• bir multiplayer anısı ve davetidir.

    leş bir grubumuz var. cumartesi günleri 22 gibi başlayıp 02-03 gibi bitiriyoruz.

    5 kişiyiz. önce 2-3 gruba ayrılıp kapışacağız dedik. ben ve arkadaş veteran 30+ tayfa.
    diğer 3 arkadaş da genç
    komunist amerika ve rusya ortaklığı yaptık. önceden konuştuldu tabi benim amerika ile komunist gideceğimi biliyorlar.

    diğer 2 arkadaş italya - almanya oldu.

    diğer arkadaş da ingiltere oldu. ben netural takılıcam, kendim kazanmaya çalışıcam allias olarak dedi. okey dedik. (tabi almanya'ya savaş açar, biz de onu hafiften destekleriz dedik, en azından trade'ini bozar, lastik aldırmaz diye düşünüyoruz)

    sonra almanya çat çut savaş açıyor her yeri alıyor hiç müdahale gelmiyor ingiltereden. almanya ayı gibi büyüdü sovyet sınırında güç gösterisi yapıyor. e lastik derdi de yok ingiltere ile savaşmıyor. alman uçakları artık alman hava sahasına sığmıyor.

    ben de japon savaşını yapıyorum sovyet kardeşimin doğu kanadını rahatlatayım diye. sonra bir baktım ingiltere kanada sınırına asker yığmış. noluyor dedim? abi ben axis'leyim. e niye alliessın o zaman?? bu da işin stratejisi dedi.
    herifler bir hafta boyunca (bir önceki hafta allies oldular paris'te öğle yemeği yedik 1940 gibi) bizi nasıl yeneriz diye düşündüler ve bizi kandırmakta buldular çözümü.

    özetle, bize komunist japon ya da ispanya oynayacak, ite uğursuza yargı dağıtmamıza yardımcı olacak bir oyuncu aradığımız oyun.
  • türkiye: bana biraz odak verir misin?

    paradox: görsel
  • battle of the bosphorus dlc'sinde türkiye ile hangi yoldan giderseniz gidin, 1942-1943 yılından önce belli bir seviyeye gelmeniz mümkün değil.

    eğer "historical" takılacaksanız, balkan antantı yerine üç ittifaktan birine doğru gideceğiniz yolu seçmenizi tavsiye ederim. bu yolda, belli bir yere kadar üç ayrı daldan ilerliyorsunuz ve bu sayede ciddi sanayi ve altyapı kazanımları elde edebilirsiniz. hangi ittifaka katılmak istediğinizi savaşın gidişatına göre seçebilirsiniz, ancak 10 oyunun 8'inde ittifak devletleri ve sovyetler, almanları yemeyi başarıyor, uzak doğuda da japonya 10 oyunun 6-7'sinde çin'den hindistana kadar ilerliyor.

    focus tree oldukça detaylı, gavur yapımcılar bizim ülkemizi bizden çok daha özenli ve derinliklemesine incelemişler ancak bu focus tree içerisinde öyle bir görev var ki cidden diğer görevlere nazaran büyük fark yaratıyor:

    1941-1942 yıllarına kadar krom çıkartma ile ilgili gerekli çalışmaları ve altyapı yatırımlarını yaparsanız 6 ya da 7 bölgenizde 40 veya üzerinde krom çıkartabilir hale geliyorsunuz. mihver devletlerine doğru ilerlediniz yolda "the clodius agreement" adında bir focus var. bu focusu bitirdiğinizde 40 ve üzerinde krom çıkarttığınız bölgelere almanlar gelip 3 altyapı ve 2 askeri fabrika yerleştiriyor. bu da nereden bakarsanız 6-7 bölgede 3'er birim altyapı ve 12-14 askeri fabrika demek oluyor. bir focus için oldukça büyük bir kazanım...

    ufak da bir spoiler vererek bitirelim:

    türkiye ile hangi yolda ilerlerseniz ilerleyin, eğer commitern'e katılmazsanız sovyetler birliği bir noktada (genellikle 1949-1950'den sonra) montreux sözleşmesine istinaden sizin üzerinizde hak iddia etmeye başlıyor. o yüzden tarafsız türkiye ya da yunanistan-romanya-yugoslavya antantı ile ayakta kalabilme şansınız oyunun son kısmında yok. türkiye ciddi bir potansiyel olarak tasarlanmış, standart bir oyunla bile beş baba devleti kenara ayırırsak çok büyük bir sanayi ve ham madde potansiyeline ulaşıyor.

    herkese iyi eğlenceler
  • yeni dlc ile birlikte hala paslanmadığımı bana gösteren oyun.

    yarma nedir? nasıl yapılır?

    edit: elveda reich, elveda sovyetler
  • birleşik krallık'ın sinir bozucu garantilerini avantaja çevirmenin mümkün olduğu oyun. mesela japonya'nın güçlenmesini istemiyorsanız uzaktaki önemli ülkelere(polonya %10 veriyor) savaş sebebi araştırmaya başlayarak tansiyonu yükselttikten sonra çin'e de justify atarak uk tarafından garantilenmesini sağlayabilirsiniz böylece japonya epey hırpalanır.
    buna gerek kalmadan sovyetler birliğiyle oynarken çin hukumdariyla ilgili eventte idamı seçerek de aynı senaryoyu tetikleyebilirsiniz. bu hep çalışıyor mu bilmiyorum gerçi ama 2 oyunumda da astım piçi ve ikisinde de çin mao'ya savaş ilan edip japonya saldırınca allies'a katıldı ve japonya anakaradan atıldı.

    aynı şekilde faşist bir ülke olarak oynuyorsanız sovyetler'i hırpalatmak için 1940'lara doğru finlandiya'ya justify atıp aynı şekilde garantilettirebilirsiniz. baltık ülkelerinde de muhtemelen işe yarar zira bağımsızlıklarını garantileyen bir ülke varsa justify sırasında gelen teslim olma eventini kabul etmemeleri gerekiyor ama hiç denemedim açıkçası.

    gene garantiler hakkında başka bir trick daha vereyim. halihazırda bir justify yapıyorsanız diğeri daha uzun sürüyor bildiğiniz üzere, bunu da avantaja çevirmek mümkün. mesela sovyetlerle oyun başında hem polonya hem de türkiye'yi almak mümkün değil çünkü birini kapitule edince oburu kesin garanti alıyor ancak önce türkiye sonra polonya üzerinde justify başlatıp sonra türkiye'yi iptal edip tekrar başlatırsanız hemen hemen aynı zamanda tamamlanır ve uk'yle uğraşmadan ikisini de yutarsınız. romanya da promosyon olarak geliyor zaten.

    la resistance ile birlikte italya için klasik taktik işe yaramaz hale gelmiş ama türkiye üzerinden yurunebilir zannediyorum.

    almanya ile oynarken oyun başında rheinland'ı yapmayıp direkt hollanda'ya justifylayarak east indies'i alırsanız hem savaştan dolayı rheinland focusu geçilmiş olur ve 70 gün kazanırsınız hem de rubber sıkıntısı çekmesiniz.

    ai savaşa cagrilmayan kuklalara dalasmadigindan deniz aşırı kuklalarınızı işe yaramayacaklarsa ve risk altındalarsa çağırmayın.

    almanya veya sovyetler birliği gibi bir ülkeye saldıracaksanız önce factionlarına katılmayı deneyin, ortak bir düşman varsa veya ilişkiler iyiyse genelde kabul edilir. sonra bekleyin birliklerini sınırdan çeksinler ve factiondan çıkıp daha önceden arastirdiginiz cb ile savaş ilan edin. özellikle türkiye oynarken kafkas dağları sıkıntı oluyor, komunist olup barbarossa harekatı sırasında komitern'e katılıp sınırlar temizlenince dalarak bu sorunu halledebilirsiniz mesela. zaten ideoloji değiştirmek çocuk oyuncağı olduğundan standart focustaki militarism odağı dışında fasizm ve komunizmin pek de farkı yok.

    bunlar gibi bilumum exploit, shadow puppet, order 66 gibi pustluklar icin tek adres taureor
  • bir multiplayer oyunda oynanan ülkeler için rehberimsi bir şey yazmak istedim

    ---axis---

    almanya: oyunun en önemli ülkesi, ana karakteri. diğer bütün axis ülkelerinin amacı almanya'ya yardım etmektir. hem çok sayıda birlik çıkartacak insan gücü hem de tank basacak endüstrisi vardır. ayrıca axis'e uçakların çoğunu da yetiştiren ülkedir. denizaltılar harici donanma ile vakit kaybedilecek bir ülke değildir. early game'de her ne kadar endüstrisini fransa ve birleşik krallık'tan daha üstün yapabilse bile mesela çekoslovakya'dan südet bölgesini erkenden almaya kalkışması durumunda oyunu bilen bir allies almanya ve axis'e kök söktürebilir, almanya yıl daha 1939 olmadan kapitüle olabilir. fransa düştükten sonra ingiltere'yi işgal etmeye çalışmak karşınızda yapay zeka olmadığından sizin için gayet riskli olabilir, ingiltere'yi kapitüle etme şansınızı yüksek görüyorsanız riske girin ancak almanya'nın asıl amacı allies ordularını anakara avrupa'dan bir an önce atıp kıyılarını sağlama aldıktan sonra sovyetlere saldırmaktır. özellikle 1940'dan önce gerçekleşen bir "operation barbarossa" allies başarılı bir d-day yapamazsa 1 yıl içerisinde başarıyla sonuçlanabilir. oyun neredeyse her zaman almanya sovyetleri kapitüle ettikten sonra biter çünkü bu noktadan sonra allies'ın almanya'yı yenme şansı neredeyse yoktur, artık doğu cephesi olmadığından almanya bütün tanklarını ve uçaklarını kıyılarını korumak, eğer çıkartma yapılmışsa allies'ı denize dökmek için kullanabilir. ayrıca almanya sovyetlerin fabrikalarına konduğundan eskisinden daha fazla uçak ve daha fazla tank üretebilir.

    italya: axis'in ikinci en büyük üyesi olmasına rağmen bütün amacı almanya'yı desteklemektir, büyük bir support ülkesidir. insan gücü orta büyüklükte bir ordu basmasına imkan verir, endüstrisi ise late game haricinde (1943 sonrası gibi) tank basması için yetersizdir. ancak axis'in ikinci en büyük uçak üreticisidir. donanması axis'in en büyüğüdür; oynayanın yeteneğine, dockyard sayısına ve diğer axis oyuncularının kara ordusu durumuna göre akdeniz'de saldırıda geçen taraf olabilir. ancak ingiliz ve fransız gemilerine karşı büyük bir muharebe çok riskliyse donanmasını kara birliklerinin avrupa-afrika arasındaki deniz yolculuğunda eskort olarak kullanır. yugoslavya ve yunanistan'ı allies'ın durumuna ve yeteneğine göre ikinci dünya savaşı başlamadan önce alabilir. savaş başlayınca fransız ordularının bir kısmını italya-fransa sınırlarını tutmakla meşgul eder, ancak en önemli görevi işgal edilmemek ile akdeniz ve kuzey afrika'yı ele geçirmektir. cebelitarık ve süveyş ana hedefidir. almanya fransa'yı kapitüle ettikten sonra alman tanklarının yardımı ile libya'dan kızıl deniz ve atlantik okyanusuna ulaşmak için çabalar. donanmasının durumuna göre marine kuvvetleriyle cebelitarık ve akdeniz'deki diğer ingiliz adalarına çıkartma yapmaya çalışır. axis akdeniz'de başarılı olduysa afrika'nın tümünü ele geçirmek için harekete geçebilir ancak bu almanya'ya yardımcı olan bir şey değildir ve çoğu zaman asker ile materyal kaybıdır. italya'nın bundan sonra yapacağı şey en az askerle kuzey afrika'yı ve akdeniz'i allies'tan korumak, almanya'nın batıdaki sahillerini koruma görevini üstlenmek ve gerektiğinde doğu cephesine "cannon fodder" denilen, hattı tutmakta yardımcı olacak askerler göndermektir.

    finlandiya: "minor" denilen devletlerden birisi. 1940'a gelindiğinde sovyetlerle savaşır, büyük ihtimalle de kaybeder. kaybetmeye başladığı zaman event ile gelen barışı kabul etmesi oynayan oyuncu için hayırlıdır çünkü reddedildiği zaman sovyetler finlandiya'yı kapitüle ederse ülkenin hepsini ilhak edebilir veya puppet yapabilir. barış imzalandıktan sonra karjala, salla ve petsamo sovyetlere geçer. almanya sovyetlere saldırdığı zaman finlandiya'nın yapacağı şey axis'e katılmaktır. almanya bu noktada artık light tank yerine medium tank kullanmaya başlamıştır (başlamadıysa ve sovyetler 1.5 yıl içerisinde almanya'yı yenemezse sovyet oyuncusunun yüzüne tükürün), almanya'nın yapması gereken sahadaki ve stockpile'ındaki bütün light tankları finlandiya'ya vermektir. aldığı tanklar sayesinde finlandiya sovyetlere göre çok önemli olmayan kuzey cephesinde sovyetler için felaket sonuçlara sebep olabilir, tüm dikkatini almanya'ya veren sovyet oyuncusu kuzey cephesine yeniden baktığında oradaki tüm askerlerin etrafının sarılarak yok edildiğini ve leningrad'ın fin kontrolünde olduğunu görebilir. konumu nedeniyle finlandiya'nın sovyetler dışında bir ihtimal norveç'i kurtarmaya gelen allies kuvvetleri haricinde uğraşması gereken kimse yoktur, o yüzden tüm görevi sovyet hatlarında almanya'dan aldığı tanklarla kargaşa çıkartmak, sovyet piyadelerinin etrafını sarmak ve yok etmektir.

    macaristan: axis'in air controller'ı (ac). çok taktiksel oynayan bir axis bütün uçaklarını macaristan'a verir ve uçakları macaristan kontrol eder. insan gücü azdır. almanya'nın işgalleriyle daha fazla toprağa sahip olur ve elde ettiği fabrikalar sayesinde tank veya mekanize kuvvetler üretebilir, oynayanlar genellikle tank basmayı seçerler. sovyetler doğu polonya'yı işgal ettikten ve macaristan almanya sayesinde slovakya'yı aldıktan sonra ikisinin bir sınırı oluşur. italya'ya akdeniz'de uçakları kontrol ederek ve belki marine ve/veya paraşütçülerle yardım eder, ayrıca almanya daha sovyetlere dalmamışsa ve tankı/mekanize kuvvetleri varsa afrika'ya gönderip italya'ya yardım eder. almanya sovyetlere saldırdığı zaman alman tanklarını kendi tankları veya mekanize kuvvetleriyle destekler, hattı yaran alman tanklarının etrafının sarılmaması için boşlukları doldurur. onun dışında diğer minor axis ülkeleriyle beraber doğu cephesinin güneyinde almanya olmadan savaşır.

    romanya: axis'in bdsm üyesi. macaristan ve bulgaristan'nın yanında sovyetler de toprak romanya'dan toprak kopartır. oynanış olarak macaristan'a benzer ancak sovyetlerle büyük bir sınırı olduğundan ac olmaz ve doğu cephesinde hattı tutmak amaçlı manpower'ı el verdiğince elit piyadeler ( 14 inf 4 arty+5 tane support company gibi bir division template) basar. doğu cephesinin güneyindeki kuvvetlerin çoğunluğu ( yani sovyetlerin macaristan ve romanya ile olan sınırı) romanya kuvvetleridir.

    bulgaristan: axis'in en güçsüz minor üyesi. (gerçi yeni dlc ile* bu durum değişmiş olabilir, bilemiyorum.) yugoslavya, yunanistan ve romanya'dan kendine toprak kopartır. endüstrisi el vermediğinden tank yerine mekanize basar. oynanış olarak romanya ve macaristan'a benzer ancak onlardan daha güçsüzdür. bazen romanya donanmasıyla beraber karadeniz'deki sovyet donanmasını yok eder ve kafkaslara petrol için diğer minor ülkeler ve italya'nın yardımı ile çıkartma yapar.

    vichy fransası: genellikle oynayan olmaz ancak olursa yapacağı şey italya'nın yaptığı şeydir, yani almanya'nın batı kıyılarını korumak ve afrika'da savaşmak. çok bir taktiği yok açıkçası. endüstrisi ve insan gücü bir şey basmaya yaramaz. ha bir de japonya çinhindi'yi isteyince verir.

    ispanya: iç savaş sırasında almanya ve italya'dan gönüllü kuvvetler alır, amacı bu ikisine xp kazandırmaktır. savaş bitince portekiz'i işgal eder ve tungsten'i alır, böylelikle axis üyeleri tanklarını yapmak için ihtiyaç duyduğu tungsten'i ispanya'dan satın alır ve civ'lerini ispanya'ya verir. ispanya ise nispeten büyük bir piyade ordusunun yanında 1943 tech amph medium tanklarla donanmış bir-iki division basar. server sahibi kişinin kurallarına göre savaşa katılıp cebelitarık'ı ve kuzeybatı afrika'yı işgal edebilir. savaşa katılması yasaksa bile tanklarıyla ( bu durumda volunteer olarak gönderir) almanya'ya yardımcı olur, doğu cephesinde almanya'ya yardım eder, özellikle bataklıklar ve nehirlerde almanya'ya yardımcı olur, d-day olursa tanklarını batıya gönderir.

    japonya: aslında geacps* üyelerini ayrı bir başlığa alacaktım ancak vazgeçtim. vazgeçmemin sebebi bu ülkelerin de tek amacı almanya'ya yardım etmektir, her ne kadar avrupa'da olmasalar bile. italya ingiltere'yi afrika'da meşgul ederken japonya abd'yi pasifik'te meşgul eder. oyun başlangıcında japonya'nın çin'i en çabuk şekilde kapitüle etmesi elzemdir. mançurya'yı oynayan bir oyuncu varsa kıyısı olmayan çin topraklarını mançurya'ya verir. mançurya puppet olarak japonya'ya civ ve mil sağlar. daha sonrasında ise avrupa devletlerinin kolonilerine saldırmak için harekete geçer. öncelikle çinhindi'yi vichy fransası'ndan alır, tayland'ı faction'a davet eder veya oynayan oyuncu yoksa işgal eder. savaş başlayınca ilk ve en önemli hedefi singapur'dur. singapur 340+ rubber ve 190 tungsten'e sahip bir bölge olarak oyunun kaynak bakımından en değerli bölgesidir. ikinci en önemli hedefi ise hollanda boyunduruğundaki endonezya'dır, yine kaynakları yüzünden. seylan/sri lanka da 70+ rubber ile kolay bir hedeftir. japonya bu bölgeleri alırsa allies ile sovyetler uçak ve araç üretemez duruma gelir, japonya eğer bu bölgeleri koruyabilirse almanya'nın oyunu kazanması kolaylaşır. bunlar dışında uğraşacağı ülkeler hindistan, avustralya, yeni zelanda ve tabii ki abd'dir. hindistan'daki arazi saldıran kuvvetlerin aleyhine olduğundan hint birliklerin arkasına güçlü japon donanması sayesinde çıkartma yapılması tavsiye edilir, bu sayede hint birliklerinin etrafı sarılır ( encirclement) ve yok edilir. hindistan kapitüle olduktan sonra iran ve ırak üzerinden japonya afrika ve hatta avrupa'ya yardıma gidebilir. ayrıca abd'nin daha henüz pasifik'teki japon garnizonlarını yenebilecek marine kuvvetleri olmadığı mid game (1941-1942 gibi) zamanında japon donanması akdeniz'e italyan donanmasına yardıma gidebilir. pasifik'te deniz hakimiyetini sağlamak için abd donanmasının üs olarak kullanabileceği filipinler yakınlığından dolayı ilk hedeftir, daha sonrasında pasifik'teki küçük adalar ile avustralya ve yeni zelanda için abd ile deniz muharebelerine girişilir. kamikaze çok güçlü olsa bile çoğu server sahibi kurallar ile sadece belirli deniz bölgelerinde kamikaze'ye izin verir. japonya'nın abd'yi işgal etmesi nadirdir ancak görülmedik değildir.

    mançurya: japonya'nın kuklası. endüstrisinin bir kısmı otomatik olarak japonya'ya gider. görevi japonya'nın ihtiyacı olan piyade ve garnizon birliklerini sağlamaktır. pek bir taktiği yok aslında. japonya çin'deki kıyı bölgelerini kendisine verirse belki dockyard basıp denizaltı ve destroyer spamlayabilir.

    tayland: japonya kuklası değil o yüzden mançurya'dan daha özgür ancak yine de asıl amacı japonya'ya yardım etmektir. amacı tayland'da lvl 10 infrastructure ile naval base inşa edip japon birliklerini singapur ve hindistan'da desteklemektir. japonya'nın kendisinin askerlerine, fabrikalarına veya kaynaklarına ihtiyacı yoktur. belki japon birliklerinin arkadan çıkartma yememesi için limanları koruyabilir. onun dışında tayland'ı oynayan kişi istediğini yapmakta özgürdür.

    ---allies---
    sovyetler birliği: almanya'nın asıl düşmanı, oyunun bir diğer ana karakteri. her ne kadar allies üyesi olmasa bile diğer "comintern" üyeleri tannu tuva ve moğolistan olduğundan comintern diye ayrı başlık açmıyorum. allies'ın bütün amacı sovyetler güçlenene kadar almanya'yı meşgul etmektir. insan gücü çin'den sonra en büyük olan devlettir. oyun başlangıcında sovyetler oyundaki en güçlü orduya ve askeri endüstriye sahiptir ancak bazı national focuslar* yüzünden ve almanya'nın işgal ettiği ülkelerin endüstrilerini kullanmaya başlamasından dolayı 1938-1942 arasında almanya'dan daha güçsüz bir endüstriye ve orduya sahip olur. oyuna başlanıldığında ilk önce her tarafa civ basmak, mil'leri civ'e çevirmek ve ordu debuff'larından 1940'ta hemencecik kurtulmak için ilk nf olarak "great purge"ü seçmek mantıklı gelse de güçsüz bir allies ve 1939'da kapitüle olan bir fransa nedeniyle almanya tarafından tecavüze uğrama ihtimaline karşın daha dengeli oynamak gerekebilir. mesela "great purge" nf'si yerine endüstri nf'lerini 1938'e kadar seçmek (çok geç kalarak iç savaş çıkarmamak kaydıyla, veya fransa oyuncusu güven vermiyorsa ilk nf'niz yine "great purge" olmalı), her inşa edilen 5 civ'e karşı 1 mil inşa etmek gibi yöntemler erken bir savaş ihtimalinde almanya'nın gazabından sizi koruyabilir. dinyeper nehrinin arkasında saklanmak/hat oluşturmak en popüler taktiklerden birisi olsa da düşük maliyetli, yok edilince size bir şey kaybettirmeyen 10 width birlikleri axis ile olan sınıra, sınırın arkasına; kısacası iyi birliklerinizden oluşan ana savunma hattınıza kadar olan her tarafı çöp birliklerle doldurun ki düşman kuvvetleri bunlarla savaşırken az da olsa zarar görsün, ve daha da önemlisi altyapı zarar görsün ki düşman birlikleri ikmalde zorlansınlar, almanya endüstrisinin önemli bir kısmını zararı onarmak için harcasın. sovyetler olarak ana taktiğiniz ise t34 basmak. duruma göre spaa da eklersiniz spg de. almanya'nın 20 tane heavy tank varsa sizin 50 tane medium tankınız olacak. 1944'e gelindiğinde fabrika inşa edecek yer bulamayacaksınız. bu noktadan sonra axis oyuncuları hata yapmamışsa, axis'e büyük kayıplar verdiremediyseniz ( mesela almanya'nın tanklarının 3/4'ünü yok etmek), taraflar birbirini ittiremiyorsa ve kendi başınıza yenemeyecek gibiyseniz abd ile ingiltere'nin bir d-day ile size yardımcı olması gerek yoksa axis'in sizden önce atom bombalarını icat etmesi mümkün.

    abd: oyunun üçüncü ana karakteri. oyuna en fazla civ'le başlayan devlet. büyük buhran'dan kurtulmanız savaşa girene kadar sürecek ancak 1943'ten sonra savaşın kaderini değiştirecek ülke sizsiniz. oyunun başında ingiltere'nin arkasından ikinci en büyük donanmaya sahipsiniz. japonya size erkenden savaş açarsa endüstriniz canlanana kadar japon uçaklarından uzak durduğunuz sürece adalarınızı kolaylıkla savunabilirsiniz. donanmanızı destekleyebilecek ordu ve uçaklara sahip olduğunuzda pasifik'te saldıraya geçen taraf siz olacaksınız. teksas ve kaliforniya'dan ihtiyacınız olmadığı kadar benzin çıkartırsınız, böylelikle xp ile donanma doktrinlerini çabucak araştırabilirsiniz. ayrıca oyundaki en çok çeliğe sahip ülkesiniz. alüminyum ve tungsten konusunda da kolay kolay sıkıntı çekmezsiniz. krom ihtiyacınızı hemen yanı başınızdaki küba'dan sağlayabilirsiniz. ancak kauçuk konusunda singapur ve endonezya'ya bağımlısınız. bazı oyuncular riske girmeyip "synthetic refinery" inşa eder (ancak bunlardan elde edeceğiniz rubber çok azdır ve sizin ihtiyacınızı karşılaması için çok fazla inşa etmeniz gerekir), bazı oyuncular ise bunları inşa ederek zaman kaybetmek istemez. server kuralları izin vermesi halinde savaş başlar başlamaz allies'a katılsanız bile ordunuz henüz hazır olmadığından müttefiklerinize asıl yardımınız hava kuvvetleriniz sayesinde olur. almanya ve italya'nın tehlikesinden uzakta olduğunuzdan daha fazla military factory inşa edene kadar sadece uçak basmaya odaklanabilirsiniz. endüstriniz savaşa uyum sağladıktan sonra artık ordunuzla dostlarınıza yardım etmeye hazırsınız. isterseniz amfibi tanklar üretin, isterseniz tactical bomber, tehlikeden uzaksınız ve çokça military factory'e sahipsiniz. sovyetlere her ay ürettiğiniz medium tankların %80'ini gönderip tank ordularına sahip olabilirsiniz, ingilizlere tüfek yardımı yapıp ordunuzu donatmakta sıkıntı çekmezsiniz. pasifik'teki japonya size en büyük tehlikeyi oluşturan ülke olmasına karşın iyi bir abd oyuncusu herkes için asıl tehlikenin almanya (almanya'yı oynayan kişi oyunu bilmiyorsa o başka) olduğunu asla unutmamalıdır. sovyetler birliği kapitüle olursa avrupa'yı almanya'dan kurtarma umudu sıfıra yaklaşır, hele ki anakara avrupa'da halihazırda müttefik birlikler yoksa ve çıkartma tek çareyse şansınız sıfırdır. japonya'yı unutmayın, pasifik'te istediğini yapmasına izin vermeyin ancak sovyetler yardım için bağırıyorsa almanya'nın tanklarını doğu cephesinden çekmesine sebep olacak bir şeyler yapın. japonya eğer singapur ve endonezya'yı hiç alamamışsa veya almasına rağmen bu bölgeler geri alınmışsa uçak üretmez hala gelir ve kamikaze uçaklarını kendi uçaklarınızla yavaş yavaş düşürürsünüz, en sonunda japonya'yı bombalamaya başlarsınız ve ya işgal edersiniz ya da atom bombası atarsınız. almanya'ya karşı ise kuzey afrika işgal altındaysa ilk olarak bir "operation torch", daha sonrasında ise avrupa'da italya işgali ile d-day sayesinde sovyetlere almanya'ya karşı yardım eder ve savaşı bitirirsiniz.

    birleşik krallık: oyunun başında en büyük donanmaya sahip, dünyanın her tarafında askeri olan, fransa düştükten sonra almanya ve italya'ya karşı tek başına savaşacak olan ülke. bence mp'de oynaması en zor ülkelerden birisi. çünkü yapmanız gereken çok fazla şey var ancak yeterli zamanınız ve gücünüz yok. ha ingiltere'nin altındaki ülkeler yapay zeka tarafından yönetilmediği için diğer oyuncular size yardım ederek yükünüzü hafifletiyor ancak yine de uğraşmanız gereken çok şey var, ayrıca bu ülkeleri kontrol eden oyuncular da sizi kendilerine nf ile fabrika inşa etmeniz için rahatsız ediyorlar. akdeniz'de italyanlar, atlantik'te almanlar, asya'da ise japonlar. eskiden sadece uçak basarak iyi bir ingiltere oyuncusu olurdunuz ancak paradox işi değiştirdi. afrika'da alman tanklarına karşı güney afrika'dan heavy tank desteği alırsınız, asya'da ise hindistan zaten japonya'ya karşı savaşacak asıl ülke, singapur ile endonezya'yı korumak için ise abd ile anzak kuvvetleri genellikle hazırlar. sizin odaklanmanız gereken ülke almanya'dır. en önemli göreviniz almanya tarafından işgale uğramamak, ikinci en önemli göreviniz ise akdeniz'i kaybetmemek. sovyetleri rahatlatmak amacıyla d-day yaparken abd'nin yanında siz de olacaksınız. ayrıca size bağımlı olan ülkeler sizden silah istediğinde vereceksiniz.

    kanada: allies'ın air controller'ı. uçakları kontrol etmek dışında "national steel car" nf'sini seçerek manpower sıkıntısı çekmek pahasına bir minor için kuvvetli bir endüstriye sahip olacaksınız. kanada oynarken en yaygın taktiklerden birisi manpower el verdiğince heavy tank basmaktır. atlantik'ten herhangi bir tehlikenin gelmesi olası değil, pasifik'te ise sizi japonya'ya karşı sizi koruma görevini abd üstlenir, yani kıyılarınızı korumak için asker basmanıza hiç gerek yok. d-day'deki üçüncü ülke siz olacaksınız.

    fransa/özgür fransa: oyunu bilen bir almanya'ya karşı oynarsanız, fransa'yı oynayan kişi almanya'yı oynayan kişiden çok daha iyi değilse fransa her zaman kapitüle olur. asıl soru fransa'nın ne zaman kapitüle olacağıdır. mesela 1942'ye kadar teslim olmayan bir fransa'ya rağmen kazanamayan sscb oyuncusu oyunda kötüdür. genellikle fransa 1941'e girilmeden kapitüle olur. siz almanya'yı yavaşlatmak için oyunu oynuyorsunuz. bu noktadan sonra fransa'nın amacı aslında yok. elinizde kalan donanmanız nereye lazımsa oraya gider, gerekirse oradaki ingiliz/abd askerlerini kurtarmak için yok olur. elinizde insan veya fabrika kalmadığından ise ordunuz pek etkili olmaz.

    hindistan: japonya'ya karşı savaşacak asıl devletsiniz. "famine" ve "agrarian society" national spirit'leri sizin en büyük düşmanınız. sovyet örneğinde olduğu gibi; iyi birliklerinizi nehrin arkasına, çöp birliklerinizi ise sınıra koyacaksınız ve savunacaksınız. tank vs. basacak endüstriyel kapasiteniz olmadığından iyi birlikleriniz dağcılardan ve 40 width piyadeden oluşacak.

    çin&komünist çin: fransa örneğinde olduğu gibi istisnalar haricinde siz japonya'yı yavaşlatmak için oyundasınız. ancak allies faction'ında olmadığınız için japonya topraklarınızı ilhak ettikten sonra ya oyundan çıkacaksınız yada birisiyle coop oynayacaksınız.

    avustralya&yeni zelanda: ikisi de birbirine benzer pasifik devletleri. avustralya'nın en büyük artısı fighter 2'yi en erken araştırabilecek devlet olması. japonya sizi özellikle savaşın başlagıcında işgal etmeye çalışabilir o yüzden kıyılarınızı koruyacak birlikler üretin. onun dışında özgürsünüz, mesela 11 marine-6 arty'den oluşan çıkartma birlikleri üretebilirsiniz, veya avustralya olarak 40w heavy tank ve yeni zelanda olarak 40w light tank birlikleri ile afrika'da ingiltere ve güney afrika'ya yardım edebilirsiniz.

    güney afrika: başınızı ağrıtmayan, sadece tanklarla oynadığınız güzel bir minor. bu ülke olarak yapmanız gereken tek şey heavy tank basmak ve limanlarınızı sürpriz bir italyan veya japon istilasına karşı korumak için 10w inf garnizon üretmek. el alamein'i 40w heavy tank birliklerinizle tutun, zamanı gelince ise avrupa'da alman tanklarını yok edin. major ülke oynamaktan sıkılan veya yeni başlayan biriyseniz tavsiye ülke.

    meksika: çok oynanılan bir ülke değil, ama genellikle tank basarak oynanıyor. bazısı light tank basıyor bazısı heavy tank, belki de mech. sizin takdirinize kalmış. ülkenin konumu dolayısıyla tehlikede de değilsiniz.
  • son dlc ile birlikte artık türkiye ile oynamak gerçekten tuhaf bir hal aldı. çok fazla senaryo var ve bu kadar seçeneği modlarda bile görmemiştik. tek sorun savaşa odaklara bağlı olarak girmek isterseniz, savaşın ortasına kadar beklemek zorunda kalıyorsunuz. fakat savaşa girdiğinizde savaşın seyrini değiştirecek bir ülke olarak giriyorsunuz olaya.

    ayrıca bu soundtrack'i de şöyle bırakıyorum.

    the end of war
  • türkiye ile yeni expansionda daha hızlı yol almak istiyorsanız kesinlikle beta'ya opt yapın, steamden girip oyunun propertiesinde betalar var, 1.10.3 olması lazım, bir çok focusu 70 günden 35 güne çekerken, kürtler ile ilgil focusları da 100 pp yerine 15 cp ile yapıyorsunuz (ve bug var, cp harcanmıyor :p)
  • az önce steam’den full olarak alıp yüklediğim, kafa göz girişeceğim oyun.

    türk milleti çalışkandır! türk milleti zekidir!

    edit: tüm ek paketler mevcut fakat iki adet scenario gösteriyor. birisi 1936, diğeri 1938 yılında. normal midir bu?

    bilen varsa yeşillendirsin.
  • en son sürümünde türkiye'nin 5 araştırma slotunun olmadıgı oyun, betada düzeltmişler stabil şuanda betayı edinmek için steam kütüphanenizden oyuna sağ click ile özelliklerine girip betalar kısmından en son betayı seçmeniz gerek.
    uzun zaman sonra edit: düzeltildi
hesabın var mı? giriş yap