• 1997'deki müsabakaların ikinci oyununda deep blue ilk oyunda gösterdiği çok düşük performansa rağmen kasparov'un dudağını uçuklatan bir hareket yapmış ve kasparovda makinaya karşı oynamadığı şüphesi doğurmuştur. ibm'in log dosyalarını vermeyeceğini söylemesi*, rövanşı reddetmesi, deep blue'nın bu maçtan sonra müzeye konup araştırmanın sonlandırması kasparov'un şüphelerini desteklemiştir. ayrıca ibm bu organizasyona ve reklama dünya kadar para yatırmış, sonrasında hisse senetleri %15 artmış, o senelerde microsoft ve intel'e kaybettiği pazar payının birazını geri kazanmıştır. olan kasparov'a olmuş orada takılı kalmıştır. "game over: kasparov and the machine" isimli belgesel bu şüpheyi konu edinir. belgeselde kasparov'un menejeri owen williams "corporate kumpasıymış anlayamadık, bilimsel araştırma yapıyoruz ayağına bizi düdüklediler" falan der

    http://www.youtube.com/…playnext=2&playnext_from=pl
    http://www.research.ibm.com/…s/game2/html/c.2.shtml
    http://en.wikipedia.org/…:_kasparov_and_the_machine
  • "beni yendi ama bundan zevk almadı." --garry kasparov
  • deep blue vs kasparov serisinde sonucun "deep blue 3.5 - 2.5 kasparov" olduğu doğrudur. fakat 2. ve 5. oyunlarda bazı detaylar göze çarpmaktadır.

    2. oyunda http://www.youtube.com/watch?v=qmztjo2a-rm birçok satranç dehası kasparovun devam etmesi halinde çok büyük ihtimal maçı alıcağı konusunda hemfikirdir ve kasparovun da bunu bildiğini düşünmektedirler. yani 2. oyun herzaman çok tartışılmıştır, hatta ibm'in rezil olmamak (200 milyon hamle hesaplayan geliştirilmiş bilgisayarın yenilmesi durumu, rezil olmaktan kastım.) için kasparova beraberlik için rüşvet verdiği şeklinde iddaalar da mevcuttur.

    öte yandan 5. oyunda http://www.youtube.com/watch?v=gkcx-vrzir4 maçın sonunda anlaşmalı beraberlik olmuştur. fakat kasparov vezirini çıkmak üzeredir ve deep blue'nın bunu durdurabilicek hiçbirşeyi yoktur. vezirin çıkması halinde deep blue'nun yapabiliceği tek şey durmadan şah çekmek olabilir ki bu da "fotoğraf" kuralına aykırıdır. sorun da burda çıkmaktadır, fotoğraf kuralı otoriteler tarafından çok tartışılan bir konudur, (hatta lig usulü bir satranç turnuvası finalinde 2 piyon 1 kaleme karşılık rakibin 3 piyonu olması, benim piyonumu geliştirmemin an meselesi olması, vaktimin az kalmasından dolayı vaktin karşı tarafın süresinden de akması amacıyla hamle bana geçtiğinde vakit kaybetmeden şah çekmem olayı karşısında hakemin maçı beraberliğe bağlaması ve benim averaj ile 3. olma durumum) bu otoritelerin bazısı maçın berabere bitmesi taraftarıdır, bazısı ise fotoğraf pozisyonunda 3. başarısız şah tehtidinden sonra 1 tur beklenmesi (yani şah çekilememesi) yönündedir, ki ben 2.si taraftarıyım ve mantıken doğru olanda budur diye düşünüyorum.

    uzun lafın kısası, bu maçlar herzaman gizemini koruyacaktır. ben, şahsen, hala kasparovun deep(er) blue'yu yenebiliceğini düşünürüm. ve işte gerçek skor, "deep blue 2 - 4 kasparov (2 berabere olan maçıda kasparov almıştır)"
  • kasparov'la berabere kalan bilgisayar. kasparov'u deeper blue yenmistir.
  • saniyede binlerce hatta onbinlerce hamleyi düşünmesine rağmen bu elde etmiş olduğu verileri bir insan kadar iyi değerlendiremediği için bilgisayar da olsa insanın yerinin her zaman farklı olduğunu bizlere gösteren bilgisayardır.
  • washington dc tarih müzesinde birebir maketi bulunan ve tarihçesi ayrıntılı olarak anlatılan bilgisayar
  • yapim tarihi 1985
    kasparovla mac yapan ilk versiyonu (1996) 100,000,000 hamle hesapladigi ve kasparov'a yenildigi sonraki sene
    saniyede 200,000,000 hamle hesaplayan kasparov'un 6 oyun sonucunda 2,5 - 3,5 yenildigi bilgisayar.
    oyunlar 3 beraberlik 1 kasparov 2 deep blue'nun kazanmasiyla sona ermistir. 5 mayis 1997'de baslamis 11 mayis 1997 de son bulmustur.
    upgrade edildigi icin medyada adi deeper blue olarak gecen bilgisayar teknik olarak hala deep blue olarak gecmektedir ve gun gectikce daha da gelismektedir.
  • kasparov'u satrancta yenen bilgisayar.. bi de deeper blue vardi..
  • ibm in super* bilgisayarı.
    gelmis gecmis en guclu satranc oyuncusu olarak bilinen kasparov deep blue'ya karsı 1996 ve 1997 yıllarında iki kere altı oyun uzerinden mac yapmıstı. ilk macı kaybetmis* ve ikinci macı kazanmıstı*. ayrıca bu ilk defa bir bilgisayarın klasik satranc kuralları altında bir satranc sampiyonunu yenmesi idir.
  • 256 node lu bir sp2 idi. gayet sağlam ve aynı zamanda parayı bastırıp alabileceginiz bir bilgisayardı.
hesabın var mı? giriş yap