şükela:  tümü | bugün sorunsallar (1)
  • filmin sonunda topaç hızla dönüyodu, adam aynı şekilde çocuklarının yanına geliyodu, aynı kıyafetler. adam arafta kalmış işte, geri dönememiş. neresini anlamadınız ki?
  • - abi burda üzerlerinde bozuk cd yazan bir sürü cd var. bir bakalım mı bunlara?
    - şşşt, dokunma onlara. şey onlar. totem. çok totemim var benim. koy onları yerine.
  • #25592507 no'lu entrydir.
  • filmin ortadoğu'da değil batı medeniyetlerine çok iyi iş yapmasının bir nedeni var; o da batıda, felsefi anlamda self kavramının ortaçağ'dan başlayarak farklı bir şekilde gelişmiş olmasıdır. burada ise durum çok farklı. kültürel bazı durumlar yüzünden filmin ülkemizde yeterince anlaşılamadığını düşünüyorum.
  • (bkz: yedi uyurlar)
  • filmdeki dom, robert, eames, arthur, mal ,saito karakterlerinin isimlerinin baş harfini aldığınızda ortaya "dreams" kelimesi çıkan fantastik hayalgücü ürünü film.
  • --- ifşa ---

    mutlu sonları sevmem, zira olasılıkları düşüktür, gerçek değildir. biraz ironik de olsa, mutlu son bu filme çok yakışmış.

    --- ifşa ---
  • hayatımın her alanında konulara liberal ve nihilist bir bakış açısıyla yaklaşan bir sosyalist olarak sanat sanat içindir anlayışıma uymadığı için beğenmediğim vasat film. özellikle seksi tabulaştırması, brad pitt'e benzeyen başroldeki adam ve japon adam arasındaki cinsel yakınlaşmayı yok sayması nedeniyle ısınamadım filme.
  • chistoher nolan'ın yönetmenliğini yaptığı ve dicaprio'nun başrolde oynadığı rüyaların gizli kapılarını açıp kişiyi mahrem yerlerde dolaştıran insanın hayal sınırlarını zorlayan bilim kurgu filmi.
  • iyi film güzel film hoş film. ve bence misyonunu en iyi şekilde yerine getiren bir film. hepimiz filmin sonunda zımbırtı yok düştü mü düşmedi mi? yok yazılar çıktıktan 47 saniye sonra düşme sesi geliyor hacı lafları üzerine tekrar izledik sesi sonuna getirip düşme sesini bekledik durduk. kimi duydu kimi duyamadı. ben duyamadım şahsen. millet birbirini yedi yok gerçeğe döndü yok limboda kaldı yok aslında başka birinin rüyasıydı tüm olay ve orda 1. seviyede kaldı vs. hepimizin kafasına o fikir aşılandı ve kanser gibi yayıldı da yayıldı. saatler ve günler boyu düşünenler oldu. ama sanmıyorum ki birilerinin gerçekliği oldu :)

    --- spoiler ---

    bu saatten sonra niye spoiler veriyorsam filmi izlemeyen gitsin izlesin. şu kadar entry gelmişsin izlemediysen ayıp. neyse benim kafamda bir soru var şimdi herşey iyi güzel limbo dediğimiz aslında 4. katman rüya ve o rüya seansında daha önce limbo tecrübesi olan birinin limbosuna düşülüyor tamam hoş da cobb ve mal daha önce limboya kadar nasıl iniyor arkadaş? limboya inebilmeleri için 5 kişi gerekmiyor mu? (3 tane level oluşturacak dreamer; cobb ve mal'da 3. leveldan limboya inecek). hadi diyelim daha 1. level'a yatarken çok kuvvetli bir yatıştırıcı aldılar ve level 1'de kendilerini öldürdüler. limboya düştüler. peki cobb nasıl limbo'da olduklarını biliyordu o kadar zaman yada nasıl hatırlayabildi? (saito o yaşına tağmen anlayamadı fln ayrıca limboya düşerlerken limbo'da oldukları bilincini yitiriyorlar eğer kendileri 3.levelda aletle girmiyorlarsa. filmin son sahnelerinde cobb'un saito'yu ikna ederken ki yüz ifadelerine bakın aynı anda kendide hatırlıyor limbo'da olduğunu) malum mal limbo'da olduğunu unutmuş ve onu gerçekliği olarak kabul etmişti ve cobb o zımbrıtıyı çevirerek aklına yalan dünya herşey bomboş fikrini koymuştu.

    şimdi limboda ölünce limbodan çıkılıyor deniliyor. limboda öylece ölünce limbodan çıkılmıyor dikkat edin. öyle birşey olsa 50 yıllık ziyaretlerinde cobb; mal'i ve kendini öldürerek limbo'dan çıkabilirdi. limbodan çıkabilmek için limboda olduğunun bilincinde olunarak ölünmesi gerekiyor (cobb ve mal'in tren ile intiharı, tek başına çıkmaya çalışsa mal hala limbo'da kalıcaktı). yani limboyu gerçekliği olarak görmemesi lazım. aksi takdirde kendini öldürürse tekrar limbo'ya dönüyor (ve limbo'da olduğunun bilincinde olmuyor). burda tam olarak emin olmasam da cobb'un sahilde uyanması buna bir örnek olabilir malum mal cobb'u bıçaklamıştı. limbo'da öldü ve tekrar limbo'ya döndü (alet ile limboya girmişti dolayısıyla limbo'da olduğunun bilincindeydi ama mal tarafından öldürüldü bilinci kayboldu ve yaşlanmadı burda filmin sonuna dikkat çekmek istiyorum cobb'unda limboda olduğu bilincinde olmadığı saito'ya hatırlatırken kendinin de hatırladığını surat ifadelerinden konuşma şeklinden vs. öyle bir izlenim veriyor). bu cobb'la saito'nun aralarındaki yaş farkını açıklıyor. bir de saito erken düştü ondan yaşlandı diyenler varda arkadaş cobb la ariadne fischer ölüyo diye limbo'ya girmiyo mu? saito onlar limbodayken ölmüyor mu? dahası cobb içerde saito çoktan ölmüştür demiyor mu? benim aklım yatmadı saito'nun yaşlanması işine eğer cobb limbo'da ölmediyse (mal'in bıçak darbesiyle) en az saito kadar yaşlı olması lazım.

    diğer husus limbo'dan kick ile bir alt kat'a inebilme. bu olay da fischer kardeşimizin başına geliyor aynı saito gibi 3. levelda ölüyor ve limboya düşüyor düştüğünün farkında değil çünkü alet ile limboya girmiyor kendi çabasıyla da limbo'dan çıkamıyor haliyle. ariadne gelip zart diye bişey demeden balkondan aşşağı atıyor ve daha yere düşmeden(ölmeden) eames 3.level'da onu yakalıyor.

    gelelim saito'nun limbo'ya düşüşüne. bu adam limboya düşüyor, limbo olduğunun farkında değil ve gerçeklik sanıyor vs. bu yüzden o kadar uzun süre yaşıyor yaşlanıyor. ölse bile tekrar dönüyor fln. cobb geliyor saito'ya limboda olduğunu gerçek dünyaya dönmeleri gerektiğini hatırlatıyor. saito geçmişi fln hatırlıyor(birini bekliyor vs.) fakat limbo'da olduğunun bilincine varmamış bu kadar zamandır? (aynı şekilde cobb'un yüz ifadelerinden onun da saito'yu ve birşeyleri hatırladığı ama limbo'da olduğunu çakamadığı izlenimi veriliyor.) peki cobb; mal ile ilk gittiğinde nasıl farkına varıyor ulan limbo'nun? niye geri dönelim diye tutturuyor kızın aklına o zımbırtıyı çevirip koyuyor?

    mal'in tekrar limbo'ya dönmemesi ise; filmin sonunda mal limbo'da ölürken limbo'da olduğunun bilincindeydi ve gerçekliğine döndü yani tamamen öldü ve tekrar limbo'ya dönmedi haliyle.

    herşey tamam saito ile cobb limbo'dan çıkıyor 2. ve 3. katmanlardaki rüyalar çöktüğü için direk 1'e döndüklerini tahmin ediyorum. burda dikkat edin 1. levelda kimse kick ile çıkmıyor yada birbirlerini öldürmüyorlar, birşeyi bekliyolar onları 1. leveldan çıkarıcak birşey olabilir kimi uçaktaki hostes uyandırıyor diyor kimi sakinleştiricinin süresinin dolmasını bekliyorlar diyor). araçtan çıkıp sahilde oturuyorlar fln. burda cobb ile saito'nun araçta su ile boğulmalarının da bir önemi kalmıyor çünkü zaten limboya düşmüş durumdalar, boğulsalarda yine limboya düşeceklerdi. şimdi en büyük karmaşa geliyor uçakta saito ve cobb uyandıklarında o alete bağlı değiller. diğerleri bir şekilde level1'den çıkmış ve çoktan o alet sökülmüş dolayısıyla saito ile cobb'u ortak bir limbo'ya bağlayacak bir durum kalmamış görünüyor. bence bu filmin sonununda aslında bir rüya olduğuna dair en büyük kanıt. ister rüyayı cobb gördü; uçak oluşturdu havalimanı oluşturdu fln diyin isterseniz bambaşka birinin rüyası diyin. kaldı ki filmin sonunda credits'de akan müziğin sesiyle uğraşmayın başka şeylerden medet ummayın gözlerinizle gördüğünüzü yorumlayın.

    edit: lan neyini unuttum diyorum. limbo'da saito'nun korumalarını mevzusu var birde. bu limbo tamamen saf boşluk değil mi? ortak girenlerden başka kimse yoktu hani ne yansıma ne bişey. cobb ile mal 50 yıl yaşıyor yaşlanıyorlar etrafta kimse yok kendilerine 1 uşak tutamıyorlar çocuklarını getiremiyorlarda yansımalardan bu saito korumaları nerden buluyor. denebilir ki cobb'da çocuklarını görüyor daha sonraki limbo'da ama onları mal limbo'da olduğu için mi görüyor yoksa başka bir sebepten ötürü mü? yani 50 yıl boyunca limboda kalırlarken limboda çocuklarını niye göremiyorlar yada görmek mi istemiyorlar nedir. çocukları döndükten sonra yapmadıkları da aşikar. neyse saito bu yansıma korumaları nasıl elde ediyor? neticede cobb'u kolundan tutup sürüklüyor bu korumalar hayal değil yani. mal gibi acaba saito'nun bilinç altından fln mı geliyorlar anlamış değilim.

    rüyalardaki çocuklar mevzuunda ise; cobb'un 2.level'da çocukları gördüğü ve limbo'da takip ederken gördüğü çocuklar bana aynı göründü, kıyafetleri saçlar fln (malum imdb de çocukları farklı yaşlar için farklı aktörler oynadığı yazıyor.) ki çocukları cobb'un hayallediğide bariz belli ne otelde kimse çocukları görüyor ne de limboda çocukları takip ederken ariadne görüyormuş gibi davranıyor dahası çocukları sürekli aynı hareketleri yaparken görüyor (fakat orjinal anısındaki hareketleri değil anılarında james oturuyor vaziyetteyken phillipa koşarak geliyor ama hayellerinde çömeliyor vaziyette oluyor phillipa gelirken). ama limbo'da mal çocuklara seslenirken aynı kıyafetler olsa bile çocuklar daha büyük duruyor yine james çömelir vaziyette.

    birde heryerde verilen şu architecture grafiği var.

    http://images.fastcompany.com/…tionarch_slusher.jpg

    bu grafikte saito'nun düşüşü cobb ve ariadne'den önce görülüyor sonra olması lazım ve ariadne fischer'dan önce çıkıyor görülüyor bunun da sonra olması lazım. yani yanlış bir betimleme. doğru betimleme için şunu öneriyorum.

    http://images.fastcompany.com/…hic v3.5.2_dwang.jpg

    fakat bunda da 4.level limbo'dan ayrılmış. bu şu bakımdan yanlış eğer fischer öldüğünde limboya düşüyorsa neden 4. level'da görülüyor. yani 4. level ile limbo aynı olması lazım ( cobb ve ariadne alet ile rüyaya girdiklerinde fischer'ı bulmaları limbo'da olduklarını gösteriyor.)

    --- spoiler ---

    tabiki 3. kere izleyişimden sonra edindiğim film hakkında edindiğim kanı bu şekilde belki bir 4. 5. izleyişte değişir yada başka biri beni bana göre muallakta olan bir şeyi açıklayarak beni ikna edebilir. herşey kesin böyle olmuştur diyemiyorum.