şükela:  tümü | bugün
  • sosyal kimlik teorisi'nin kurucularından. uzun süre fransa'da esir kamplarında yaşamıştır. teorisine ilişkin gözlem yapmak değildi amacı; polonyalı bir yahudiydi zira. 1982'de 63 yaşında öldü.
  • ilginç bir yaşam öyküsü vardır.

    20. yüzyılın en etkili ve ünlü sosyal psikologlarından biridir. polonyalı yahudi bir işadamının 1919 yılında doğan oğludur. kariyerine sorbonne üniversitesinde kimya okuyarak başlamıştır fakat 2. dünya savaşının patlak vermesiyle fransız ordusuna göreve çağrılmıştır. bir yıl sonra almanlar tarafından tutsak edilmiştir. yahudi olduğu hiçbir zaman ortaya çıkmadığı için savaş esiri kamplarında hayatta kalmayı başarmıştır.

    evine döndüğünde ailesinden arkadaşlarından hiç kimsenin nazi soykırımından kurtulamadığını görmüştür.. daha sonraki içgrup, dışgrup çalışmalarında soykırımdan farklı bir etnik grup üyesi gibi davranarak kurtulmasının etkili olduğu bilinmektedir.

    savaş sonrasında uluslararası bağış organizasyonlarında yetimlerin ve kamptan kurtulanların hayatlarını yeniden inşası için çalışmıştır. 1946’da psikoloji eğitimine başlamış ve 1954 yılında ingiltere’de mezun olmuştur. daha sonra karısı ve 2 oğluyla ingiliz vatandaşlığı için başvuruda bulunmuş ve 1957 de kabul edilmiştir. oxford üniversitesindeki araştırmaları sosyal psikolojinin önyargı ve milliyetçilik gibi farklı alanlarını kapsamaktadır. ingiltere’de okul çocuklarıyla ayrımcılık üzerine yaptığı çalışmayla iç grup dış grup ayrımcılığı davranışlarına neden olan grup üyeliği hissi oluşturmak için gerekli minimum şartları keşfetmiş. tajfel ve takımının yaptığı bu çalışma minimal grup paradigma çalışmaları olarak 1979 yılında tajfel ve john turner tarafından sosyal kimlik teorisinin geliştirilmesine katkıda bulunmuştur. abd’ye yaptığı 2 araştırma ziyaretinden sonra 1967 yılında bristol üniversitesi sosyal psikoloji bölüm başkanı olmuştur ve görevini 1982 yılında kanserden ölene kadar devam ettirmiştir.
  • social identity theory’nin john turner’la birlikte kuramcısıdır. makalelerinin dili pek kolay anlaşılacak cinsten değildir, felsefi kavrayış gücüne sahip olmak gerekir anlamak için. yazdığı bir paragrafı anlamak için iki kez okursunuz, sonraki paragrafta örnek verir ve açıklamasını yapar ki bir bakmışsınız tam tersini savunduğunu anlarsınız. bir sonraki paragrafı da okursanız ilk düşündüğünüzün doğru olduğu sonucuna varırsınız. kendisi sosyal psikolojinin iki temel krizinden biri olan deney vs. gözlem tartışmalarında da merkezde bir pozisyon alarak, deneyi ancak deneklerin bireysel altyapılarını (etnisite, dini inanç, çoğunluk-azınlık oluşu…) da temele alıp yorumlanması gerektiğini bildirerek sosyal psikolojide fransız perspektifine yakın bir görüşe tabi olmuştur. kendisinin psikoloji ve sosyoloji arasındaki bir köprü olabileceği görüşleri oldukça yaygın sosyal psikologlar arasında zira referansları arasında birçok sosyolog bulunmakta.

    edit: harf hatası