şükela:  tümü | bugün
  • carol cassady'nin anılarından uyarlanmış, jack keureoac, neal cassady ve carol cassady hakkında 1980 yapımı film.

    başrollerde nick nolte, sissy spacek ve john heard'ın yer aldığı filmin senaryosunu yazıp yöneten isimse john byrum.

    --- spoiler ---

    hikayeye gelecek olursak tıpkı 2012 yapımı on the road'da olduğu gibi 1940'lar 1950'lerde kahramanların toplumun değer yargılarıyla problemleri olduğundan başka bir hayat yaşama isteklerine odaklanıyor film. ancak problem de tam burada ortaya çıkıyor. filmin hemen başlarında jack ve neal kendini yollara vuracaklarında annesi jack'e "neden yolculuğa çıktığını anlamıyorum jack" der. işte bu soru aslında senaryoyu yazıp filmi de yönetmiş olan byrum'un cevabını bulamadığı soru olmuş. filmin başlarında sanki bir kadının hayatına giren erkekleri yerin dibine sokmak amacıyla yapılmış gibi jack ve neal'i sakar (neal'in sandalyeden düşüşü), biraz aptal (diyalogları), sinirli (jack'in bağıra bağıra ıra ile konuşmaları), birbirlerini kıskanan tipler olarak yansıtıyor. carol ise tam bir hanımefendi olarak yansıtılıyor. bu tiplerin yanında ne işi olduğunu anlayamadığımız bu hanımefendi jack, neal ve diğerlerinin tüm saçmalıklarını tam bir hanımefendiye yakışacak şekilde karşılıyor. filmdeki erkek karakterler de tıpkı carol gibi birer karikatür kahramanına dönüşürler: abartı mimikler, aşırı oynayan el-kol, bağırarak konuşmalar, araba kullanırken ya da benzin istasyonundan içki çalarkenki o sanki skeç çekermiş gibi hareketler... ancak hikaye ilerledikçe problemin kaynağı biraz daha net ortaya çıkıyor: karakterler yönetmenin bakış açısı süzgecinden geçirilmiş durumda. hikaye tamamen muhafazakar aile/toplum yapısını savunan birisinin bakış açısından çekilmiş ve tüm karakterler de bu bakış açısının süzgecinden geçmiş durumda. film asıl hikayenin ucuz bir kopyası gibi olmuş sanki.
    --- spoiler ---

    gelelim filmin arka planına: hikaye carol cassady'ye 70 000 $ gibi zamanında gayet iyi bir para + gişeden %2.5 pay verilerek hakları alınarak çekilmiş. (kaynak: wikipedia) carol cassady senaryoyu okuduğunda hem olay örgüsünün hem de karakterlerin gerçeklerle uyuşmaması nedeniyle önce itiraz etmeye kalksa da sonradan filmden itirazını geri çekmiş. film de çok kısa bir süre vizyonda kalıp hepi topu 1 milyon $ hasılat yapıp gösterimden kaldırılmış.

    2012 yapımı yolda filmini izlemiş, jack kerouac'in yolda romanı ve neal cassady'nin hayat hikayesini anlatan üçün biri'ni de okumuş biri olarak bu filmi izlediğimde gördüğüm şey filmin çok net bir şekilde beat kuşağını hiç anlamamış birisinin elinden çıktığı. evet gerek karakterler gerekse de metinler biraz da dönemin özelliklerinden dolayı aşırı maço - antifeminist metinler olabilirler. ancak bu metinlerin karşısına çıkarılacak "olayları bir de kadın karakterin gözünden görün" filmi de bu olmamalıydı/olmamış zaten. carol cassady'nin off the road romanını okuyup bir daha gözden geçireyim bu yazıyı. ama sorunun carol cassady'nin yazdıklarından değil yönetmen/senaristin cahilliğinden kaynaklı olduğunu düşünmek istiyorum.
  • seth.ect'in godspeak albümünde beş numaralı şarkısı.

    sözleri:
    when a star falls down
    realise that it is not your god
    in six days land is created and the moon is at your own command.

    shadow is the evidence of sun
    days as proof for us
    heaviness of your ears is the blindless of your kind

    remember us all alone with a low shivering voice
    sign with the stars
    guide the dead towards eternity

    we are the lighthouse enlighting your path
    follow the signs!

    they have heartbeat but they are not living
    sparkling like a lighthouse in a boundless void…