şükela:  tümü | bugün
  • 2005 ocak ayında piyasa sürülecek, ilkine göre daha bir kullanıcı dostu olacağı iddia edilen oyun. original campaign disinda sanirim 15 de yeni senaryo mevcut. firma bu sefer müzikler ve grafikler konusunda biraz daha iddialı. oynanışa gelince ise "eskisine göre daha kolay oynanabildiği halde dinamiklerinden birşey kaybetmemiş" diyor testerlar. sabırsızlıkla bekliyoruz.
  • (bkz: victoria)
    (bkz: hearts of iron)
  • bu kadar oyun manyagi birisi olarak cok rahatlikla soyleyebilirim ki; sequel olarak cikan oyunlar icinde bu kadar kendini gelistirmis ve pozitif yonde ilerleme kaydetmis oyun sayisi cok azdir.
  • bu isveçlilerin bilgisayar oyunlarında da ne kadar a$mı$ yaratıklar olduğunu anlamamızı sağlayan oyun. hoi1'den bu yana o kadar çok geli$tirmi$lerki kendilerini... beklediğimden fazlasını buldum ve oynuyorum diyebilirim.

    ilk oyunda çoğu ki$inin gözünü korkutan karma$ık teknoloji bölümü çok çok hafifletilmi$. $ukela olmu$. önce hangi alanda teknoloji geli$tirmek istediğimizi seçiyoruz; kara kuvvetleri diyelim. sonra neyi hakkında geli$tirmek istediğimizi seçiyoruz; buna da '42 yılının mekanize piyade birlikleri diyelim. son olarakta bu ara$tırma-geli$tirmeyi yapacak ekibi seçiyoruz (piyadelerle genellikle mauser ilgileniyor almanya'da). bu kadar basit! hoi1'de hem zor hem de görsellik açısından pek tatmin edici olmayan bu bölüm belkide sava$ ve strateji kararlarınızı aldığınız haritadan sonra en çok zevki alacağınız yer olacak.

    birim üretme bölümü ise hoi1 kadar kolay. teknoloji sayesinde geli$tirdiğiniz birimler buraya dü$üyor ve siz tek tık ile istediğiniz tür biriminizi sava$a hazırlamaya ba$lıyorsunuz. yalnız belirtmeden geçemeyeceğim, burada da taptaze bir yenilik var. "brigade attachment" olayı. bu ne demek mi? mesela 1941 model bir piyade tümeniniz var diyelim. birim üretmeye gelip brigade attachment'a girdiğimizde kar$ımıza uçak savar, anti tank, polis ve daha nice sava$ içerisinde tümeninize ili$tirebileceğiniz birlikler demek brigade attachment $eysi. buna da bir iki örnek verelim. mesela bir piyade tümenine uçak savar, anti tank, mühendis veya topçu birliği ili$tirmenizi öneririm. eğer bir panzer tümeniyse, yapacağınız i$ ve tümeninizin bulunduğu ko$ullara göre bir mühendis, panzerjager veya sturmgeschütz tarzı savunmaya yönelik zırhlı araçlar i$inizi görebilir. tabii daha seçenek çok bunlara oynadıkça karar vereceksinizdir zaten.

    diplomasi ekranımız ise pek hanım hanımcık kar$ımıza çıkıyor. her$ey gayet basit, temiz. ülkeniz ve yöneticileriniz, diğer ülkeler ve yöneticilerle ilgili bilgileri bulabilmenin yanı sıra, sava$ ilan etme, ticaret anla$maları, askeri yardım yollama gibi ve daha bir çok olayı buradan halledeceksiniz.

    birazda oyun içi anılarım ve ai'den bahsetmek istiyorum*.

    22 haziran 1941 campaigninde almanya olarak, normal zorluk seviyesi, hırçın agresif modda oyuna ba$ladım. tarihle ilgilenenlerin bileceği gibi bu tarih, sovyetler birliğinin i$galine ba$landığı tarihtir. önce bir güzel tümen komutanlarımı yerlerine atatıktan sonra ba$ladım stalin'in topraklarına dalmaya. kar$ımdaki her $ehirde en az 8-9 tümenle konu$lanmı$ sovyet birlikleri vardı. ben genellikle bunlara 10-12 tümen arası alman kuvveti ile saldırı ve çevre $ehirlerdeki 1-2 tümenin destek ate$iyle kar$ılık verdim. kendimi doğu cephesine kaptırmamdan dolayı olacak ki, ingilizler ikide bir yunanistan ve çevresine birlik çıkarıyorlardı. temizlemeleri için musollini'ye güvendim ancak tarih yine kendini yazdı ve dallama italyanlar 1 tümenden olu$an ingilizlere yenile yenile bulgaristan'a çekilmeye ba$ladı. herneyse efendim, bu ingilizleri sovyet i$galim boyunca bulgar-romen-macar ve bir alman dağcı tümeniyle topraklarımdan uzak tutmayı ba$ardım. tarih 1941 kasım idi ve bu seferde tarihi ben yeniden yazmı$tım. stalingrad ve moskova'yı yoğun çarpı$malar sonunda dü$ürmü$, güneydoğu'da bakü'ye kadar inmi$, leningrad'ıda hem finliler hem de sovyetlere kar$ı çarpı$arak ele geçirmi$tim. finlilerin sovyetlere yenilmesi ve kuklaları olmalarından dolayıda tüm finlandiya'yı i$gal etmek zorunda kaldım böylece. 1941 kasım'dan, 1942 mayıs'a kadar sovyetler en büyğk $ehirleri dü$melerine rağmen sava$maya devam ettiler. ancak japonya'nında asya'da sovyet i$galine ba$laması ve sovyetlerin ellerinde çok az sağlam birlik kalmasından dolayı stalin yalvara yalvara ayağıma geldi ve barı$ teklif etti. aslında kabul etmeyecektim ama hem oyun içi ülke halkının ayaklanmaması ve bana saygılarını yitirmemeleri için kabul ettim. ayrıca daha britanya'nın i$galine hazırlanmam gerekiyordu.

    doğu cephesini bol$eviklerden temizleyip, bir kaç tümeni sınırlarımı korumaları için bırakdıktan sonra. yıl 1942 eylül olmu$, teknoloji olayında baya ilerlemi$ ve tümenlerimi upgrade olayına girmi$tim. bu upgrade olayı yava$ yava$ devam ederken, ingilizler norveç'e küçük küçük çıkarmalar yapmaya ba$ladılar ancak waffen ss nord tümenim onlara geçit vermedi. tarih $u an ekim 1942 ve britanya i$gali için çıkarma birlikleri in$aa halinde...

    i$te hearts of iron tarihi sanal olsada tarihi yeniden yazabileceğiniz ve bunu yaparkende ne birisini gerçekten incitip ne de incineceğiniz bir oyun.
  • oyunda her ülkenin (haiti'den finlandiya'ya dek) bir adet tarihsel bilgisi (tabii 2. dünya savaşı yıllarında) ve ülkenin bir adet afiş(?)i bulunmaktadır. türkiye için koyulan afiş(?) ise şudur: gelibolu yarımadası üzerinde bir adet türk askeri figürü, askerin üzerinde de büyük puntolarla "çanakkale'de türk" yazısıdır.

    bu gereksiz bilginin yanında gerekli bir bilgiyi iletmek gerekirse, türkiye tarihe uygun olarak neredeyse bütün güçlü devletlerle "saldırmazlık paktı" imzalamış olduğu için doğru dürüst savaşa girme olasılığı bulunmamaktadır. zaten bulunmaması daha iyidir, zira oyunda türkiye çok ama çok zayıftır ve doğru dürüst bir zırhlı birliği dahi yoktur.

    türkiye'nin birliklerinin adlarının "1. piyade tümeni", "2. piyade dağıtım", "mecidiye gemisi", "türk hava kuvvetleri" gibi adları olması çok hoş bir detaydır. aynı zamanda teknoloji geliştirme ekranında "thk", "mkek", "gölcük donanma üssü" gibi isimler vardır. liderler bölümünde m. kemal atatürk, ismet inönü, şükrü saraçoğlu, fevzi çakmak gibi isimleri (aynı zamanda gerçek resimlerini) görmek çok eğlendiricidir.
  • detaylı ama çabuk öğrenilen bir ikinci dünya savaşı stratejisi oyunu.
  • çok çılgın saldırgan ai modu ve en zorda oynandığında gerçekten zorlayan,sovyetlerin daha 1940'da almanları yallah geri polonya'ya surmesine kadar giden çok detaylı çok zevkli oyun...ulkelere bağımsızlık verme,hükümet ve ideoloji değişimleri,teknoloji modu vs. hersey hoi'nin birincisine gore cok daha detaylı ve zevkli...zira ilk hoi'de almanlar'ı aldın mı mubarek hemencecik dunyayı işgal ediyordun(aptal ai sorunu).burada işler,ordu duzenlemeleri cok daha zor..bu arada ilk oyunda olmayan para birimini de koymuslar ya,helal olsun...fakat yine de buglar sizi bırakmamaktadır.
  • ilk firsatta japonya'yi alip amerika ile deniz savasi yapmak istedigim oyun.
  • almanya ile oynarken 1941 yılına kadar sadece teknoloji ve panzer üretimine ağırlık verip kimseye savaş açmadan dayanırsanız tüm avrupa'yı 5'li panzer tümenleri ile hiç sıkılmadan alabildiğiniz ancak iş rusya'ya geldiğinde insangücü nedeniyle zorlanılan nefis bir ww2 strateji oyunu
  • ilginç olaylara tanık olunabilen bir oyun. almanya olarak oynadığım 1936 senaryosunda, churchill 1937 yılında ölmüş, yerine yeni bir head of government atanmıştır. bunun üzerine ingiltere'nin işgali daha kolay olur düşüncesiyle fransa ve norveç üzerinden ingiltere'ye blitzkrieg uygulamışımdır, ancak 1938 yılında amerika'nın bana savaş açması üzerine kontrolümde olan güney fransa kolaylıkla işgal edilmiştir.

    sonuç olarak bu savaşı hiçbir koşulda almanya'nın kazanmasının mümkün olmadığı kanaatine varmışımdır.