• efendim, evvela şöyle tepki vermeyin, gönül koymayın; "höst densiz isa asılmadı, asılan başkasıydı, incil değişti". burada bir olgunun altını çiziyorum. böyle bir şey var mı var, söylenmiş mi söylenmiş. arkanıza yaslanın, kapuccinonuzu yudumlarken entirinin keyfini çıkarmaya çalışın.

    bildiğiniz gibi hiristıyanlar, tanrı'nın isa'nın suretinde yeryüzüne inerek göksel krallığı'n müjdesini verdiğine inanırlar. en nihayetinde de isa çarmıha gerilmiştir. (ciddiyetle eğilmek isteyenler için: #13301696) şimdi tabi hassas yürekleri iğdiş etmek istemem, ama bu olay yanında bir de vergisi kabilinden bana komik gelen başka bir olayın önünü açmıştır. isa, roma valisi tarafından yahudilerin baskısıyla suçlu bulunup da çarmıha gerilme cezasını çekerken, yanında başka suçlular da kaderin aynı oyununa denk gelmişlerdir.

    dramatize edeyim.

    feci bir ortam, isa çarmıha gerilmiş durumda, kalabalık toplanmış başına. etraftan geçenler "hani sen tapınağı yıkıp üç günde yeniden kuracaktın? haydi, kurtar kendini! tanrı'nın oğlu'ysan çarmıhtan in!" (matta 27.39-40), başkâhinler, din bilginleri ve ileri gelenler de aynı şekilde "başkalarını kurtardı, kendini kurtaramıyor; israil'in kralı imiş! şimdi çarmıhtan aşağı insin de o'na iman edelim bakalım!" (matta 27.41-42) diyerek alay ediyor onunla. buraya kadar tamam, sonuçta yahudilerin ve romalıların alayla karşıladığı bir eylem ortada. birçok kaynak da gösteriyor ki, çarmıha gerilen suçlular -herhalde- teşhirle caydırıcılığı sağlamak uğruna yöneticiler tarafından bilinçli bir şekilde alaya maruz bırakılıyorlar. tamam bu da doğal. ama şöyle de bir durum var ki, isa'nın yanında çarmıha gerilen diğer suçluların durumu ise fırsattan istifadeliğe güzel bir örnek teşkil ediyor. novum testamentum, matta'da (27.44) ve luka 'da anlatıldığına göre haydutlardan biri şöyle demiş:

    "sen mesih değil misin? haydi, kendini de bizi de kurtar!" (luka 23.39)

    be eşek sıpası, yaşamından oluyorsun, elinden ayağından çivilemişler seni tahtaya, yanında da bir başka adam aynen senin gibi çarşaf gibi gerilmiş tahtaya; hala cingözlük peşindesin. fırsat kolluyorsun. bir de mevzuyu tam anlamamışlık var tabi sende. tanrı'ymış, kutsal ruhmuş, umurunda değil, tek derdi bir şekilde kurtulmak! :) şöyle bir mizanseni tasarlayın:

    isa, romalı askerler ve çevre illerden gelmiş kalabalık arasında çarmıhta, yanındaki at hırsızı kılıklılar da umut sarıkaya sponsorluğunda isa'yı "hişştt.. pişştt.." diye kendine getirmeye çalışıyorlar. bir nevi "çıkar lan bizi burdan" tadı.

    kısa tanım, densizler yani!
  • biri isa'nin saginda, biri solunda carmiha gerilmis iki hirsizdir bunlar. kanonik incillerde isimleri verilmiyor, ama farkli apokrif incillerde farkli isimlerle aniliyorlar. nikodemus incili'ne gore isimleri dismas ve gestas imis, baska kaynaklarda titus ve dimachus diye de aniliyorlar. dismas isa'nin saginda, gestas solunda carmiha gerilmis. gestas carmihta isa'yla alay etmis, "madem mesih'sin, hem kendini hem bizi kurtarsana" seklinde bir takim mustehzi, rencide edici ifadelerde bulunmus. dismas ise isa'dan af dilemis, "kralliginda beni de hatirla" demis. isa da "eyvallah dismas'im, bugun benimle cennete geleceksin" demis. sonucta dismas cennete gitmis, gestas cehennemi boylamis. dismas'in cennetlik oldugu bizzat isa'nin agzindan soylendigi icin kendisi aziz olarak kabul ediliyor (bkz: saint dismas), iyi hirsiz, tovbekar hirsiz diye aniliyor. rus ortodoks hacinda isa'nin ayagini dayadigi yatay levhanin yamuk resmedilmesi de bu hikayeye baglaniyor. levhanin (isa'ya gore) sag tarafi yukariyi, sol tarafi asagiyi gosteriyor, yani sag taraftaki dismas'a cennet, sol taraftaki gestas'a cehennem vaadediliyor.
  • isa'nın sağında aziz dismas (tövbekar hırsız)
    isa'nın solunda gestas (pis hırsız)
hesabın var mı? giriş yap