şükela:  tümü | bugün
  • türkiye'de osmanlı devleti'nin yıkılma sürecine girdiği dönemlerde türkçülük ve osmanlıcılık gibi reçete olarak ortaya çıkmış düşünce akımlarından biri. sanıldığı gibi öyle gericiliğin retoriğinin temellerini atan bir akım değildir. hatta kullandığı kaynaklar ve eğildiği sorunlar itibariyle modern bir düşünce akımıdır.

    islamcılığın doğuşu adı altında mümtazer türköne bu konuda yetkin bir kitap yazmıştır. mehmet akif ersoy, sırat-ı müstakim, sebil ür reşad gibi mehazlar bu düşüncede önemli aktörlerdir. ismail kara'nın nefis makaleleri ve kitapları bu konuda ufuk açıcı kaynaklardır.

    siyasette ise devamı inkıtaya uğramış olmakla birlikte popüler ve de kayma yaşamış söylemlerle mnp-msp-rp-fp-sp çizgisinde temsil edilmiştir. ak parti bu çizginin dışına mı çıkmıştır yoksa sosyolojik bir süreklilik ve değişim mevzu bahis midir tartışılır.
  • 1997'de olen amerikali stratejist albert wohlstetter'in sovyet imparatorlugunu yikmak icin onerdigi ve uygulumaya gecirdigi politika.
  • devletin ve milletin başına gelen ve dahi gelebilecek tüm felaketlerden islamiyetten uzaklaşmayı sorumlu tutan, yandaşı oldukça fazla olan bir düşünce akımı.. zaman zaman güçlenen zaman zaman yeraltına inen bir akım olarak nitelendirilir..
  • (bkz: islamizm)
  • gerçektende sanıldığı gibi gerici bir doğası olmayan, yoğun olarak ikinci abdülhamid döneminde kendisi ve rakipleri tarafından tartışılan fikir akımı.

    islamcılara göre osmanlı'nın içinde bulunduğu çöküşün nedeni batıcıların dediği gibi islam dininden kaynaklanmıyordu (bkz: batıcılık). çünkü islamiyet aslında bilime ve yeniliklere açıktı. demokrasi, meşruti rejim ve en geniş haklar islamın özünde mevcuttu. yani islamcılık kesinlikle meşruti rejime karşı değildir (bkz: meşrutiyet). ancak rejimin memleket şartlarına uydurulmasının gerekliliğini savunur.

    ayrıca islamcılar batı dünyasının daha ileride olduğunu hep kabul ettiler. batının teknik ileriliğinin alınmasının şart olduğuna inandılar. karşı oldukları konu ahlak ve maneviyat yönünden zayıf olduğunu düşündükleri için körü körüne batı taklitçiliği yapmaktı.. batıcılıktı..
  • osmanlıcılık fikrine karşı birinci meşrutiyeti kapattıktan sonra ikinci abdülhamit islamcılık fikrine destek vermiştir. devletin kurtarılmasının islamla gerçekleşeceğini savunan bir grup içinden bir kısım islamcılar bütün müslümanları birleştirerek islam imparatorluğu kurmayı ve halife sıfatından dolayı osmanlı padişahını imparatorluğun başına geçirmeye hedefleyen ümmetçilik fikrini ortaya atmışlardır. ancak bu fikir birinci dünya savaşı sırasında arapların ingilizlerle osmanlıya karşı olması yüzünden geçerliliğini kaybetmiştir.
  • pan-islamizm kullanılır. ancak terim olarak siyasal islam akımlarını da kapsaması öngörülmüyor değil.
  • gunumuz dunyasinda muhalif bir lisan haline gelmis ve sistem karsiti bir kimlik edinmistir.
  • "müslüman halklar için islamcılıktan başka bütün yollar, ne kadar yürünebilir gibi görünse de ütopyaciliktir, imkansizdir; çünkü müslümanların muhayyilesini ancak islam'a atıfta bulunan düşünceler harekete geçirebilir."

    (bkz: aliya izzetbegoviç)
  • dinin ideoloji olmasıdır, çarpıktır. islamın tek bir hayat tarzını, tek bir toplumsal ilişki ağını, tek bir üretim ilişkisini savunduğunu söylemek mümkün değildir(bu bütün dinler içinde böyle). dünyada farklı ideolojileri benimsemiş müslümanlar vardır ve bunlar dinleriyle çelişik gözükmemektedir. akp islamıyla el-kaide islamını, hamasınkiyle el-fetihinkini bir araya getirip dinden bir -izm çıkarmak mümkün değildir.
    (bkz: fethullah gülen solculuğu) vb.