şükela:  tümü | bugün
  • insanın sadece ekonomik ilişkileri içinde ele alınmasını tanımlamak için kullanılabilecek süper tamlama.
  • ölümcül bir mutasyon sonucu oluşmuş, kanser hızıyla yayılan, elbet yokolmaya mahkum canlı türü/parazit/virüs.
    her ne kadar ilk kelimesi homo olsa da kesinlikle insan değildir, onunla bir akrabalığı yoktur.
  • "-iktisadi sistemde bir varlik ve arz talep icinde karar verici olan birey, ekonomik konularda, kendi icinde mantikli ve kendisi icin en yararli, en cok fayda saglayacagi kararlari verir..." teorisi.
  • karşıtı (bkz: homo socius)
  • default olarak, veri kosullar altinda kendi fayda maksimizasyonuna ulasmaya calisan hayal kahramani.
  • alfred marshall tarafindan ortaya atilmistir. asil yazilisi latincedir: homo aeconomicus. insanlarin surekli ellerinde hesap makinesi su isi yapsam nasi olur bu isi yapsam ne olur diye dusundugunu iddia eder, neo-klasik ekonomi dusuncesidir. marshall'in ogrencisi j.m. keynes, ekonomiyi matematikselden cok sosyal bir bilim olarak tanimlamis, kimsenin aslinda homo aeconomicus olmadigini iddia etmistir.
  • homo sapiens'in günümüzde evrim geçirerek aldığı isim.
  • cimri ibne
  • insanın ekonomik dusunen ve davranan bir varlık oldugunu ifade eden kavramdır. klasik iktisadın ve tabiki onun uzantısı sayabilecegimiz liberal iktisadi ekolun temel ilkelerinden biridir. ekonomik dusunce ve davranışdan kasıt asıl itibarıyla "rasyonel" dusunebilme yetenegidir ve buna gore her insan karsısına cıkan alternatifler arasında kendisine en fazla fayda saglayan secenegi tercih etme egilimindedir, bu onun dogasında varolan karakteristik bir ozelliktir. zaman içinde egitim, kultur, sosyal yapı gibi faktorler bu ana özelligi torpuleyip yonlendirse de veyahut ustunu kapatsa bile insanoglu bu ozelligini ekonomik faaliyetlerinde one cıkarır, hatta cıkarması gerekliliktir.
    ayrıca bu dogal oldugu kadar ahlaki/toplumsal olandır zira her insan en iyi ve faydalı secenegi tercih ederse, toplumsal fayda da otomatik olarak artar, tıpkı bir sokakta yasayan her ailenin evinin onunu temiz tuması halinde sokagında temiz kalması gibi.
    ancak kapitalizm/serbest piyasa/tam rekabetin temel postulatı olarak kabul edilen bu kavram yukarıda özetle ifadelendirmeye calıstıgımız anlamını ancak gibi diger temel umdelerle birlikte dusunuldugunde kazanabilir zira serbest rekabet, serbest girişim, özel mulkiyet gibi ilkelerin olmadıgı yada tam olarak olusamadıgı sistemlerde homo ekonomicus un varolması pek de kolay degildir. buradan hareketle aslında teorik bir varlık sayabilecegimiz bu “ekonomik insan”, gercek hayatta sadece bazı bireyler ve olaylar için karsılık bulabilir genel bir tip olmaktan uzaktır.
  • (bkz: adam smith)