şükela:  tümü | bugün
  • vicdan özgürlüğünden bağımsız olamaz. zira vicdan özgürlüğü bir anlamda davranış özgürlüğüdür. bahsi geçen davranış özgürlüğü tanımı ise, inanca bağlı davranışların özgürlükleri ile sınırlandırılarak yapılır.
  • bu ülkede olmayan şeydir, her ne kadar anayasada yazıyor olsada.

    sıkıyorsa erzurum da gidin ramazan da yolda bir şeyler yiyin için. üstüne bir de dayak yersiniz, afiyet olsun.

    ulan taksim in göbeğinde bile mahalle baskısı kurmaya çalışıyorlar bakışlarıyla.

    ha bir de şöyle bir şey var, adam soruyor niye oruç tutmuyorsun diye? ateistim diyorum. başlıyor bu sefer bana vaaz vermeye kalkıyor. neymiş efendim onun dini göreviymiş beni dine çağırmak falan filan. istemiyorum.

    inananlar inanmayanlara saygı duysun, inanmayanlar da inananlara saygı duysun. bu kadar zor mu birbirimize saygı duymak.
  • irtica serbestisi değildir.
  • irtica serbestisi degildir; ornegin: bbc'nin yaptigi bir arastirma programi olan panaroma'da bu aksam masaya yatirilacagi uzere, musluman okullarinda cocuklara antisemitik ve homofobik gorusler zerk edilmesi ingiliz egitim bakanliginca kabul edilemez bulunuyor. habere gore, okullarin cogu, suudi mufredatina gore egitim vermekteler.

    antisemitizm, kadin dusmanligi, escinsel ve travesti dusmanligi, daha da ileri gidersek genel olarak batilik ve modernlik dusmanligi, egitime sokulacak seyler degildir. bunlara zemin hazirlayan her turlu ortama da mudahale edilmesi mantigin gerekliliklerindendir. demokrasi ve inanc ozgurlugu kandirmacasi altinda gericilik, siddet ve fasizmin pompalanmasina hicbir avrupa ulkesinde izin verilmeyecekken, ulkemizde verilmesini hayal etmek abesle istigaldir.

    http://www.guardian.co.uk/…mic-schools-antisemitism
  • düşünce özgürlüğü ve ifade özgürlüğü arasında yer alır.

    yapısı da şöyle;
    istediğin düşünce sistemini seçebilirsin.* > sisteminin doğruluğuna inanabilirsin. > doğruluğuna inandıklarını dile getirebilirsin.

    ama o kadar! tekrar edeyim; o kadar!

    kedi kurban etmenin, keçi kanı içmenin, bakirelere tecavüz etmenin doğru olduğunu düşünebilir, bu inancını savunabilir ve başkalarına da anlatabilirsin ama uygulamaya geçiremezsin. o kadar yani.

    bir şeye inanma konusunda özgür olman o inanç sisteminin herrrrr türlü ilkel gereklerini dilediğince yerine getirebilme konusunda özgür olman anlamına gelmez. çünkü dinler, insan haklarını siklemeyen kurallar içerebilir ama özgürlüklerin sınırları dinlere göre değil, insan haklarına göre çizilir. bu yüzden inanç özgürlüğü, din özgürlüğü demek değildir.
  • bundan iki sene once ilk kez cocuk sahibi oldum. nufus islemlerini hallederken doldurmam gereken formlardan birinde din hanesine ne yazilacagini soruyordu. ilk once birsey yazmayayim dedim. sonra ilerde cocuk icin problem olur diye islam yazmak zorunda hissettim. sonra bunun ustunde cok dusundum. anasi babasi musluman olmayan cocuk (ki olsa bile kac yazar yeni dogmus bebegin muslumani mi olurmus?) nufus hanesine islam yazilarak kayda gecmis oldu. niye boyle yaptim diye cok hayiflandim. kucuklukten beri cikinti olmamak ve basimin belaya girmemesi uzerine aldigim nasihatlerin altinda nasil ezildigimi ve bu ezikligimi dogar dogmaz cocuguma nasil da aktardigimi dusunup kendi kendime kizdim. simdi ikinci cocugum dogdu, yalniz bu sefer din hanesini bos birakacagim. ilki buyuyunce buraya neden islam yazdirdin diye sorarsa diye simdiden kafamda cevaplar dusunuyorum.en azindan ayni hatayi ikinci kez yapmayacagim.

    inanc ozgurlugu turkiye'de yok. sadece muslumanlara var. onlar musluman olmakta ozgurler onun disinda baska birsey olmak pek kolay degil. bunu yikmanin tek yolu ne oldugumuzu, neye inanip inanmadigimizi acik acik haykirmamiz. ancak boyle %99'u musluman ulke mitini yikabiliriz. ancak boyle musluman olmamak da normal bir durum olarak kabullenilebilir. ve belki de bu nufus cuzdanindaki din hanesi sacmaligi ortadan kaldirilabilir.

    turkiye'de inanc ozgurlugu niye yokmus diyenleri de asagidaki habere yonlendiriyorum:

    http://www.cumhuriyet.com.tr/?hn=289960

    (bkz: kelime-i şahadet getirmediği için dövülen öğrenci)
  • tüm haç, hilal ve davut yıldızları kırılmadan imkansız olan özgürlüktür. çünkü özgürlük bu üçünün sadece kendisi için uygun gördüğü şeydir...
    sınırsız özgürlük ve gerçek inanç özgürlüğü için insanların önce soykırımcı ve terör şebekesi inançların kural, kavram ve kurumlarından; efendi ve köle tüccarlarından kurtulması gerekir.
  • twitterdan takip ettigim muhafazakar bir arkadasim var, her tweetinde bu inanc ozgurlugunu ileri surer. mesela konu evrim teorisi gibi bilimsel bir alanda olsa dahi, butun bilimsel kanitlara ragmen, "ama ben neye inanacagim konusunda ozgurum" der sikistigi yerde, sanki konunun inanc ile ilgisi varmis gibi.

    ama pekala, inanc ozgurlugu diyelim. nitekim insanlari bir seye inanma konusunda zorlayamayiz, bu fasizm olur. ancak sonra bakiyorum, "ihsan eliacik sahte bir hocadir, onun yorumlari mesnetsizdir, yasar nuri hoca'yi dinleyenler salaktir" gibi seyler yaziyor. yahu, senin zaten tutundugun tek dal inanc ozgurlugu, hic mi goremiyorsun o dali kestigini? herkes istedigine inanmakta ozgurdur diyorsun ama ote yandan, senin saflarinda duran birileri biraz farklilik yaratinca hemen kayboluveriyor inanc ozgurlugun? soz gelimi, ihsan eliacik'in islam yorumu neden digerlerinden asagi gorulsun? o da bir yorum ve nihayetinde bir inanc. bir ateist olarak benim acimdan, atese tapan adam da, klasik sunni de, ihsan eliacik gibi mainstreame aykiri giden hocalarin muritleri de aynidir, hepsi inanc ozgurlugunu kullanan insanlar. bu insanlarin inandiklari seyleri olaganustu sacma bulsam bile, genel olarak insan haklarina ve benim yasam alanima dokunmadiklari surece hicbir sorunum olmaz, saygi gosteririm. ne kadar da bariscilim, ozgurlukcuyum. ancak semavi dinlerin fasizan ozune kapilan cogunluk, maalesef her ayriliktan veya farkliliktan bir catisma cikarma egilimini, bu konuda da gosteriyor.

    muslumanlarin "kendine musluman" oldugu konular listesine bunu da ekleyebiliriz.

    sonuc olarak, ateizme karsi veya dinler arasi secim yapma alaninda inanc ozgurlugune siginiyorken, din-içi alanda (dinin farkli yorumlarinda) inanc ozgurlugunu cope atmak ikiyuzluluktur.