şükela:  tümü | bugün
3 entry daha
  • geçmiş ve gelecek olana duyduğu aidiyet hissi...
  • insanlar zevk için diğer canlılara ve türdeşlerine eziyet eder ve öldürür, hayvanlar ise bunu yapmaz.

    edit: saçma sapan örneklerle aksini iddia etmek için mesaj atmayın, bıktırdınız artık.
  • konuşabilmektir.
  • görünenden çok görünmeyene önem vermeleri
  • bu soruya verilecek cevap aslında ruh halime göre değişiyor. artık duydu durumuma göre hangisi ise tasavvuf dan, felsefeden ya da psikolojiden çeşit çeşit cevaplarım var.
    ama aralarından en sevdiğim albert camus un şu sözleridir.
    insan itiraz eden hayvandır.
  • daha siddet yanlisi olmasidir.

    hayvanlarin cogunlugu gerektiginde gerektigi kadar siddet uygular. insanlar ise zevk icin ya da amacsizca surekli siddet uygularlar. bal porsugu bile geri vites yapmayan bir hayvan olarak tanimlanmasina ragmen kendisine saldirmadiklari surece gidip bir grup aslana saldirmaz.
  • düşünebilmesi bilinç irade vs diyeceğim o da kalmadı artık sanırım bir özellik yok
  • kesin olarak vicdan duygusudur.

    yavrusu sağlıklıyken, sahip olduğu kod gereği canı pahasına korurken, hastalanınca terk edebilir/yuvadan atabilir. öldüğünde de bir kere bile dönüp bakmaz.
  • düşünebilme yetisidir. hayvanlar düşünemezler, içgüdülerine göre yaşarlar.
  • mutlak bir ayrılık aramak beyhude bir çabadır, insanı diğer hayvan türlerinden ayıran fark niteliksel değil nicelikseldir. başlık altında örnek olarak sayılan tüm özelliklerin(ki neredeyse tamamı zihni yetilerle ilgilidir) daha ilkel durumdaki halleri hayvanlar aleminde mevcuttur. üstelik insanın sahip olduğu zihni yetilerin tamamı hayvanlarda daha basit şekliyle varolmakla da kalmaz, bu yetiler hayvanlar aleminde sürekli bir kademelenme halinde bulunur.

    herkes omurgasız hayvanların(ahtapot gibi istisnalar haricinde) genel olarak omurgalılardan daha zayıf zihni yetilere sahip olduğunu bilir. çoğu omurgasız hayvanın bir otomat gibi önceden programlanmış komutlara mota mot uyduğunu genellikle kabul ederiz. bununla birlikte omurgasızlar içinde zihinsel yetilerin kademeli olduğu da bir gerçektir, aklı başında hiç kimse karıncanın ya da bal arısı gibi sosyal hayvanların zihni yetilerini küçümsemez. bunlar diğer böceklerden(örneğin yaprak biti gibi) daha karmaşık zihin yapısına sahiptirler ve bu kademelilik en aşağı omurgasıza kadar gider.

    omurgalılar için de aynısı geçerlidir, gruplara genel olarak baktığımızda zihni yetileri en ilkel olan balıklardan amfibilere ve sürüngenlere, onlardan kuşlara ve nihayetinde memelilere kadar giden zincirde zihni yetiler kademeli olarak artış gösterme eğilimindedir. memeliler içinde bazı gruplar son derece yüksek zekaya sahipken(yunuslar ve primatlar gibi) diğerleri kademeli olarak dağılım gösterirler. insanın da dahil olduğu grup olan primatlar hayvanlar aleminin en zeki grubu kabul edilirler(belki yunuslarla birlikte) ve primatlar içinde de aynı sürekli kademelenme mevcuttur.

    insanın diğer hayvanlardan düşünme yetisi ve bilinçle ayrıldığı söylenir ama günümüzde birçok hayvanın düşünme yetisine ve kendini tanıma yetisine sahip olduğu ortaya çıkarılmıştır. konuşma yetisi öne sürülen bir diğer önemli farktır, bununla birlikte papağanlar söylenenleri tekrar edip soruya cevap verebilirler, maymunlarsa işaret diliyle diyalog kurabilirler. bunlar elbette modern insanın iletişim becerisiyle eşdeğer değildir ama bu yetinin daha ilkel bir versiyonunun hayvanlarda bulunduğunu gösterir.
    bununla birlikte zevk için eziyet eden ya da yamyamlık görülen tek hayvan türünün insan olduğu şeklinde hatalı bilgiler bulunmaktadır. hayvanlar aleminde zorla cinsel ilişki de dahil olmak üzere zorbalığın her türlüsü gözlemlenmiştir. yalnızca gelişkin zihni yetilerimiz, kahramanlığımız ve vicdanımız yönünden değil; ayrıca gaddarlığımızla da hayvanlara benzeriz.

    hayvanların da rüya gördüğü, gerçek dışı sanrılara inandığı gözlemlenmiştir. hayvanların ölümü ve tanrı gibi soyut kavramları algılayıp algılayamadıkları ise şüphelidir; ama şempanzelerde dini ayinlere benzer uygulamaların varlığı gözlemlenmiştir. tanrı ve öte dünya inancı gibi kavramların varlığına duyulan inanç ve muhtevası, insan türü içinde bile muazzam çeşitlilik gösterirken, bunların diğer hayvan türlerinde de kuşkuya yer bırakmayacak şekilde var olmasını beklememiz adaletsiz olurdu.
554 entry daha