015 cnn türk işid ve islam programı'nda diğer değerli hocalarla birlikte son derece isabetli tespitlerde bulunan, ufuk açıcı fikirleri bulunan, kur'an islamıyla aydınlanmış zihni ve fikirleriyle bize ışık tutan değerli ilahiyatçı. tüm islam aleminin ve milletimizin böyle değerli alimlere çok ama çok ihtiyacı var. allah bu tür hocaların sayılarını arttırsın.

    son derece değerli hocaların katıldığı ufuk açıcı bu yayını aşağıdaki adresten izleyebilirsiniz.

    17 aralık 2015 işid ve islam konulu ne oluyor programı

    (bkz: 17 aralık 2015 cnn türk işid ve islam programı)
  • 17 aralık 2015 cnn türk işid ve islam programında "diyanet'te ismi akıl çıkmazı olan bir program var. başka bir şey söylemeye gerek var mı?" diyerek büyük bir gaflet örneği göstermiş kişidir. söz konusu program (bkz: akıl çıkmazı) tam da hasan onat'ın vermeye çalıştığı "diyanette akıl geri plandadır" mesajının tersi bir mantıkla, güncel/güncel olmayan konuları her yönüyle ele alıp masaya yatıran, enine boyuna konuşan ve konularında uzman olan kişilerin konuştuğu bir programdır. programın yorumcu moderatörü -kemal ataman- çok uzun yıllar yurt dışında kalıp önemli çalışmalara imza atmış, türkiye'deki en önemli sosyologlardan biridir. hasan onat'ın kendisi programı hiç izlememiş belli. programın ismi üzerinden sığ bir düşünceyle böyle bir söz sarfetmesiyle en başta kendisine daha sonra da akıl çıkmazı programına ayıp etmiştir.
  • ankara üniversitesi ilahiyat fakültesi’inde islâm mezhepleri tarihi anabilim dalı başkanı.

    prof. dr'dur kendileri.

    internet sitesi: http://www.hasanonat.net/

    islâm'da aklın yeri ve önemi konusunda ettiği kelamlar yakından dinlenmeli.

    yeni bir islam medeniyeti için maturidi ve maturidiliğin önemi başlıklı yazısı da okunmaya değer.
  • kendisini tv8'de yayinlanan emre dorman ile kuran'in izinde programi sayesinde tanima firsatim oldu. dinlemelere doyamadim.
    quantum mekanigi bilen, kuran'i ve akli islam anlayisinin merkezine koyan, mezheplere ve fikha gosterilen alaka ile "kuran bize yetmez" anlayisina gelmenin sakincalarini anlatan ve bunu da sakin sakin tane tane yapan hocalar da varmis demek hala ilahiyat fakultelerinde dedim.
    icime resmen bir umut dogdu.
    din alimi, islam hocasi diyince kafamizda canlanan ve inancli kimselerin bir kisminin bile sevmedigi o resimden son derece farkli.
    kendisini daha cok dinleme firsatimiz olur umarim.
  • çok değerli ve önemli bir ilahiyatçıdır.

    kendisi gibi düşüncelerinin alt metnini akla, bilime ve felsefeye dayandıran hocaların çoğalması türkiye'nin kurtuluş reçetesi olacaktır. toplum olarak, 30 program yapıp 600 bin lira alan ve o programlarda insanlara asgari ücretle yetinebilmelerini, mutlu olmalarını söyleyen, mevcut rejimi öven ve söyledikleriyle yaptıkları çelişen ilahiyatçı adı altındaki şaklabanları değil de ancak bu tip gerçek alimleri referans aldığımız zaman değişebilir bu düzen.

    nasıl ki maalesef bu rezil konjonktürü yaratan sebep, rezil siyasilerin çıkarları amacıyla kullandıkları din ise, bunu ortadan kaldıracak, ülkeyi daha yaşanabilir hale getirecek unsur da yine dindir. işte bu meseleyi kavrayabilmek için hasan onat gibi değerli hocaların sorumluluk alarak bilgilendirmeleri ve bilinçlendirmeleri artık bir zorunluluk haline gelmiştir.
  • 20 ağustos cnnturk turkiye'nin gündemi yayınında said nursiye giydiren ilahiyatçıdır.
  • türkiye'nin gündemi yayınında yansıttığı görüşler ve konuşmasıyla büyük saygımı kazanmış olan ilahiyatçı.

    konuklar arasındaki bariz üstünlüğünü ve donanımını yaşanan olayların temel çözümünü geçmişten örneklerle açıklayarak göstermiştir. diğer konuklar bu duruma nedense aşırı reaksiyon göstermektedir.

    böyle akademisyenlere çağı yakalamak ve medenileşmek adına çok ihtiyacımız var.