şükela:  tümü | bugün
  • budizm ile reenkarnasyon gibi birtakim ortak yonleri de olan bir hindistan dini. mahavira isimli bir ermiş tarafından kurulmus. evrenin sonsuz ve ebedi olduguna ve bir yaraticisi da olmadigina inanirlar. günümüzde sayilari 4 milyon civarinda olan jainistlere gore kurtulusun en onemli ilkesi, ahimsa dedikleri 'baskalarina aci, yasama zarar vermeme' ilkesidir. hicbir canlı varlılıgına zarar vermemeye calısan jain'ler nefes alıp verirken bile herhangi bir canlıyı oldurmemek icin agızlarına maske takarak dolasır, "katı ve kesin bir vejeteryan yaşam" surerler. bir yere oturacakları zaman herhangi bir karınca veya böceği ezmemek için yanlarında taşıdıkları süpürge ile oturulacak yeri supururler. tarim yapmazlar zira topragi kazma esnasinda bocek ve kurtlari oldurmekten korkarlar. butun bunlarin yaninda asil ilginc olani kendi hayatlarina son verebilme izni nedeniyle intiharin gunah olmadigi ender inanclardan biri olmasidir herhalde.

    2000 bin yil kadar once kiyafet konusunda cikan tartismalar nedeniyle shwetambara ve digambara adında iki büyük mezhebe bolunmusler(kiyafet tartismasinin da ne kadar eski ve evrensel oldugunu da ogrenmis oluyoruz boylece). beyaz elbiseler giyen shvetambara'larin aksine digambara(ilahi elbise) mezhebindekiler isimlerinin hakkını vererek tamamen cıplak olarak gezerler. bu, maddi olan tum şeylerden uzak durulması anlamına da gelirmis. bu uygulamayı günümüzde de sürdüren bir kisim jainist'lerin bu kismi genellikle manastır ve tapınaklardan dısarıya pek cıkmazmis.
  • jainizme inanlar "kati ve kesin vejeteryan bir yasam" surmelerinin yani sira hic bir canliya zarar vermeme ilkeleri nedeni ile yer altinda yetisen hic bir sebzeyi de yemezler (havuc, patates, sogan, vs.) ayrica koku topraktan sokulen sebzeleri de (mantar vs.) yemezler. butun bunlarin sebebi bu sebezeler toprak altindan cikartildigi esnada bir cok canlinin olmesi ihtimalidir.
    beyaz elbise ile gezenler ayakkabi da giymezler, sebep yine ayni canlilara zarar vermemek.
  • (bkz: ahimsa)
    (bkz: moksha)
  • tek bi otorite, kontrolcu bi tanri yoktur bu inani$ta.
    her canli zaten bi tanri gibidir. evren ve kurallari hep vardi, bi tanri yaratmadi diye du$unulur.
    reenkarnasyona inanilir,ruh defalerca hayat bulur, canli ya$adigi bu tecrubeler neticesinde, (karma) evreni anlayabilir, ve sonunda moksha'ya ula$ilirsa reenkarnasyon son bulur, artik ruh dogumu ya da olumu ya$amaz.
  • evrenin ne uzayda ne de zamanda sınırlı olması mümkün değildir dolayısıyla sonsuz büyüktür ve başı ve sonu yoktur. bu nedenle yaratılmış olamaz, öyleyse onun bir yaratıcısı yoktur..
  • 3 kuralı; dogru iman,dogru bilgi, dogru davranıstır.
    5 yasagı ise; oldurmemek,calmamak,yalan soylememek,kadınlara yaklasmamak ve maddesel zevklerden kacmaktır.
  • caynacılık olarak da bilinir. hindistan'da yaklaşık m.ö.4 yüzyılda ortaya çıkan dini akımlardan biridir. hindistan'daki dört büyük dinden biridir. kurucusu mahavira (m.ö.599 - 527 ) benares' te doğmuş, otuz yaşına gelince evini, karısını, ve çocuğunu terk ederek rahiplik elbisesini giymiş ve kendini dünyadan soyutlamıştır. caynizm daha çok asiller ve halk arasında yayılmıştır. mahavira 72 yaşında bihar'da ölünceye kadar doktrinini vaaz yöntemiyle yaymış ve mahavira' nın nirvana' ya kavuşması caynist takvimin başlangıcı sayılmıştır.
  • (bkz: loka)