şükela:  tümü | bugün
  • bu makamdaki bazı tsm eserleri için buyurun:

    1. ağlar gezerim sâhili, sanki benimlesin
    2. anladım sevmeyeceksin beni sen nazlı çiçek
    3. artık bu solan bahçede bülbüllere yer yok
    4. aşkı seninle tattı, hicrânla yandı gönül
    5. bana yârdan vazgeç derler
    6. ben ağlarım, eller güler
    7. bende hicrân yarasından da derin bir yara var
    8. ben gamlı hazan, sense bahâr, dinle de vazgeç
    9. beni cânımdan ayırdı, âh, gönlümü yıktı temelden
    10. bir ateşim yanarım, külüm yok dumanım yok
    11. bir bahâr akşamı rastladım size
    12. bir gün karşılaşırsak ayrıldığımız yerde
    13. boğaziçi, şen gönüller yatağı
    14. bülbül ne gezersin çukurova'da
    15. değdi saçlarıma bahar gülleri (nazende)
    16. derdimi ummâna döktüm âsûmâna inledim
    17. dil şâd olacak diye kaç yıl avuttu felek
    18. dil yâresini andıracak yâre bulunmaz
    19. dün gece ye'sile kendimden geçtim
    20. ey büt-i nev edâ
    21. ey mehlika, ey gül beden
    22. gölgesinde mevsimler boyu oturduğumuz
    23. gönlümün şarkısını gözlerinde okurum
    24. gönül yarasından acı duyanlar
    25. gördüğümde başımı çevirdiğim gün olur (gurur, inan ki gurur)
    26. gülmedi şu bahtım, gülmedi gitti
    27. hançer-i aşkınla ey yâr gönlüm üzre vurma hiç
    28. hastayım, yalnızım, seni yanımda sanıp da bahtiyâr ölmek isterim
    29. hastayım, yaşıyorum görünmez hayâliyle
    30. içimdeki özlemi uyutamıyorum yâr
    31. istanbul'da, boğaziçi'nde, bir garip orhan veli'yim
    32. kapıldım gidiyorum bahtımın rügârına
    33. nasıl geçti habersiz o güzelim yıllarım
    34. ne günâh etse açılmaz iki gönlün arası
    35. nideyim sahn-ı çemen seyrini cânânım yok
    36. sazlar çalınır çamlıca'nın bahçelerinde
    37. seni sevdâ çiçeğim, tâc-ı serim
    38. sensizliği ben seçmedim (üzme beni)
    39. sevemez kimse seni, benim sevdiğim kadar
    40. sevmiyorum seni artık, gözlerimi geri ver
    41. sırma saçlı yârimin cân behşederken işvesi
    42. son ümidim de bitti, kuş gibi uçtu gitti
    43. söyleyemem derdimi kimseye, dermân olmasın diye
    44. tadı yok sensiz geçen ne bahârın, ne yazın
    45. tel tel taradım zülfünü
    46. ümitsiz bir aşka düştüm, ağlarım ben hâlime
    47. yâd eller aldı beni
    48. yâr saçların lüle lüle
    49. yıllar ne çabuk geçti o günler arasından
  • hicaz makamı, cikici bir seyir gosterir. genelde, durak perdesi olan dugah acarak ba$lar ve bu perdeyi etrafındaki seslerde ilk seyirlerini gosterir. bu gosteri$lerde, makamin ce$nisini belli eder. ancak, klasik icraya uymayan, neva veya ba$ka bir perdeden ba$layan hicaz seyri, hemen dugaha gelerek hicaz ce$nisini belirtir. bu tür seyirler, bazı eserlerde gorulse de birer istisna te$kil ederler.

    dugah perdesi, karar perdesi olmakla beraber, onemli bir asma karar perdesi gorevini de yerine getirir, ilk seyirlerde dugah üzerinde asma kararlar verilir. bir pest perde olan rast perdesi de yine onemli bir vurgulama ve asma karar perdesi gorevini yerine getirmekle beraber yeden perdesi olarak ikinci bir gorevi daha vardır. hicaz coğu zaman yeden perdesini vurgulayarak kesin karara varan bir makadir.
  • türk insanının kulağının çok yatkın olduğu makamdır. zira hepimiz çocukken defalarca dinlemişizdir.

    (bkz: dandini dandini dastana)
  • 4 koma do diyez, 5 koma si bemol dizilişine sahip bir makam.
  • efendim hicaz makamının yapısının yanında ismiyle ilgili de bilgi vermek gereklidir. bilindiği üzere hicaz bölgesi osmanlı imparatorluğu döneminde başkent istanbul'a epey uzak bir konumda bulunmaktadır. hicaz kelimesi, bu konum dolayısıyla uzaklıkla özdeş anılmaya başlanmış, uzaklık bildirir hale gelmiştir. hicaz makamı ise yapısı gereği dügâh perdesinin ardından bakiye bemollü si ( dik kürdi ) ve bakiye diyezli do ( nim hicaz ) perdelerini içerir. dolayısıyla bünyesinde 12 komalık ( 4 + 4 + 4 ) bir aralık barındırır. bu aralık dolayısıyla si ve do notalarının makam içerisinde birbirlerine olan uzaklıkları, hicaz'ı çağrıştırır. hicaz makamının isminin bu çağrışım üzerine verildiği rivayet olunmaktadır.
  • 1-gönül sayfam-kayahan
    2-ah bu hayat çekilmez-erol evgin
    3-severek ayrılanlar-ayna
    4-gülüm benim-ibrahim tatlıses
    5-unutama beni-esmeray
    6-kumsalda-sertab
    7-yolcu yolunda gerek-nilüfer
    8-sitem-sezen aksu
    9-diyemedim-zafer peker
    10-işte öyle bir şey-erol evgin

    ojos asi-shakira....gerçek.
  • cazdaki (ve dolayısıyla onun armonisinden etkilenmiş başta pop olmak üzere diğer müzik türlerinde) ii v i kadansında 2. derece hep minör, 5. derece hep dominant'tır. oysa hicaz makamındaki bir eseri ii v i gibi bir kadansla bitirmek isteyince 2. derece dominant, 5. derece minör olabiliyor. örneğin;

    bb7, em7b5 ve a.
  • hicaz hem bir makam adı, hem de dört makamlık bir ailenin genel adıdır.

    - hicaz makamı, dügahta hicaz dörtlüsüne, nevada rast beşlisinin eklenmesinden oluşur.

    - hicaz hümayun makamı, dügahta hicaz dörtlüsüne nevada buselik beşlisinin eklenmesinden oluşur.

    - uzzal makamı, dügahta hicaz beşlisine hüseynide uşşak dörtlüsünün eklenmesinden oluşur.

    - zirgüle ( zirgüleli hicaz) makamı ise, dügahta hicaz beşlisine hüseynide hicaz dörtlüsünün eklenmesinden meydana gelir. genellikle bu makamın ana dizisi değil, şed makamları kullanılır.

    hicaz ailesinin tüm makamları seyir içinde birbirlerine geçiş yaparlar.
  • türk müziğinin 8 numaralı basit makamıdır. hicaz makamı hicaz dörtlüsüne rast beşlisi ilavesinden ibarettir. durağı dügah ve güçlüsü dördüncü derecesi olan neva'dır. dizisi inici ve çıkıcıdır. donanımına si bakıyye bemolü ile fa ve do bakıyye diyezleri konulur. niseb-i şerifesayısı 7 dir. orta sekizlideki sesleri pesten tize doğru, dügah, dik kürdi, nim hicaz, neva, hüseyni, evc, gerdaniyye ve muhayyer'dir.
  • (bkz: aglatan makam) *