şükela:  tümü | bugün
  • 5 yıl boyunca annemle beraber yaptığım ve genel olarak gerçekleştirebileceğim dileklerimi yazdığım için birçoğunun tuttuğu gelenektir. hızır'ın dileklerimize hızır gibi hızla yetişeceğini ve bizi darda bırakmayacağına inanıyorum. bu yüzden gerçekleşmesi muhtemel, benim de elimden gelen dileklerimi yazarak yapıyorum. param yokken kalkıp ev istiyorum, araba istiyorum dersem nah alırım afedersiniz. ancak notlarımın iyi olmasını veya para biriktirip alabileceğim küçük şeyleri yazdıkça, üstüne bir de inandıkça dileklerimin gerçekleştiğini farkediyorum.

    bende tutuyor arkadaşlar çok şükür. nazarınız değmesin görünce bi maşallah deyiverin lütfen.
  • bu sene; uykuma yenik düşüp, şahane! çizimlerim ile gül ağacını es geçtiğim..
    sonra bi uyandım.. memleketin yağmurlu bir sabahında, çayır çimen yeşillik yollarından geçip, bir dere kenarında buluvermişim kendimi. yaprağında damlacıkları ile renk renk güller renklendirmiş günümü. o niyetle, yazıvermişim gönlümdekileri kağıda, salıvermişim suya.. kaplamış içimi bi coşku. inanırsam olur bence. evet, bi dolu inanmayı seçtim. hadi hayırlısı...
    dileklerimiz renk versin ömrümüze.. âmin!
  • her yıl annemin meşhur soğana dilek bağlama hikayesi ile yaşadığımız bir gündü. hani yeşil soğanın filizlerinden birini seçip ip bağlayıp dilek tutuyorsun. sabah kalktığında senin seçtiğin filiz uzamışsa dileğin de kabul olacak... bunu annem uzun yıllar girdiğimiz sınavlar sebebiyle yaptı. sanırım benim kpss yi geçemeyişim sebebiyle bıraktı.

    şimdilerde yeni bir tutkumuz var. yoğurt mayalıyoruz. aslında biz yoğurdu ısıtıp bırakıyoruz. üç ihlas, bir fatiha okuyup üflüyoruz. herhangibir maya karıştırmak yok. sabaha yoğurt hazır. rahmetli ananem yaparmış.

    dün gece de annem yaptı. sabah baktık süt mayalanmış ve yoğurt olmuş. akşam dayımlar, kuzenler afiyetle yedik. bir yandan akıl yorduk bir yandan konuştuk.

    kısacası hızır dün gece bizim eve uğradı. bana da dokundu belki de, ders çalışırkene, ilk defa bir denememde öyle yüksek bir net yaptım ki, şaşırdım. hızır'danmış demek.
    hava yağmurlu olduğu için piknik yapamadık ama gezmeye de gittik yine ve ben leyleği havada görüp bir çığlık da attım! yıllardır görmediğim bir şeydi. tam üstümden ve çok yakından bir tane ve uzakta da bir tane gördüm. tamamdır, seyyahlık vizem alındı, gayrı kimse beni tutmasın!
  • dün 5 kız toplanıp a4'e bütün isteklerimiz yazıp denize atmaya gittik.
    asıl 6 mayıstır hıdrellez dediler.
    ateş yakan kimseyi görmedik ancak güvenlik görevlisi vardı deliymişiz gibi baktı bize.
    25 olduk ama hala büyümedik sanırım...
  • "bu gece beş mayısı altı mayısa bağlayan gecedir. bu gece hızır'la ilyas'ın buluştukları an gökyüzünde bir çift yıldız tokuşur. yıldızın birisi yalp yalp ederek mağrıptan, öteki pervazlanıp dönerek maşrıktan gelir, tokuşurlar. tokuşur tokuşmaz da büyürler, çoğalırlar, yeryüzüne top top ışık olur sağılırlar.

    tam bu sırada da yeryüzünde ne varsa, o an için durur, ölür. damarlardaki kan durur. yeller esmez, sular akmaz, yaprak kıpırdamaz kuşların, böceklerin, kanatları kalkmaz. her şey, kirp diye kesilir. ses durur, uyku durur. çiçeklerin açması, otların büyümesi durur. tekmil canlılardaki, cansızlardaki devinme, yaşam durur, ölür. bir an için her şey ölür.

    işte bu anda bir insan gökteki yıldızların tokuştuğunu, tokuşup yeryüzüne sağıldığını görürse, işte bu an bir insan akan suyun kirp diye kesildiğini görürse, tam o an, ne isterse olur. isterse, isteği hiçbir vakit olamaz bir istek olsun, olur...

    eğer beş mayısı altı mayısa bağlayan gece hızır'la ilyas buluşmazlarsa, buluştukları an dünya ölmezse, bir daha çiçekler açmaz, bir daha doğanlar doğmaz, doğuranlar doğurmazlar. onlar buluştuklarında topraktaki her şey birden ölür, sonra, bir an sonra yeniden daha gür, daha canlı, yaşam yenilenir, fışkırır."
    yaşar kemal
  • inanmadığım bir özel gün, kaç gül ağacının altına kaç kağıda çizmem gerek hayallerimi gerçek olması için?
  • tdk'ya göre doğrusu "hıdırellez" olan gün.
  • toprak ile su kültünün buluşmasıdır hıdırellez. öyle ki 5 mayıs gecesi sabaha karşı dere boyunda suyun kenarında hızır ve ilyasın karşılaştığını bilen çingeneler bu bereketli buluşmayı kutsamak için 40 karınca yuvasından kum toplarlar bu gecede yıl boyu ceplerinde taşırlar. bu gecenin sabahında yapraklarda biriken çiğ tanelerini hamurlarına katıp ekmek ederler sağlık için.
  • en yaygın efsaneye göre hızır ve ilyas iki kardeştir. ayrı düşmüşler ve allah dualarını kabul ederek kardeşlere yılda 1 kez buluşma izni vermiştir. hıdrellez iki kardeşin buluşma günüdür. bu günde hızır'ın kendilerini ziyaret etmesi ve dileklerini kabul etmesi ihtimaline karşı hazırlık yaparak hıdrellez kutlanır. hıdrellez'de karada yaşayıp oradaki işlerle ilgilenen ilyas anılmayıp, denizlerde dolaşan kardeş hızır beklenir. hızır'dan sağlık dağıtması, uğur, bereket getirmesi, kısmet ve talihi açması, mal ve servet kazandırması istenir. bunun için kağıtlara dilekler yazılır, gül ağacı dibine konulur.
    hıdrellez günü, güneşin ülker burcuna girdiği, eski takvimle 23 nisan, miladi takvimle 6 mayıs günüdür ve yukarıda anlatıldığı gibi ruz-ı hızır döneminden ruz-ı kasım başlangıcı olan 9 kasım'a kadar sürer. yani 6 mayıs, ülker burcuna göre yılı ikiye bölen dönemin başı ve en eski takvimlere göre bahar başıdır.
    hızır'ın kimliği birçok kültüre göre farklılıklar gösterir ve tartışmalıdır. hızır sözcüğünün arapça yeşil, yeşili bol yer anlamında "hadr", "hıdr" kökünden geldiği ileri sürülmüştür. ibrani geleneğine göre hıdır, ilyas peygamber'in yeşil anlamındaki lakabıdır, peygamberin bastığı yer yeşillenip, ardınca bitkiler fışkırdığı için bu lakabı almıştır. anadolu inancında da hızır'ın bastığı yerde otlar yeşerir. hızır'a adem ve nuh'tan başlatılan şecerelere göre baba ve akrabalar yakıştırılmıştır. bir inanca göre de annesi rum, babası fars'tır. hızır'ın kuran'da da adı geçen ilyas peygamberin kardeşi olduğu inancı vardır ve islam kültüründe kuran'da musa ile hikayesi geçen kişinin hızır olduğu, kendisi hakkında bazı hadislerin var olduğu da ileri sürülmüştür. hızır inancının en önemli öğesi onun ab-ı hayat içtiği, ölümsüz olduğudur. hızır arife günü cebrail, mikail ve israfil'le arafat'ta buluşur ve deccal'in karşısına çıkacak olan odur. birçok velinin hızır'dan yardım gördüğü inancı vardır. yeseviliğe göre ahmet yesevi'nin babası hızır'la arkadaşlık ettiği gibi, kendisi de onunla buluşmuştur. bektaşilik'te hızır mihmandarlık postunun sahibi kabul edilir ve mihman ali inancıyla, ali ile özdeş tutulduğu olur. tarikatların zikir ve erkanında kökeni hızır'a bağlanan usuller vardır. hızır güçlü, kuvvetli ve babayiğit bir kişi olmasına karşılık, çoğunlukla kimlik değiştirerek fakir, dilenci gibi dolaşır ve insanları sınar. hızır'ın ayırt edici özelliği, parmaklarının kemiksiz olmasıdır.
  • anne bak ben kime yazılmış çok eski bir mektubum
    böyle, derine derine saklanmış kalmış.
    dünya yerinde bir uykuya yatırılmış,hiç uyumamış.
    kışlarda zor hatırası, yazlarda tahammül yorgunu
    anne benim gönlümün kimyası ne bu böyle?

    nereye vardıysam olmuyor,
    anne bak,hıdırellez geliyor.
    bana bir silkinotu bul
    dizlerime derman diye sür, hülya diye gözlerime
    saçlarıma sür, yıllar var dönmedim evime.

    ne çok suyun içinden geçtim anne
    senin önünden geçtiğimden daha fazla.
    sular ki bunca tanıdığımdır,
    sen bana dünya yalan diyorsun
    ben bi tek aşkı koydum gerçeğin tarafına.
    tekrar düşünelim anne
    bak bir kere daha soruyorum;
    ben kime yazılmış çok eski bir mektubum
    bu ben ne böyle?

    anne bak bir daha düşünelim;
    bir avuç sımsıkı harf,bir avuç sımsıkı kapalı
    eski bir mağara duvarına çizdiğin keçiyimdir
    belki de ben anne.
    yıllarca taşlarda dillendiğime göre,oy!
    sen bana bu hıdırellezde adımı yeniden koy.

    (bkz: birhan keskin)

    bu sefer bahar olsun anne!
hesabın var mı? giriş yap