şükela:  tümü | bugün sorunsallar (2)
  • büyük türk düşünürü şaban beyin de dediği gibi, aramızda hala islam'ı türklerin-türkiye'nin gelişmemesine neden olarak gören hayvanlar var. bunlar, türk ırkına en yakın ve hatta işimize geldiğinde (cengiz han) türk olarak aldığımız moğolistan'a hiç bakmıyorlar zannederim. hadi biz islam yüzünden geri kaldık da onlar niye bi bok olamadılar. moğollar türk olsa gelişirdi diyecekler için başka örnekler verelim. sanki çuvaşistan, gagavuzlar o kadar gelişip ilerleyip gözden kaybolduğu için bizim mallar tarafından pek bilinmiyorlar. tey allahım yaa... islam'ın en yoğun yaşandığı dönemler dünyaya hükmeden bir ırktık biz davarlar.

    şimdi bu davarlar kılıçla kaba kuvvetle hükmettik derler. o zaman şuna cevap versinler. neden aslanlar, öküzler, eşşekler insanlara hükmedemediler? 300 yıl kaba kuvvetle insanlığa hükmeden öküz dönemi olmuş mudur? yoksa bu kadar yıl hükmetmek için zeka da gerekir mi? kimsenin işine gellmediği için cevap yazan olmaz, mesaj atan olmaz eminim. cevapları ''özel mesajda köpekler diye yazan'' mahlukattan bekliyorum.
  • imajı yüzünden yerden yere vurulan yaklaşık anlamları kurtuluş, teslimiyet ve barış olan kelimedir. bunu bir dünya görüşü ya da felsefe olarak ele alsaydık çok yandaşı olabilirdi ama teröre ve insanlık-dışı kurallara hapsedildiği için büyük nefrete sebep olmuştur. islama inananlar kurtuluşa erenler ya da teslim olanlardır bunlara da müslüman deniyor ya, hani hep eleştiriliyor. ilk emri oku olan bir külliyata inandıkları halde aklını vicdanını kullanmayıp, nesnel şartlara, hakikate teslim olmayıp ego ve açıkgözlülük, menfaat peşinde koşup kurtuluşa ve dolaylı olarak barışa ve adalete ulaşamamış insanlara neden müslüman densin ve bunlar üzerinden felsefesi eleştirilsin ki. herkes için adalet ve iyilik garantisi olan, - belli kişilerin menfaati için asla olmayan - bütünü kucaklayan ve yaşamı garantileyen bir düşünce topluluğu nasıl oluyor da terörle yan yana anılıyor. devir manipülasyon ve pazarlama devri. aklını kullanan, yorumunu kendi yapan, başkalarına bırakmayan, yaşamsal kodlarını nereden alırsa alsın, adalete, hakikate ve barışa inanan insanlar için sorumluluk bireyseldir. ideolojilerin nasıl algılandığına bakın farklı çevrelerde, hepsi rölativiteye kurban ediliyor. sevginin ve tedavi ediciliğinin ve de yaşamı güzelleştirip sürekliliğinin garantörü olduğunu anlamayan bir adama hangi öğreti ile gelirsen gel o adamdan bir cacık olmaz. adaleti, sevgiyi, ötekileştirmeden herkes için barışı savunan ve de hakikatin peşinde olan insandan neye inanırsa inansın zarar gelmez. modern dünya manipülasyonuna ait sermayenin belirlediği gelir-geçer doğruların hakikatle en ufak alakası yok. bilgileri bütünü kavrayan bir anlayışa oturtamazsanız kurtuluş için gerekli olan dünya görüşünü elde edemezsiniz.'' bir insanı katletmek tüm insanları katletmek demektir, en büyük günahtır.'' diyen bir anlayışı da sadece nefsi müdafaa zamanlarında - istisnai durumlarda- yani; sen öldürmezsen o seni öldürecekse olabilir dediği şeyi genelleyip cihad ayetleriyle karalarsan bunun adı görüş bildirme değil düpedüz provokasyon olur. açık ve net olarak insan öldürme şerhi baştan koyulmuş o öğretide ama insanlar bilinçsiz ve düşülecek istisnai durumlar söz konusuyken yapılmış uyarılara vahşilik demek art niyettir. ben kendi adıma söyleyebilirim ki insan kalabilmiş herkes makbuldür, yaşama en ufak zarar vermiyorsa, dini, dili, ırkı, sosyal sınıfı fark etmeden. her renge yer verilmiş evrende gökkuşağı oluşturabilecekken savaşlara tevessül ediliyorsa hakikate teslim olunmamış, barışa zarar verilmiş kurtuluşa erilmemiş demektir. yani islam yok demektir, kısaca. kelimeler fikirleri anlatmak için aracıdır. önyargısız bakmayı deneyin biraz da.
  • silah gücü ile asla kölelileştirilemiş özgür türklerin başına gelen en talihsiz esaret tuzağı olan arap inanışı.
  • daha once siyaset ile ilgili yazdiklarima dayanarak soyleyeyim ateist degilim, ataturkcuyum ve dinime, vicdanen inanirim. inanmadigim ise bugun dini kullanan, insanlari "ya kemalistsiniz ya da musluman" diye kutuplara bolen, cahil ve emperyalizmin usagi olan teror orgutlerine (el kaide, el nusra vs.) karsiyim.

    simdi "gercek islam bu degil" sozu geyik muhabbetine dondu ortamlarda. ama su da var. islam'in altin olan 750-1250 yillari var tarihte bakabilecegimiz. islam, bir donem bilimin egemen oldugu, insanlarin tedavi edildigi, matematigin ve cebirin kullanildigi bir dindi. mesela bazi kaynaklarda turk olduguna da inanilan farsli el harezmi bunun en onemli ornegi. o zamanlar avrupali bilime duskun insanlar papa'dan kacarak bagdat sehrine giderlerdi . simdiki bagdat ile o donemki bagdat arasinda daglar kadar fark var tabi. o bagdat simdi'nin boston'u, new york'u, munih'i gibi bilim sehri idi 13. yuzyilda. avrupanin hali malum, sefalet, cahiliye, siddet, rusvet, feodalite ne ararsan vardi.

    peki ne degisti? neden simdi bagdat sehrinde -800 oncesinin bilim sehrinde- intihar bombacilari cirit atiyor. neden insanlar sunni-sii olarak birbirlerini olduruyor. neden avrupa'nin durumu ve orta dogu'nun durumu tam tersine dondu? sorgulamamiz gereken sorular bunlar. su var, eger insanlar ile siyasi veya herhangi bir konuda tartisicaksaniz once karsinizdaki ile iyi bir diyalog kurup karsinizdaki insana hak vereceksiniz. dincilerin "ataturk fasistti yeaa, adamlari asti, cehape tek parti felan..." diye indirgemek ne kadar yanlis ise terorist videolari izleyip "iste dinciler adam kesiyor, islam bu monaco" demek de yanlis. iste benim karsi oldugum nokta bu. zaten turkiye'de belli bir guruh bu kutuplasma icin elinden geleni yapiyor ve basarili da oluyor.

    islam'in en onemli sorunu ise her zaman kambur olmus sunni- sii catismasidir. sunni sii catismasi hz. muhammed'in olumunden beri var olan bir problem olsa da. iran'da sah ismail zamaninda hortlamis bir problemdir. bilindigi gibi islamiyet turk, kurt, arap, ve persleri ayni cati altinda toplamistir. bu zamanda islam en buyuk zarari perslerden gormustur. cunku persler aslinda devlet yapimi, ordu gucu bakimindan gocebe yasayan turklere (islamiyet oncesi) ve kabile olarak yasayan araplara oranla daha bir "devlet sistemi" icinde idiler. turkler bilindigi gibi islam'dan once samanizm dinine mensup bir irkti. yani tanri=gokyuzu. persler ise farkli olarak "zoroastra" dinine yani tek tanriya inanirlardi. tanrilarinin adi da "ahura mazda" idi.

    neyse persler uzun sure islam'a gecmemek icin direndiler ve araplar ile persler arasinda kan-savas- ve zulum yasanmaya basladi. iste o baris dini islam burda renk degistirmeye basladi bekli. aslinda sunni ve sii'lerin dini inanci arasinda bir farklilik yok, hatta hemen hemen ayni. ama sorun zaten din ile degil tamamen politik. gunumuzde belki de israil-filistin kavgasi kadar onemli olan bir suudi arabistan-iran kavgasi var. 15. yuzyilda sah ismail sii inancini misir'dan alinca ( o donem en cografi olarak ortadogunun en onemli bolgesi perslere ait) haliyle bir nevi sunni inancini kabul etmis osmanli devleti'ne karsi politik bas kaldiri oldu bu. dini inanctan cok kavga tamamiyle politik baktigimiz zaman. bu kavga islam tarihine oldukca olumsuz yansimis ve halen yansimaktadir. surdan bir fikir edinebilinir

    edit: soyle bir belgesel var. is bu yazdiklarim avrupa'daki cografi kesiflerden bagimsiz bir degerlendirmedir. bir nevi oz elestiridir.

    edit 2: soz konusu dezenformasyon veya cehalet degil dersine girdigim amerikada yasayan bir turk profesorun anlattiklaridir adamin kendi kaynaklari vardir. soz konusu entry ne sunni'ligi ne de sii'lige veyahut alevilige hakarettir. sadece ortadogu'nun eskiden baya zengin ve uygar bir toplum iken simdi neden savas'in, darbelerin, akilan kanlarin oldugu yer hakkinda bir bakis acisi yazmak isteyen bendeniz cahil ve kiskirtici ilan edilmesini pek de hos gormedim. saygilarimla.
  • burayı okuyup kafasının yanlış bilgi yüzünden karışabileceğini düşündüğüm kişiler için yazıyorum, ekşisözlükten öğrenilmeyecek bir dindir islam. keza islam tarihi. burada yazılan bir yazıda sünniler hz ali'yi yol gösterici olarak kabul etmezler gibi hem de saçma sapan gerekçelendirilmiş bi bilgi var. okuyunca gözlerime inanamadım. bu kadar uydurulmaz. bilinçli mi yapılıyor bunlar yoksa cehalet mi bilemedim. ekşisözlük neden internetteki en leş mekan bir göstergesi de bu işte. sözde okumuşların her türlü dezenformasyonu legal gördüğü veyahut cehaletin çok cesur bi şekilde işlenebildiği bir platform. yazık.
  • şahıs indeksi, ülkeler ve diğer başlıklar:

    şahıs (muasır):
    (bkz: ahmet akgündüz /@derinsular)
    (bkz: davut dağ /@derinsular)
    (bkz: edward said /@derinsular)
    (bkz: hakan albayrak /@derinsular)
    (bkz: hasan mezarcı /@derinsular)
    (bkz: hüda kaya /@derinsular)
    (bkz: ismail kara /@derinsular)
    (bkz: malcolm x /@derinsular)
    (bkz: mustafa islamoğlu /@derinsular)
    (bkz: mukhtaran bibi /@derinsular)
    (bkz: ömer tuğrul inançer /@derinsular)
    (bkz: theo van gogh /@derinsular)
    (bkz: yaşar nuri öztürk /@derinsular)

    şahıs (tarihi):
    (bkz: 12 imam /@derinsular)
    (bkz: abdullah bin uraykıt /@derinsular)
    (bkz: alexis de tocqueville /@derinsular)
    (bkz: ayetullah humeyni /@derinsular)
    (bkz: ebu cehil /@derinsular)
    (bkz: el-belazuri /@derinsular)
    (bkz: fatih sultan mehmet /@derinsular)
    (bkz: firavun /@derinsular)
    (bkz: gazali /@derinsular)
    (bkz: gazneli mahmut /@derinsular)
    (bkz: hişam bin abdülmalik /@derinsular)
    (bkz: hz. ebu bekir /@derinsular)
    (bkz: hz. muhammed /@derinsular)
    (bkz: ibn-i ishak /@derinsular)
    (bkz: ibn-i sina /@derinsular)
    (bkz: malcolm x /@derinsular)
    (bkz: mansur /@derinsular)
    (bkz: mehmet akif ersoy /@derinsular)
    (bkz: mehmet rıfat börekçi /@derinsular)
    (bkz: mirza gulam ahmet kadiyani /@derinsular)
    (bkz: muaviye /@derinsular)
    (bkz: rıza tevfik bölükbaşı /@derinsular)
    (bkz: said nursi /@derinsular)
    (bkz: şeyhülislam mustafa sabri efendi /@derinsular)

    ülke:
    (bkz: afganistan /@derinsular)
    (bkz: bangladeş /@derinsular)
    (bkz: belçika /#20644882)
    (bkz: bosna hersek /@derinsular)
    (bkz: endonezya /@derinsular)
    (bkz: iran /@derinsular)
    (bkz: mısır /@derinsular)
    (bkz: sudan /@derinsular)

    diğer dinler:
    (bkz: fish fry /@derinsular)
    (bkz: nostra aetate /@derinsular)

    diğer temalardaki ilgili başlıklar:
    (bkz: iskilipli atıf hoca /#27280441)
    (bkz: martin luther /@derinsular)
    (bkz: system justification theory /@derinsular)
    (bkz: tespih /@derinsular)
    (bkz: türban yasağı /@derinsular)

    islam konulu alt temalar:
    (bkz: islam dinine göre defin işlemi /@derinsular)
    (bkz: sufizm /@derinsular)

    diğer ilgili temalar:
    (bkz: hukuk /@derinsular)
    (bkz: milliyetçilik /@derinsular)
    (bkz: siyaset bilimi /@derinsular)
    (bkz: tarih /@derinsular)
  • - inancın güncel anlamı ve bu anlamın geçmiştekinden farkı,
    - insanların hem kendi dinlerini hem de diğerlerini anlamlandırış şekilleri,
    - inancın seçiminde rasyonel bir değerlendirme sürecinden ziyade aile ve çevrenin etkisinin belirleyici olması,
    - ibrahimi dinlerin teolojisi ve bu teoloji içinde imtihanın merkezi yeri,
    - ibrahimi dinlerdeki ceza tasvir ve tehditlerinin doğurduğu korku,
    - kader inancı, ve
    - islam'ın birinci asrındaki müslümanların ihtilafları konularına değinen bir yazı dizisi için bkz.:

    (01) hz. muhammed’den sonraki elçiler (1) / serdar kaya / taraf / 3 şubat 2013
    (02) hz. muhammed’den sonraki elçiler (2) / serdar kaya / taraf / 10 şubat 2013
    (03) müslüman bir peygamberin portresi / serdar kaya / taraf / 17 şubat 2013
    (04) peygamberlere imanın zihinsel temelleri (1) / serdar kaya / taraf / 24 şubat 2013
    (05) peygamberlere imanın zihinsel temelleri (2) / serdar kaya / taraf / 3 mart 2013
    (06) inanç ve korku / serdar kaya / taraf / 10 mart 2013
    (07) ibrahim'in dini / serdar kaya / taraf / 17 mart 2013
    (08) inanç nedir? (1) / serdar kaya / taraf / 31 mart 2013
    (09) inanç nedir? (2) / serdar kaya / taraf / 7 nisan 2013
    (10) kader ve özgür irade / serdar kaya / taraf / 14 nisan 2013

    ana tema:
    (bkz: islam/@derinsular)
  • medeniyet, bilim, teknoloji ve güvenlik üzerindeki en büyük engel;

    çünkü-
    islam da dahil her şey imam ali'nin dediği gibi ters dönmüş post elbise gibi giyildi (nehc'ul belaga)

    medeniyet dediğin tek dişi kalmış canavar: misal çok da ırak ve afganistan'ı talan edenler demokrasi adına, kendilerine barış elçisi dedi, bedevilere medeniyet götürdüklerini iddia etti; onlara yeryüzünde bozgunculuk yapmayın dendiğinde, "hayır biz barış elçileriyiz" dediler ve derler: (bkz: bakara suresi 11. ayet)

    bilim ve teknoloji ise bir taraftakilere bir gaflet uykusu verdi konfor ve kariyer adı altında, bir tarafın kan ve gözyaşlarını unutturmak için (vietnam, nagazaki, hiroşima, blood diamond...

    ve evet güvenlik önündeki en büyük engel-
    çünkü parayı bilimi tekniği ve medeniyeti allah edinenler, onlara güvendiler
    yitirdiklerinde güvenlikleri de yiter.
  • (bkz: #39448383)

    üstte'de görüldüğü üzere islam ile alakalı daha önceden bir tane yazı yazmıştım. şimdi yazılacak konu biraz karmaşık yapısı olabilir çünkü kafamda da net bir konu bütünlüğü yok açıkçası ama bir yerden'de başlamak lazım. ilk konu islam sistematiği ile alakalı hadi hayırlısı;

    üst paragraf'daki gereksiz açıklamadan sonra, ilk olarak her ideolojik unsurun(anarşizm de dahil) sistematik bir yapısı olduğu gibi islamın'da sistematik bir yapısı vardır. burada bakılacak ilk unsurumuz, bu sistematik olguyu yaratan unsurlar nelerdir? ilk olarak islamiyeti bir din vasfından çıkarıp, ideolojik bir akıma sürükleyelim ve kuranı ilahi yapı'dan çıkarıp, bir manifesto olarak bakalım.( isnad-ı mecazi bu, yazıdan sonra şirke düştün, mürted oldun diyerek gelmeyin lütfen)

    bir kere bu bir devrimdir. tarihsel anlamda bakarsak islamiyet, içinde bulunduğu toplumun hem maddi hem de manevi algılarını değiştirmiştir. bunu nereden anlıyoruz?

    a) ilk olarak, ticari yapıyı daha kapital sistem olan güçlünün elinden çıkarmış ve güven ilişkisinin içine sokmuştur. böylece bir nevi kast sistemi olan bu sistemi yıkıp, halk içerisinde seviye atlamayı'da kolaylaştırmıştır.

    b) üst ast ilişkisini genel anlamda kabile gücü ya da maddiyat'dan çıkarıp takva'ya yerleştirmiştir. böylece zengin, fakir arasında insani yapı olarak fark kalmamıştır, hatta ve hatta daha az malı olan bir birey, iman noktasında, ilim noktasında kendini geliştirirse, çok daha zengin olan insanların üstüne bile çıkabilir bu yapıda.

    c) miras konusunu ele almış ve sistematik hale getirmiştir.

    ç) birey hakları konusunda köklü değişimler ve düzenlemeler getirmiştir.(özellikle kadınlar konusunda)

    d) adalet ve hukuk konusunda sistematik bir yapı kurulmuştur.

    e) sınırlar çizilmiş, şartlar konulmuş ama bu sınırlar olmasına rağmen bazı konularda seçim insanlara bırakılmıştır.(helal, haram serbestliği, din özgürlüğü)

    f) medeni hukuk ile ilgili atılımlar yapılmış, sınırları çizilmiştir.

    daha bu maddeler uzar gider, böylece islamiyet getirilirken çoğu konuda köklü değişimler yapıldığını görmüş olduk, bu yüzden islamiyet ilk olarak bulunduğu coğrafyaya bir devrim getirmiştir. sıkıntımız nerede peki?

    çoğu sistematik'de olduğu gibi, yapılar sağlam taşlara oturtulsada sonuçta bunu uygulayacak kişi insandır. bu yüzden yapılar ne kadar sağlam olurlarsa olsunlar, yönetici insanların seçim hakları, mantaliteleri, zeka kapasiteleri, anlayışları gibi ilginç olgular sayesinde sistematik doğru düzgün uygulanamayabilir. islamiyette'de çoğu sistemde olduğu gibi böyle bir sıkıntı var. uzun bir süre en güçlü sistematik içerisindeyken son yüzyıllarda islamiyet'de büyük bir gerileme görüyoruz ama tabi belli olmaz belki 100 sene sonra tekrardan islam dünyanın en güçlü şekline geri bürünebilir. sistematik'den ziyade insan kaynaklı bir sorun anlayacağınız. bundan 700 sene önce islamiyet matematik, astronomi, edebiyat, fizik gibi konularda uçarken son yüzyıllarda bunları bir kenara bırakıp kendini iyicene koyuverdi. bu da tehlikeli bir şey, millet mars'a hava aracı yolladı, anti maddeyi buldu, yaratılış senaryosunu bulabilmek için havada nötron çarpıştırıyor, biz hala oruç neyle açılır diye sorular soruyoruz.

    özet olarak geçmek gerekirse, sistematikleri işleten manifestolar değil insanlardır. bu yüzden sabit değildir yani akışkandır ve hiç bir zaman kesin tanımlar içerisine sokulamazlar.
  • islamın çeşitli anlaşılma biçimleri vardır.bu seviyelerden biri onun üzerinde hiçbir ciddi zihinsel akılsal işlemde bulunmadan gelenekçilerin savundukları biçimde olduğu gibi harfi harfine almak ve anlamaktır.bu sokaktaki insanın platonun deyimiyle ''gözüyle görmediği eliyle tutmadığı şeyleri anlamakta güçlüğü olan'' insanın anlama biçimi ve seviyesidir.(bu kör ve kölece inanç seviyesi gazaliye göre taklit seviyesidir.)'' farabiye göre felsefe, islamın en üstün en doğru anlama biçimidir.