şükela:  tümü | bugün soru sor
  • konustuklari lehçe cogu kisi tarafindan lazca ile karistirilir ve ermenice ile yakindan iliskilidir. zaman içinde ermenilerle birlikte yasarken olusmus bir lehçedir. ayrica hemsinliler o bolgeler osmanli tarafindan ilhak edildikten* sonra baska yörelerden oraya yerlestirilmis osmanli vatandaslaridir (türk olup olmadiklarini bilemiycem) ve tarih boyunca karismislardir. dolayisiyla saf ermeni kokenli yada saf türk denemez. ancak kendi olusturduklari kimlikleri içinde ermenilige yer yoktur bunu bir hemsinliye karsi iddia etmek ünlü olduklari baska bir zanaatlari* ile birinci elden tanisip tahtali köyü boylamak demektir. en azindan benim tanidigim bütün hemsinliler böyleydi belki baskalari kendinin ermeni oldugunu düsünüyor olabilir.

    (bkz: basligin üzerine kalmasi)
  • murun3xinin lehçe dil duzeltmesi dogrudur ben yanlış kullanmışımdır ancak bu kadar uğraşıp yazdığı didaktik entrysi heba olmasın diye yanlışımı düzeltmiyorum. diğer söyledikleri de doğru olabilir ancak ben gidip bir hemşinliye sen ermeni misin birader diyemeyeceğim deneyip te olumlu olumsuz bir cevabı buraya yazacak kadar yaşayabilenler kanıtı da sunmuş olur bilgilerinize.
  • bir bölümünün halen hristiyan olma ihtimali bulunan etnik grup...

    ermeni patrikhanesi online yayın organılraper.org'da şöyle bir mail gördüm çünkü:

    degerli dostlar, degerli canlar, biz hemsin hristiyan ve müslüman ermenileri milli egitim bakanliginin halkin secilmis temsilcileri olduklarini bazi anlar unutabileceklerini düsünmeye calistik, veya bunun yine cok soguk bir karadeniz fikrasi oldugunu bir gün sonra birilerinin bize söylemesini bekledik. malesef yanilmisiz. bugün aralarinda gecmislerini karadeniz ve hemsin den ailecek cok iyi tanidigimiz "bazi cok yüksek sorumlularin" bu bu sorumsuzluklarinin "rahmetli atalarinin, ve aile büyüklerinin ruhlarinin" bu tür yersiz ve seviyesiz siyaset tüccarliklarindan huzursuz olacaklarini hatirlatiriz. biz hemsin müslüman ve hristiyan ermenileri olarak ülkemizdeki cok zor sartlar altinda saglanmaya calisilan toplumsal huzur ve karsilikli sayginin bu tür seviyesiz politikalardan zarar görecegi kanaatindeyiz. ülkemizin bugünki sorumlulugu bizim ,gelecegi ise yarin o saglikli veya sagliksiz düsüncelerle yetisecek olan bugünki cocuklarimizin olacaktir. saygilarimizla
  • yorede surekli calinan (bu surekli lafi oyle rastgele kullanilmis sanilmasin lutfen, karadeniz e gidip de karadeniz insanin sureklilige ne kadar inandigini, vur deyince oldurdugunu bilmeyen yoktur) turkulerden birinde kendileri hakkinda soyle demektedirler:
    hemsinlinin alni acik, gonlu sen
    haydin kizlar hemsin yaylalarina....

    ozan burada, kizlarin hemsin yaylalarina cikmaktan korkmamalari gertektigi, zira hemsinlilerin utanacaklari bir durumlarinin olmadigi ve dahi pur nese kara mese bir gonule sahip olduklari mesajini veriyor.
    ayrica (bkz: camlihemsin)
  • türkiye'nin etnik mozayiğinin en renkli parçalarından biridir. genellikle bu ismin rize'nin hemşin ilçesinden geldiği sanılır, oysa ki bu ilçeye göre hopa, kemalpaşa gibi ilçelerde yaşayan hemşinlilerin sayısı çok daha fazladır. rize'deki hemşinliler'in dilleri ve kültürleri daha asimile olmuş haldeyken, hopa civarındakiler bunu korumuştur. ermeni lehçesi olan apayrı bir dil(hemşince) konuşurlar, özellikle biraradalarken türkçe yerine hemşince'yi tercih ederler. ermeni kökenli olmaktan hiç gocunmazlar, eğer samimiyetinize inanırlarsa, bunu nedenleriyle çok güzel açıklarlar. ayrıca ermenistan ile yapılan resmi gayrı resmi ticari ilişkiler genellikle bu bölge ve hemşinliler tarafından gerçekleştirilir. haklarında yapılan sosyolojik ya da kültürel çalışma çok azdır, sünni müslümanlardır, ama genelde hristiyan kökenli olduklarına inanırlar, bölgede bulunan onlarca kiliseyi buna kanıt gösterirler.

    aralarındaki dayanışma kültürü kıskanılacak düzeydedir, eğlenmeyi ve hayata olumlu bakmayı çok iyi beceririler, bunda pazar ekonomisinin ve şehirleşmenin bölgeye çok geç ulaşması da etkendir. merkezi otoriteye karşı tutarlı biçimde muhalif bir tutum sergilemişlerdir. dillerini ve kültürlerini korumak ve geliştirmek için son zamanlarda çeşitli çalışmalar yürütenler vardır, ancak hala yetersiz düzeydedir.
  • hemşin kültürü ve hemşinlilerle ilgili detaylı bilgi için
    http://www.kuzeymavi.com/
  • her yaz ortasi vartivar senligini yaylalarinda-bu yaylalar o kadar cok ve cesitlidir ki, neredeyse her koye bir yayla duser- horon ve tulumla kutlayan insanlar.

    adlarini da sekizinci yuzyilda ermeni ani kralliginin yikilmasindan sonra halkini anadolu'nun catisina cikaran hamam amatuni'den alirlar.
    ilginc olani milliyetci-turkcu hemsin tarihiyle anlasabilecegimiz tek nokta da burasidir- kirzioglu ve tayfasi da hamam amatuni'nin hemedan'dan gelip kackarlara yerlestigini kabul eder; bir farkla, amatuni turk boyudur!

    benim bildigim tum hemsinliler doga itibariyle biraz terstir-bu satirlarin yazari da dahil olmak uzere- cabuk sinirlenir, cabuk unutur, kolay affederler. kufretmek ve icmek dogustan gelen ozellikleridir.
  • unlu mamullerin yaninda meyhanecilik esas -ve daha kazancli- istigal alanlaridir.
    rumlarin gitmesiyle bosalan meyhane zanaatkarligini onlar devralmis, son yirmi yildaki islami yukselise kadar da surdurmuslerdir.
    aralarinda ramazanda oruc tutup icki servisi yapanlari da vardir, servis yaparken demleneni de....

    ben bu insanlari -ya da halki- cok kucukken okudugum bir kitaptaki insanlara benzetiyorum. bir koy ahalisi, alman ozgur kentlerinden biridir mevzu bahis, sirf gurbete calismaya gitmemek icin aptal rolu yapmaya baslar ziyaretcilere. sonra buna kendileri de inanir, budalalasirlar. iste hemsinlilerin hikayesi de bunun gibi, tabii daha cok aciyla dolu, gurbet yollari kesilince -ekim devrimi sayesinde- bunlara yapacak tek birsey kalmistir; turklesmek, islamlasmak, benzemek. onlar da bunu yapti zaten....

    (bkz: hemsinli meyhaneciler)
    (bkz: net piknik)
    (bkz: tavukcu)
  • zengin ve karmaşık bir kültüre sahip bölge halkıdır. bunun nedenleri de şöyle sıralanabilir.
    1. hemşin kültürü, ermeni kültürünü ve islam kültürünü, kendine özgü bir yaklaşımla bir araya getiren melez bir kültürdür.
    2. son beş yüzyılın büyük bölümünde iki büyük imparatorluğun sınırında bir tampon bölge olması ve ipek yolu’nun trabzon’a uzanan kolu üzerinde bulunması itibariyle yoğun bir kültürel etkileşime açık olmuştur.
    3. vadilere bölünmüş coğrafya, kültürün kadim köklerinin ve değişimlerinin izlerinin uzun yüzyıllar boyunca korunmasını mümkün kılmıştır.