şükela:  tümü | bugün
  • kendilerini aşırı derece ezoterik konulara ve gizemciliğe* kaptırmış, sapkın akım.
  • şiiliğin değişik oldukça değişik bir türevidir. diğer tüm şiiler gibi halifeliğin hz.muhammed'ten sonra damadı ali’nin hakkı olduğuna inanırlar. ali’ nin torunu zeynelabidin’ in soyundan gelen cafer sadık’ın oğlu ismail’ in imamlığını kabul eden batınilerin örgütü olarak da tanımlanabilecek olan ekol, müslümanlığın ortodoks sünni sistemini kabul etmeyen farklı inanç ve ideolojilerin müslümanlık çatısı altında kendi inançlarını sürdürme çabalarının ifadesidir.

    nitekim, ismaili öğreti, kadim babil ekolüne ve pisagoryen öğretilere dayalı saabi inançlarının, maniciliğin, neo platonculuğun, hermetizm dahil omak üzere ezoterik tüm inançaları kendi içerisinde barındırmaktadır. haşhaşiler ile diretk olarak bağlantısı olmasada birçok batini örgüt ve kişinin birbirlerine destek verdiği de bilinmektedir.
  • hz. ali'nin kerbela katliamindan sag kalan tek torunu zeynelabidin'in soyundan gelen imam cafer sadik 'in oglu imam ismail'in kurdugu teskilata ismaili sufiler deniyordu. yedi dereceli torenleri vardi. beyaz tunik ve kirmizi kusak takarlardi. bu tarikatin tapinak sovalyelerini cok etkilediği ve onlara en son seyhul cebel derecesinin verildigi soylenir.
  • fatimi devleti'nin resmi mezhebidir.

    prof. dr. bernard lewis'in unlu oryantalist h.a.r. gibb danismanliginda hazirlamis oldugu doktora tezi, the origins of ismailism adini tasir.
    aradan altmis kusur sene gecmesine ragmen konuyla ilgili yapilmis calismalarin en basinda gelir bu tez. 1940 senesinde de "the origins of ismailism: the historical backround of the fatimid chaliphate" adi altinda cambridge university press tarafindan yayimlanmistir.
  • (bkz: hashassiyun)
  • (bkz: nizarilik)
  • batıya ezoterik öğretiyi ihraç eden mezheptir.

    bundan ayrı olarak, şeriatin (emin olmamakla beraber tarikatın da) artık zamanının geçtiğini, artık insanların bunlara ihtiyacı olmadığını, allah ile iletişime geçmek için namaz kılmaya gerek kalmadığını dile getiren mezheptir.

    amin malouf'un kaleme aldığı semerkant kitabında, kısmen kurgusal(ama gerçeklere dayanan) metninde(malouf bunları cüveyni'den aktardığını belirtir), hasan sabbah'ın üçüncü kuşak veliahtının ağzından şu sözler çıkar;

    "dünyada oturan herkese sesleniyorum: cinler, insanlar ve melekler! çağdaş imam'ınız sizi kutsuyor, geçmiş ve gelecek bütün günahlarınızı affediyor. şeriat'ı kaldırdığını ilan ediyor, çünkü diriliş vaktidir(arapça: kıyamet). tanrı sizi şeriat ile zora koştu, cenneti hak edesiniz diye. hak ettiniz. bugünden itibaren cennet sizindir. artık şeriat yok. bütün yasaklar kaldırılmıştır! bütün mecburiyetler yasaklanmıştır! beş vakit namaz yasaktır. madem ki artık cennetteyiz ve tanrı ile sürekli iletişim halindeyiz, o halde sadece belirli saatlerde o'na başvurmamıza gerek yok; beş vakit secde etmekte direnecek olanlar dirilişe inanmayanlardır. artık dua etmek, secde etmek, inançsızlıktır!

    kuran'ın cennetin içkisi diye nitelendirdiği şaraba izin çıkmıştı, içmemek günahtı.

    o tarihte yaşamış olan bir acem tarihçisi: "önüne gelen saz çalmaya hatta mimberin basamaklarına çıkıp şarap içmeye başlamıştı" diye yazar." (...)

    mezhebin şeriat ile ilgili düşünceleri ateş i heft mecmer'de de gayet net anlaşılmaktadır.

    edit: bu eski entry iyi güzel hoş, sık sık da oylanıyor. yalnız arkadaşlar yukarıda açıklanan olaydan siz deyin 5 ben diyeyim 10 yıl sonra moğollar ortama giriyor. hiç bir zaman düşmeyeceğine inanılan alamut'u yerle bir ediyorlar. ismaillilerin bütün el yazmaları belgeleri şunları bunları her şeylerini yok ediyorlar. buldozer gibi ezip geçiyorlar alamutu moğollar. bunu da bir düşünün...
  • daha populer islamdışı kolları olmakla beraber namaz kılıp, oruç tutan, kerbela'yı ziyarete giden ismaililer de yok değildir. tümüne kafabidünya dediğimizde ayıp etmiş olabiliriz.