şükela:  tümü | bugün
  • ismail-i maşuki. bir melami şeyhi. oğlan şeyh, kurban ismail. at meydanı'nda (sultanahmet) başı vurularak cesedi ahırkapı'dan denize atılmış ve rivayete göre bebek civarında cesedi (başıyla birlikte) karaya vurmuştur. mezarı bugün bebek sahilde küçük bir caminin avlusunda görülebilir.

    "biz cennete eşeğimizi bağlamayız" diye buyurduğu rivayet olunur.
  • 1508-1538 yillari arasinda yasamis bayrami-melami seyhlerindendir. babasi da ayni tarikate mensup pir ali sultan'dir.

    muhtesem yuzyil'a 93. bolumden giris yapmistir.
  • islam'da yeni bir kapı açmaya adayken geriye çok fazla eseri de kalmadan terk-i diyar eylemiş.
  • oğlan şeyh olarak tanınırmış.

    oğlan şeyh'in halk arasındaki etkinlikleri kendisine ulaştırılan padişah, onun derhal istanbul'u terketmesini istemiştir ancak ismail-i maşuki ne padişah buyruğunu ve ne de dostlarının öğüdünü dinlemiş; istanbul'dan ayrılmayarak, doğru bildiklerini camiler, mescit, tekke ve sokaklarda halka anlatmayı sürdürmüştür. osmanlı devleti tarihinde, resmi inancın (sünniliğin) tapınağı "allah'ın evi" olarak nitelenen camilerinde, devlet dinine başkaldırmış ve aykırı siyasetle kitleleri etkilemiş başka örnek bulamıyoruz. ölümün üstüne üstüne giderek şunları söylemiştir:

    "beni öldürün, öldürün beni! benim katlimde hayat vardır. ölüm tatlı şeydir. kafes kırılınca kuş uçar. ben aşığım ölüme susamışım, beni öldürünüz!"

    kaynak:
    http://www.ismailkaygusuz.com/414/560/566.html
  • araya araya hakikati yani kendini bulan adamdır.

    kalbin allah olduğuiçün suretin rahmandır;
    kim mükevvin ismin ey meh, haliki ekvândır.

    surete nispet mugayir görünür eşya kamu,
    lâkin ol ma'ni yüzünden cümlesi bir cândır.

    ayni hak oldu vücudum, kaçma ey hak sureti;
    hak ile hak olagör, gel vehmi ko, şeytândır...

    nûş kıldı çünki ruhum şol şarabı aşkını
    mest olup yitürdü kendin, baki ol sultândır.

    kim ki aşk ile vücudun bildi vü buldu bu gün
    kendü kendiözün yitürmedi; ulu sultândır.
  • yezid zihniyetinin katlettigi onemli bir sufist. zira gercekler ne kadar gec ortaya cikarsa, yezidin soyu siyasi gucunu ve parayi o kadar sure elinde tutar.

    şeyh maşuki kainatin isleyisinin merkezinde yer alan zahiriye ve batıniye ilimlerini haizdi, * ayrica çok iyi bir hatipti, konuşmaları ve fikirleri ile insanları etkileme kabiliyeti yüksek bir şahıs idi.

    henuz 20 yasindayken katledildigi icin halk arasında oğlan şeyh ismi ile anılmış, bilinmiştir.

    idamından sonra idam edildiği yere bir şehitlik, sembolik bir mezar yapılmış ancak daha sonra bu şehitlik de yanmıştır.
  • şeyh ismail maşuki'nin kaba küfürlere çevrilip, divan-ı humayun duruşmasında sunulmuş sözleri de çok akıllıca ve nesnel yorumlara açıktır. muhiddin onun,“zina ve livata neden suç sayılıyor? toprak toprağa girmektedir; bunlar aşkın lezzetidir” dediğini ileri sürüyor. mevlana muslihiddin ise şunu anlatmıştır:

    “bazı azgın dinsizler: ‘bizim avradımız ve oğlanımızın hepsi senin yoluna...’ deyince şeyh ismail maşuki: ‘ avradınız, oğlanınız ve komşunuz size (birbirinize) helal olduğu gibi, cümlesi velilere de helaldır,demiş.”

    muhiddin son verdiği ifadesinde oğlan şeyh'in “oğlanı ve kızı yaratan sizsiniz; gidersin bir kadınla yatar, neşeyle akıtır tohumlarsın onu. sonra da allah yarattı, dersin” diye konuştuğunu belirtmiştir.

    kaynak: http://ismailkaygusuz.com/414/560/566.html
  • bazı kelamlarıyla melamilik ehliymiş gibi görünse de kuranı kerim'de açıkça emredilen ve yasaklanan fiilleri inkar etmesi sebebiyle melamilik'ten oldukça uzaktır. zahiri ve batıni sözler yunus emre tarafından da söylenmiştir ama işin özüne bakıldığında hiçbir zaman emirler hiçe sayılmamış, aksine allah'ın emirlerinin zahiri olduğu gibi batıni anlamlarının da olduğu söylenerek, o emirlerin derinine inilmesi amaçlanmıştır.