şükela:  tümü | bugün
  • 6 nisan 1773 - 23 haziran 1836 tarihleri arasında yaşamış tarihçi ve felsefeci. northwater bridge'de doğdu. babası bir ayakkabıcı olan james mill'dir. annesi isabel fenton'dır.

    iskoçya'da zengin aileye mensup olmayanlara tanınan eğitim imkanlarından yararlanarak eğitimini tamamladı. sir john stuart m.p.'nin yardımıyla montrose akademisi'nden felsefe ve yunanca eğitimi aldığı edinburg üniversitesi'ne gitti. daha sonra papazlık eğitimi aldı. 1801 yılında ise londra'da gazeteci olarak çalışmaya başladı.

    1808 yılında jeremy bentham ile tanıştı. mill, taraftarı olduğu bentham'ın bazı çalışmalarının yayınlanmasında o'na yardımcı oldu. 1807 yılında david ricardo ile tanıştıktan sonra ricardo'nun "principles of political economy and taxation" adlı eserinin yazılmasında önemli bir rol oynadı.

    mill, 1806 yılında yazmaya başladığı üç ciltten oluşan "history of british india" adlı kitabını 1818 yılında yayınladı. 1819 yılında east india house'a atandı. bu görev sırasında hazırladığı "elements of political economy" adlı çalışmasını 1828 yılında yayınladı. 1816 ve 1823 yılları arasında britannica ansiklopedisi için başta hükümet ve kolonilerle ilgili olmak üzere çeşitli konularda makaleler yazdı. 1824 yılında radikal ve "faydacı" fikirleri savunan bir gazete olan westminster review'in kuruluşunu destekledi. 1824 ve 1828 yılları arasında daha sonra adı londra üniversitesi olan kurumun kuruluşunda görev aldı.

    http://www.utilitarian.net/jmill.jpg
  • j. s. mill'i yetiştirme tarzı ciddi anlamda ruh hastalığıdır, nietzsche'nin üstün insan basamağı olma fikrini mi gerçekleştiriyordu kendince bilemiyorum ama bu koşullarda yetişen bir çocuğun tarihe filozof olarak geçme ihtimaliyle seri katil olarak geçme ihtimali bence aynı. kendisi şanslıymış.
  • papaz olarak çalıştığı sürede cemaatindeki hiç kimsenin kendi vaazlarını anlamadığını fark edince scotland kilisesini terk etti ve yazarlığa başladı. mekanik öğretisini zihne uyguladı. amacı psişik ve öznel etkinlikler fikrini yok edip zihnin bir makineden daha fazla bir şey olmadığını göstermekti.

    mill'in görüşüne göre zihin dışsal uyarıcılara göre hareket eden pasif bir varlıktır. kişi bu uyarıcılara otomatik olarak cevap verir, doğal davranmak elinden gelmez. buradan da anlaşılabileceği gibi mill özgür iradenin varlığını reddetmiştir.