şükela:  tümü | bugün
  • eleştirmenler der ki:
    hitchcock sinemasi denince truffaut, chabrol ve rohmer gibi yönetmenleri ilgilendiren asil konu bu oluyor. filme ne açidan bakmaniz gerektigi bir noktada bireysel seçiminiz, bu dogru! ancak hitchcock gibi hinzirligi bir meslek haline getirip bunun için sinemayi kullanan, üstelik siki bir biçimde kullanan bir yönetmen, filmlerine ne açidan bakmaniz gerektigi konusunda da yapacagini yapiyor ve kendisi üstüne söylenecek sözde de belirleyici olmaya çalisiyor.
    bu yaratici yönetmenin sinemasinda baskin olanin, eksiltilemelerle yaratilan gizem, bu gizemin aralanmasi adina kontrol mekanizmasinin bilinçli ya da bilinçsizce devre disi kalmasiyla açiga çikan suç isleme saplantisi ve suçun adim adim olusum sürecinde bile isteye içine çekildigimiz gerilim atmosferi oldugunu düsünün. buna bir de kroniklesmis suç isleme isteginin kaynaginda kisilik zayifliginin yattigini ekleyin. yasamda belirleyici olanin güç oldugundan yola çikip son noktayi koyma isini de yazara birakin: hitchcock filmlerinde kadinlar güçlüdür, özellikle de ölü kadinlar.
    - sapik(1960) filminin ünlü dus sahnesinde marion ile birlikte bir hollywood kurali da norman hitchcock’un saldirisina ugrar:
    psycho’da ‘yildiz ölmez’ kurali da kirilir. daha filmin ilk yarisi gelmeden janet leigh ölür. o dönem amerikan filmlerinde yildizin filmin sonu gelmeden ölmesi pek görülen bir sey degil. çünkü yildiz öldügünde izleyici elinden oyuncagi alinmis çocuga döner.
    - cinnet (1972) filminde yasamindan endise duyulan bir kadinin, çalistigi bardan giysilerini birakarak ayrildiginin söylenmesi üzerine, sorusturmayi üstlenen polis müfettisi göz kamastiran yorumunu yapar:
    günümüz kadinlari giysilerinden çok onurlarini birakmaya hazirlar.
    -rebecca (1940) filminin çözümlemesinden bir pasaj:
    price’a göre film bakire ana-fahise ana temasinin bir çesitlemesidir. ogul annesinin fahise olmasini istemez. filmde ogul maxim, bakire ana ise genç kadin, fahise ana ise rebecca. masum, yumusak genç kadin baslangiçtan bu yana fahise olmaya adaydir. maxim rebecca’nin ihanetine dayanamaz, çünkü daha önce de annesinin her gece onu rakibi babasi ile aldattigini animsar. genç kadin’in da ayni seyi yapacagindan korkar vs....