şükela:  tümü | bugün
  • hızır peygambere adanmış, alevilerin tuttuğu bir oruçtur. 13 şubat’ta başlar, 3 gün sürer. malumunuz denizde başı belaya girenlerin kurtarıcısıdır hızır. işte bu oruç da hz. nuh’un tufanda sürüklenen gemisinde “yetiş ya hızır” diye ağlayanların duaları kabul edilip de fırtına dinince adadıkları bir oruçmuş diye rivayet edilir. oruç bitiminde lokma hazırlanır, dağıtılır.
    (bkz: muharrem orucu)
  • hızır orucunu üç gün tutan bekar kişilerin üçüncü günde su içmeden niyet ederek yatması durumunda, rüyasında evleneceği kızın ya da erkeğin kendisine su vereceğine inanılır bazı yörelerde (mesela bizimkinde).

    ayrıca aynı şekilde şubat'ın ikinci haftası salı günü başlar, perşembe günü biter bu oruç bazı yörelerde... uygulanışı yöreden yöreye değişir yani.
  • kucukken ilk duyup 'aa ben de tutucam' dedigimde babannemin 'sen otur dersin calis' nutkuna maruz kaldigim ama nasil ki bu seneki hizirda 'hizir orucu tut' diyerekten 'yasasin demek ki o mertebeye yukseldim' dedirtip, babannemi hem sinirlendiren hem gulduren evlilik dialoglarina baslamami saglayan olay.

    (bkz: gelinlik kiz)
  • bu sene 14 subata denk gelmesinden kelli müstakbel kocamla tanısamayacagım ruya orucu.
  • kaynagi nuh tufanina dayanir. soylenceye gore nuh'un gemisi fırtınaya tutuldugunda, halk “yetiş ya hızır, kurtar bizi !” diye dua etmiştir. fırtınanin dinmesini dualarin kabulune baglar ve allah’a üç gün oruç adarlar. hizir orucu o günden bu güne tutulmaktadır.

    hızır orucu, rumi takvime göre 31 ocak ile 2 şubat arasında (3 gün) tutulurdu. ancak, bu gunler miladi takvime çevrildiginde 13-15 şubat günlerine gelmektedir.
  • sanılanın aksine hızır orucu yöreden yöreye değişir;

    bazı yöreler şubat ayının ilk haftasında oruç tutulduğunu kabul eder ve böyle davranır, bazı yöreler şubat ayının son haftasında oruç tutar,bazı yörelerde 13-15 şubat arasında tutulur.

    bu değişikliklerin nedeni ise alevi önderler tarafından şu şekilde açıklanmaktadır;

    birincis; inanca göre hızır’ın yaşlı olması nedeniyle yorulmaması içindir. çünkü hızır köy köy, ev ev dolaşarak küskünleri barıştırıyor. zorda kalanların yardımına koşuyor.

    ikincisi;anadolu’da eskiden dedeler, pirler, rehberler, tüm taliplerini genellikle yürüyerek dolaşmak zorunda kaldıklarından tüm köylere, aşiretlere aynı gün veya hafta (oruç tutulan üç gün) ulaşmaları mümkün olmadığı içindir ki, hızır orucu yörelere göre değişmiştir. çünkü, hızır hangi köye, hangi eve giderse o köye uğur getirdiğine inanırlar.
  • bir gün hz. hasan ve hz. hüseyin hastalanırlar. anneleri hz. fatima, hz. muhammed'in yanına gidip durumu anlatır. hz. muhammed cebrail'in vahyi ile kızı hz. fatima'ya, kendisinin ve eşi olan hz. ali'nin üç gün allah rızası için oruç adamalarını söyler.
    hz. ali ve hz. fatima ile yardımcıları fıdda da üç gün oruç tutmayı adayıp. hz.hasan ve hz.hüseyin iyileşince orucu tutmaya başlarlar.

    ilk gün iftar vakti kapıya bir yoksul gelir ve hz. ali ''benim payıma düşeni ona verin.'' der. bunun üzerine hz. fatima, hz. hasan, hz. hüseyin ve fıdda da paylarını gelen yoksula verirler. iftarlarını sadece suyla açarlar. ikinci günün akşamı yine iftar vakti geldiğinde bu defa kapıya bir yetim gelir. aynı şekilde hepsi bir şey yemeden sofrayı olduğu gibi gelen yetime verirler. üçüncü gün ise iftar vakti bir esir gelir ve bu gün de hepsi yemeklerini gelen esire verirler.

    böylece üç gün adak orucunu sadece suyla açarlar. rivayetlerde o üç gün gelen kişilerin cebrail, mikail ve israfil olduğu söylenir.

    alevilerde ise kapıya gelen o şahsın hızır olduğu düşünülür ve bu yüzden bu oruç hızır orucu olarak adlandırılır.

    üç gün allah rızası için tutulur.
  • bu yil tutmak istedigim oruc. sanirsam midem cok agricak ama hizira ihtiyacimiz var ulkecek. gelsin hadi.