şükela:  tümü | bugün
  • michalengello merisi de caravaggio'nun roma sant'agostino basilikasının sunak kısmına asılması için verilen siparişte yaptığı skandal eserdir. (1604)
    caravaggio madonna di loreto

    1604 yılının roma'sında lena adında hayat kadını, halkın altıda birini oluşturan hayat kadınları arasında en popüler olanıdır. ressam caravaggio'nunda gözdesi olan lena bir akşam üzeri fena bir dayak yemiştir. evine dönerken yolda caravaggio ile karşılaşır. durumuna üzülen caravaggio lena'yı evine davet ederek yaralarını sarar. bir kaç gün kendi evinde misafir ermiştir.

    o sırada kiliselerle sanatçının arasındaki husumet yeni yeni palazlanmaya başlamıştır. (roma kısa zaman sonra caravaggio'nun başına ödül koyacak, dinden aforoz edecek, caravaggio'nun ölümüne neden olacak sürgün dönemine sokacaktır.)

    roma sant'agostino basilikasının sunak kısmında insanların dua etmesi için ayrılan yere, meryem anayı hacca gelen hacıların bir tasvirini yapmasını emretmiştir. caravaggio lena ile karşılaşana kadar henüz resme bile başlamamıştır. ne yapacağını kestiremiyordu. lena'nın tepeden tırnağa yaşanmışlıklarla dolu bedeni muhtemelen ona esin perisi olmuştur.

    meryem ana da kendi adına, feleğin çemberinden geçmiş çileli bir hayat yaşamıştır nede olsa. eserde kucağında isa'yı tutan kadın lena'dan başkası değildir. din adamları eserdeki portrenin ülkedeki en meşhur hayat kadınına ait olduğunu gördüklerinde dehşete düşmüşlerdir. üstelik ne hacıların nede meryem ananın ulvi bir görüntüsü de yoktur. topukları çatlamış hacıların ayakları kir içindedir. meryem ana ise uzak yollardan çıka gelen misafirlerini pekte memnun karşılamışa benzemiyordur.
    işin ilginç yanı bazı rahiplerin itirazlarına rağmen bir daha hiç inmemek üzere sunağa
    eser asılmıştır.

    caravaggio'nun öncüsü olduğu barok sanatının harika bir örneğidir bu eser. rönesansın ideal güzellik anlayışı hoyratça ters çevrilmiştir. insanları tanrısallaştıran rönesansın aksine, tanrıları insanlaştıran caravaggio bu eserden bir kaç yıl sonra uzun soluklu bir sürgün dönemine girecek, çileli bir hayatın sancılı dönemine balıklama atlayacaktır.
  • oda bişey mi?

    meşhur tanrımız(bekarım), evde kalan kızlarımızın kurtarıcısı, doğru kişiyi bekleyen yurttaşımızın umudu; afroditimizin heykelini yapan praksiteleste o dönemin ünlü bi fahişesini kullanmış.

    tabi o dönem hemen senatörler gidip praksitelesi astırtmışlar bu terbiyesizlik karşısında. şimdiki gibi özgürlük nerde, yok sürgünmüş yok bilmem neymiş felan. hemen kelle vurulurmuş.

    şaka şaka. 4.000 yıl önce daha özgürdü dinler. herkes fahişe olduğunu bildiği halde tapınmış bu heykele. praksiteleste devlete hizmet vermiş ömür boyu. fahişenin bedeni de tarih kitaplarına geçmiş. kimsede iplememiş bu durumu(3-5 belde hariç).

    entelektüel karakterim tarafından girilen entry:
    heykel dünyanın ilk çıplak kadın heykelidir. praksiteleste antik yunanın en ünlü heykeltraşıdır. heykelin adı knidos afroditidir. orjinalinin datça da olduğu düşünülmektedir. 4 kopyası mevcutmuş. bir kopyası çanakkale arkeoloji müzesindedir(gittim,gördüm). fahişede o dönemin dillere destan güzellikte bi fahişesiymiş. hatta heykeltraş, model için hiç bi kadını kabul etmeyip özellikle bu kadına gitmiş.
    kaynak: çanakkaledeki müze.