şükela:  tümü | bugün
  • her nedenin altinda sayisiz neden yatar. bu nedenleri kayanagina dogru izleme girisimlerinin tumu sadece kisiyi hakiki nedeni anlamaktan biraz daha uzaklastirir.

    zaman icinde belli bir noktadaki munferit bir olayi gozlemlerken neden ve sonuc acikca ayirt edilebilir gorunse de, hayata daha genis bir mekan ve zaman perspektifinden bakildiginda, nedeni ve sonucu arastirip bulabilmeyi engelleyen dugum olmus bir nedensel ilkeler karmasasi gorunur. insan yine de, bu karmasayi en ufak ayrintisina dek cozumleyip gelistirebilecegine inanir. ama bu yontem ve dusunce en dolambacli ve anlamsiz girisimlere yol acar sadece.

    her sey belirlenmis bir duzeni korurken surekli bir akis halindedir; her sey tek bir kaynaktan dogal temel bir gucun butunlestirdigi yinelenen bir dongu icinde hareket eder. bu her seyin bir'e dondugu temel evrensellik yasasidir.

    hayatin ne basi ne sonu vardir, ne oncesi ne sonrasi, ne de nedeni ve sonucu. nedensellik mevcut degildir.

    on ve arka, baslangic ve son yokken sadece daire ya da kureye benzer bir durum sozkonusuysa, neden ve sonucun bir oldugundan bahsedilebilir, ancak neden ve sonucun var olmadigini da ileri surulebilir. iste bu, benim nedensizlik ilkem.