şükela:  tümü | bugün
  • çalışanlarına bir hafta "ara tatil" veren tek kazı olan çatalhöyük ün kazı başkanı.
  • şu aralar stanford üniversitesindedir kendileri.
  • post- processual * arkeolojinin dünyandaki temsilcisi. stanford universitesi kültürel antrolopoloji bölüm başkanı. (bkz: reading the past)
  • yapı kredi kültür sanat vedat nedim tör müzesi'nde açılan çatalhöyük sergisi nedeniyle bugünlerde istanbul'da sıkça karşılabileceğiniz arkeolog.
  • arkeolojide çığır açan tek çalışması çatalhöyük olmayan dünyaca ünlü arkeolog.

    kendisi arkeolojiye getirdiği çığır açan bir yaklaşım ile de anılır: post processual archaeology.

    nedir? kendisi dönemine kadar arkeolojik datalar daha çok sınıflandırmaya, ve dahi daha çok bilimsel verilere ( tarihlendirme, kimyasal elementel analizler, arazi ölçümleri) dayanırken; hodder dataları değerlendirmede "meaning" in önemini ön plana çıkarır.

    yani evet scientific data bir çok şeyi açıklayabilir: örneğin bir mezardan çıkan çömlek, bıçak ya da kişisel süslemeler o kişinin ait olduğu sosyal sınıfı, hiyerarşiyi bıçağın kabının altın/ bronz olması bilgisi ile gösterebileceği gibi arka planda başka hesaplar yatabilir.

    örneğin viking mezarlarından birinde,mezarda bulunan eşşek kadar bir kılıç, kişinin zengin olduğu anlamına gelirdi.buradan ölü için sosyal sınıf tayini yapabilirdiniz.
    ancak bulunan bir mezarda eşşek kadar bir kılıç kınının içinden küçük bir kılıç çıkar.
    ölünün ailesi ilk bakışta zengin gözükmeye çalışmıştır.
    işte hodder bu noktada işte bu "meaning" in, daha karmaşık niyetlerin de olabileceğini vurgular.

    başka bir örnek en eski hint medeniyetlerinden harappa ve mohenjo daro'nun zengin/ üst sınıfının evlerinin dikkat çekici biçimde orta sınıftan bir farkı yoktur dışarıdan bakıldığında. ilk bakışta ev ölçülerinden bu toplumda hiyerarşi olmadığı düşünülebilir ancak, evlerin içinde keşfedilen hoard/ gizli istif odaları zenginlerin altın gibi değerli eşyalarını sakladığı yerlerdir.
    hodder'ın yaklaşımına göre basit bir ölçüm eşitlikçi bir toplum ile karşı karşıya kaldığımızı söyleyebilir ama içerden anlamı incelediğinizde ; zenginler vardır ama kendilerini fazla göstermekten hoşlanmıyor ya da mallarını gizliyor olabilirler bu sit alanlarında olduğu gibi.

    yani hodder, arkeolojinin basit genellemelerden ve de sadece bilimsel dataya dayalı yorumdan daha yorumlamaya ve detaya dayalı bir alana çekmiştir.
  • ingiliz bir arkeolog ve kendisi konya'nin cumra ilcesinde catalhoyuk kazilarinda 23. yilini doldurmus bulunmaktadır. planlamasi 25 yil imis.

    hayranim boyle insanlara.
  • bu haftasonu istiklal caddesi yky de sergisine bakındığımız arkeolog.
    türkiye de yaşadığı ilginç anlar için doğa sevgilisi tarkan ile tanışmasını söyleyince ,
    tarkan'dan pek haz etmeyen yanımdaki flörtüme *
    danla bilic pozu verdim. *

    bu adam 23 senedir türkiye de. bu sergi de 1993’den beri çatalhöyük’de devam eden arkeolojik kazılar doğrultusunda yapılan bilimsel çalışmaları sergiliyor.
  • stanford universitesinin kampusunde tesadufen karsilastigim yasi hayli geckin ıngiliz aksanli beyefendi. kirik da olsa turkce konusmasi beni cok sasirtti tabii daha sonra catalhoyuk kazilarinin basinda 25 yildir turkiye'de calistigini ogrenince kendim adina utandim daha once ismini duymadigim icin.
    turkiye'de karsilastigi en buyuk sorunun burokrasi oldugundan bahsetti. kazilarin her adiminda bircok izin almak gerekiyormus ve muhatap bulmak zormus.
  • çatalhöyük'e gidip biraz da araştırma yaptıktan sonra son derece saygıdeğer bulduğum arkeolog.

    bilimsel çalışmalarının yanı sıra kendisini bir de çatalhöyük'te ikamet eden (bkz: sadrettin dural)dan dinledim. 90'lı yıllarda bölgede bekçilik yapan sadrettin bey'in çatalhöyük sevdasını keşfettikten sonra sadrettin bey'in bilinçli bir eğitim verebilmesi açısından ona dersler verir ve sadrettin bey bir dönem rehberlik yapar. ardından çatalhöyük hakkında 2 kitap yazar. bu kitapları da krediler çekerek, arabasını satarak bastırır. (bkz: 9000 yıl önce çatalhöyük'te yaşam) adlı kitabında bir çocuğun neolitik dönemdeki hikayesini anlatır. sadrettin bey'in profesör hodder'le olan iletişimlerini kendisinden dinleyince ian hodder'in ne kadar mütevazi ve bölgeyle ne kadar içli dışlı olduğunu da anladım. ülkemiz böyle insanları baş tacı yapmalı.