şükela:  tümü | bugün
  • gary cooper ve grace kelly'nin birlikte oynadıkları bir western cult'ü.
  • commodore 64 için çıkmış ve çoğu 8 bit makineye de uyarlanmış, adamımızı yukardan gördüğümüz shoot em up tarzı kovboylu oyun... çok delidir müzikleri.
  • " silahimi gomdugum yerden cikardim " felsefesini tasiyan ilk filmlerden biri. bir oglen esnasinda olan bir catismayi anlatir.
  • dj shadow parçası...
  • bill clinton'un bir zamanlar "kesinlikle izlenmeli" tavsiyesinde bulunduğu film. gerçekten de izlenesi bir filmdir. insanların gary cooper'ı satışa getirmeleri filan, hakikaten anlamlıdır. nedir, "amerika'nın klasik kahramanlık propagandası yapan filmlerinden. kanmayınız" vs. denilebilir, ama o kadar da basit bir film değil, kanımca..
  • filmin, do not forsake me my darling adlı sarkısı en az film kadar meşhurdur
  • (kahraman şerif)
    yönetmen: fred zinnemann
    senaryo: carl foremann
    oyuncular: gary cooper, grace kelly, thomas mitchell, lloyd bridges, katy jurado, otto kruger, lon chaney, henry morgan
    görüntü yönetmeni: floyd crosby
    müzik: dimitri tiomkin
    yapım: 1952, stanley kramer / abd
    süre: 85 dk.
    tür: western, siyah/beyaz
    - will kane hadleyvile kasabasının şerifidir ve çevresi dostları ve hayranları tarafından sarılmıştır. will, sarışın güzel amy (grace kelly) ile evlendikten sonra tehlikeli olan işini bırakıp çiftçilik yapmaya karar vermiştir. ama tam karısı ile beraber kasabadan ayrılacağı zaman, yıllar önce hapse girmesine neden olduğu azılı katil frank miller'ın intikam almak üzere kasabaya dönmek üzere olduğunu öğrenir. will, kasabadan ayrılırken aniden karar vererek amy'ye kasabaya dönmek zorunda olduğunu söyler. bu arada frank'in kardeşi ve ve iki silahşörü kasabaya gelmiş, depoda frank'in trenden inmesini beklemektedirler. bu olaylar olurken, her zaman peşinden ayrılmayan dostları ve hayranları will'i yalnız bırakmıştır...

    - itina ile ve kaliteli çekim , konu basit ve anlatım minimalist ,iyi oyunculuk
    - filmdeki tüm karakterler, üzerinde uzun çalışmalar yapılarak ortaya çıkarılmış. diyaloglarda gereksiz uzatma yok. yönetmen fred zinnemann, filmlerini ekonomik kullanışıyla öne çıkan bir yönetmen. bu özelliği "kahraman şerif"te da fazlasıyla kendini gösteriyor.
    - filmin düello sahnelerine, dimitri tiomkin'in güzel müziği ve ned washington'un sözleri eşlik ediyor. filmle aynı adı taşıyan şarkının filmin sonradan hatırlanmasındaki payı da yadsınamaz...
    - "bu film belki de ilk 'yetişkin' western filmi", sinema yazarı sevin okyay'ın yaptığı güzel bir tespit. "kahraman şerif" kalıplaşmış western filmlerinin tarzının dışına çıkıyor. silahlı çatışma, şarkılar, aşk ilişkileri, soygunlar vs. gibi western filmlerinin bilinen unsurları, bu filmde daha yoğun olarak, hızlı tempoda gelişiyor.
    - stanley kramer yapımı filmlerin genel özelliği olan titiz hazırlık ve düzen bu filmde de göze çarpıyor ve "kahraman şerif"i ölümsüzleştiriyor

    - senarist carl foreman, metni politik çalkantılı bir dönemde "mccarthy" cilik ve komunist avcılığının orta yerinde , kendisi de bu ithamların bir parçası iken yazmış.

    - filmin özgün öyküsü aralık 1947'de basılan bir collier's magazine öyküsü "the tin star" ( john w. cunningham) 'dan alınmış.

    - filmdeki karakterlerin çarpıcılığı gerçekliklerinden kaynaklanıyor. hemen herkes aslında doğal insan davranışı gereği yapması gerekeni yapıyor.
    en başta şerif kane, aslında filmin türkçe adında olduğu gibi klasik anlamında bir "kahraman" değildir. çünkü herşeyden önce korkusuz değildir. sonra insan üstü hiç bir tarafı yoktur. hatta tam anlamıyla insandır. mide sancısı çeker, kalçası sakattır. ama kane'in kahraman olmaya yetecek bir özelliği vardır. "gururu kaçmasına engel olacaktır". karar anına kadar yaşadığı tüm tereddütlerle kane, kahramanlığın gerçekte ne olması gerektiğini bize sorgulatır. sonunda tüm destekten yoksun düşmanının karşısına dikildiğinde onu ayakta tutan tek şey inatçı bir gururdur.

    öte yandan "quaker" eşi, kane'in kahraman olmasını gerektiren bu tavrının karşısında tam bir pasifist davranış sergiler ve erkeklik gururuna kadın bakışıyla bir başka açıdan eleştiri getirmemizi sağlar ve kasaba halkı, şerifleri tehdit altındayken kendilerinin kurtarmanın tehlikeden sıyrılmanın yollarını ararlar.

    - director howard hawks ve aktör john wayne, rio bravo'yu (1959) high noon'un liberal söylemine tepki olarak çektiler.

    - filmin çekimleri toplam 31 gün sürdü.
    - filmin yapımı esasında 51 yaşında olan gary cooper'ın suratındaki acı çeken ifade sadece rol gereği değildi . ünlü aktör gerçekten de kalçasında ve sırtında nüksetmiş ortopedik sorunlar ve kanayan mide ülseri kadar karısından ayrılıp yaşamaya başladığı aktrist patricia neal'la yeni biten ilişkisi yüzünden de katmerlenen sorunlarla boğuşuyordu.

    "kahraman şerif", en iyi film, en iyi yönetmen, en iyi senaryo, en iyi erkek oyuncu (gary cooper) ve en iyi müzik-şarkı (filme adını veren şarkı-müzik:dimitri tiomkin, sözler: ned washington) dallarında oscar'a aday oldu. kasaba halkının başı beladayken tek başına bıraktığı, azmış ülseri ve kalçasındaki sakatlıktan dolayı çektiği acıyı çok iyi yansıtan, kadere teslim olmuş will kane havasını iyi yaratan gary cooper en iyi erkek oyuncu oscar'ını aldı. filmle birebir örtüşen ve her sahneye gereken havayı, duyguyu, coşkuyu katan şarkı da oscar ödülü aldı. ancak diğer dallardaki adaylıklar ödül alamadı.

    http://www.turkiyeonline.com/…raman_serif/index.php
    http://www.filmsite.org/high.html
  • film ayrıca grace kelly nin başrollerini paul douglas ve richard basehart la paylaştığı fourteen hours dan sonra başrolde oynadığı ikinci filmi olup bu filmdeki performansı, bir hollywood yıldızı olarak tanınması ve büyük beğeni toplamasında oldukça etkili olmuştur.
  • buruk bir kovboy hikayesi. gary cooper'in ogle vakti arsinladigi toprakli yollara bakip, "yeter be, uzmeyin artik su adami" dersiniz.
  • gary cooper'ın kendinden emin biçimde kasabaya döndükten sonra yardım edeceklerinden şüphe duymadığı insanlar tarafından yalnız bırakılması, uzun teatral diyaloglar unutulacak gibi değildir. insanların yardım etmemesinin sebepleri de bazen çok yersiz değildir; korkmaktadırlar, bilmemkaç çocuk babasıdırlar..vs, bazılarınınki tam bir ihanettir. ama sebepler şuan için önemli değildir sonuç olarak şerif tek başına kalmıştır, karısı bile onu yalnız bırakmıştır ve belanın gelmesine yarım saat kalmıştır. sadece küçük bir çocuk onun yanında savaşmak ister. korkması ve ağlaması ayrıca ilginçtir (bkz: jön). amerikan başkanlarının en sevdiği film olduğu görülmüştür ki filmdeki yalnız adam figüründen kaynaklanabileceği söylenmiştir.