• kendisi fotoğrafları fazla çekilmeyen, öne çıkartılmayan hatta görüldüğünde bir an önce kenara çekilmesi gözden kaybolması beklenen görüntüleri inadına fotograflamıs bir fotografcı. korku, dehşet duygusu uyandıran, genellikle ağızlardan dökülen ilk kelimenin iğrenç olduğu görüntüler bunlar. fotoğraflarında kullandığı deforme olmuş kadın bedenleri alışılmış güzellik anlayışına aykırı. hayatı sadece parlak imajlarla takdim etmeyip estetik görüntüler yüzünden hayattan kopup hayali ilişkiler evreninde yaşayan insanoğlunu uyandırma çabası var bir nebze. biraz da çocukluğunda 2. dünya savaşına şahit olmanın psikolojisi kendisini bu tür fotograf çekmeye itmiştir.
  • estetik kavramını yeniden şekillendiren fotoğrafçı.

    nette saudek peşinden koşarken, aşağıdaki yazıya rastladım. es kaza bir gün netten silinse bile, buradan silinmesin diye aynen yerine yerleştiriyorum.

    "estetik olanı güzel olan ile ilişkilendirmemiz ne kadar iyi ya da ne kadar doğrudur? saudek’in fotoğrafları bu soruya cevap olabilir. onun fotoğraflarında, özellikle de olgun dönem fotoğraflarında estetik olan başka bir zemin üzerinde kendine yer bulmaktadır. kadın ya da erkek çıplaklığını sergileyişindeki ironik tavrı şok edici kim zamansa rahatsız edici sonuçlarla karşımıza çıkmaktadır. bunu yaparken de fotoğraflarına pitoresk bir tavırda müdahalelerde bulunması plastik sanatlarla, özellikle de bu bağlamda resimle ilişkilendirebileceğimiz güzel anlayışının yanılsamasını gözler önüne sermektedir. saudek’in bu tavrı çıplaklıktan erotizme, oradan da pornografiye uzanan bir yol üzerinde hareket etmektedir. pornografi gibi sanatlar açısından tehlikeli olarak görülebilecek bir mecra içerisinde saudek yaratıları içerisinde bunu incelikle ifade etmektedir. cinsel organların açık bir biçimde teşhiri, kadın ve erkeklerin cinsel birleşme durumlarının temsili dikkatlice düzenlenmiş kareler içerisinde tehlikeli temsiller olmaktan uzaklaşırlar. saudek sadece pornografinin temsilinden değil, aynı zamanda kadın ve erkek bedeninin anormalliklerinden de faydalanarak farklı bir bakışı sergiler. stieglitz ve strand’dan kertesz ve bresson’a oradan da weston’a uzanan ve çeşitli örneklere günümüze kadar ulaşan çıplaklık anlayışından uzaklaşarak kırılmalara yol açar. kırılmanın yol açtığı süreç, çıplaklığı seyreden kişide hazzın uyanmasına değil, tiksinmeye ve nesneden uzaklaşmaya yol açar. ancak, bu uzaklaşma ve tiksinme zamanla kendi estetiğini yeniden üreterek saudek’in yaklaşımını anlaşılmasını olanaklı kılar.

    saudek’in hayatı da tarzındaki kışkırtıcı eğilimin izlerini taşımaktadır. 1935 yılında prag’da doğan fotoğrafçının çocukluğu alman işgali altındaki çek cumhuriyeti’nde geçer. savaşın ardından da bu kentte yaşamayı sürdüren saudek’in fotoğrafla tanışması bu dönem biriktirdiği life dergileriyle olmuştur. özellikle kendi açıklamasına göre margaret bourke white, eugene smith ve gisele freund’un foto-röportaj çalışmaları onu derinden etkiler. fotoğrafla tanıştığı 1950 yılında ileride fotoğraflarında model olarak kullanacağı hayat kadınlarıyla da tanışır.. aynı yıl ilk fotoğraf makinesini satın alarak ilk fotoğraf çekimlerine başlar. tarzını belirleyen en önemli gelişmelerden biri olarak jackson pollock ve norman rockwell’in röprodüksiyonları ile tanışmasını göstermektedir. onlardaki soyut dışavurumculuğun nesnesine yönelen öfkeli tarzı onu derinden etkiler. 60’lı yılların sonunda yaşanan toplumsal ve politik gelişmeler çağdaşları gibi onu da etkiler ve geleneksel olandan farklılığın ve kopuşun sanatsal anlamda ifade içerisinde yeni açılımlar yaratmaya gebe olduğuna duyduğu inancı pekiştirir. aynı yıllarda çocuklarında birini de kaybetmesinden duyduğu acı, sanatındaki öfkeyi ateşler sanatında nesnesine yönelttiği kışkırtıcı tavra rağmen, bazı fotoğraflarda çocukluğa yönelttiği bakış belki de bu kaybın yarattığı hüznü ifade etmektedir..

    1980’li yıllarda kiraladığı dairesini stüdyo olarak kullanarak, sansasyonel olarak nitelediğimiz fotoğraflarını üretmeye başlar. dairesinin rutubetli duvarının yarattığı pitoresk etkiden de faydalanarak, cinsellikleri ön plana çıkarılmış her yaştan kadın ve erkeği fotoğraflarında kullanmaya başlar. fotoğraflarında her yaş kuşağından kadını tüm cinselliklerinin altını çizerek fotoğraflar."

    http://ilef.ankara.edu.tr/…tograf/yazi.php?yad=3102
  • görsel sanatın sapığı olduğunu düşündüğüm kişi.

    geçen cuma bir sergisine gittim prag'ta. fotoğraf/resim karışımı eserleri var. eserler gerçekten çok güzel icra edilmiş ama tema olarak beyin altı çok çirkin bu herifin.

    deforme vücutlar, ensest ilişkiler, ürkütücü insanlar, kadın ve erkek vücudundaki mide kaldırıcı detaylar gibi tuhaf şeyler resmediyor.

    yanlış anlamayın, kötü birşey yapıyor demiyorum, o da lazım sanat dünyasında... ama bu dalda meraklı olan insanları eserleriyle dumura uğratabilir.
  • çirkin, ama güzel.

    hınzır, ama masum.
    çapkınca gülümsüyor bazen bir yerden, isimler mesela.
    bazen pornografik bazen çocukça.
    bazen iyimser ama bazen karanlık.
    bazen tüm "çıplaklığıyla" gerçek, bazen görünenin ardındakiyle hayalci.
    bazen "vaay" bazen "oha ! "

    iskambil kağıtları, dansçılar, çizgili çoraplar, pembe topuklar, dirsekler, yanaklar, meme uçları. ve tabii ki pencere.

    güzel çirkinler, çirkin güzeller, hepsi ne güzeller !
  • çektiği fotoğrafların resimlerini de yapar aynı zamanda.

    ayna üzerine oluşturulmuş gördüğüm en etkileyici kompozisyon olan şu fotoğrafını saatlerce izlemişimdir. algılarım diğer tüm dış etkenlere kapanıyor, sadece ona bakıp büyüleniyorum. niteliği ne olursa olsun herhangi bir fiziksel deformasyon, kimsenin beğenmemesinin etkisiyle bende yeterince sahiplenme güdüsü yaratıp tahrik ederken, bu fotoğraf da en basit tabirle tutku uyandırıyor.

    kusur ve hastalık olarak nitelendirilen özellikler nasıl bu kadar çekici gösterilebilir, bir yanık izi insanda nasıl bu kadar dokunma ve öpme arzusu uyandırabilir hayret ediyorum. kızın özgüvenine, yüz ifadesine, duruşuna, aynayı tutuşuna, ayak parmaklarının aldığı şekle kadar her şey o kadar güzel geliyor ki, kusursuzdan daha uygun bir tanım bulamıyorum. hissettiklerim, sahiplenme güdüsünden de ayrılıyor bu noktadan sonra. başkalarının da beğenebilme ihtimali kıskançlık duymama sebep oluyor ve en hayvani yönümle tanışıyorum.

    aynı fotoğrafın resmini şuradan inceleyebilirsiniz.
  • feminen erkekler,efeminen kadınlar,escinseller,sismanlar ve bunların icinde gercekten insanda sevgi uyandıran kompozisyonlar.

    (bkz: hanım kos saudek bir seyler anlatıyor)
  • çeklerin fotoğrafçılık alanında medar-ı iftiharıdr..
    80'lerde yaptığı "iskambil kartı" fotoğrafları oldukça şiirseldir.. en görmek istemediklerinizi, en zalim üslupla gözünüze sokar. kariyerinin başlarında çok sergisi pornografik bulunup kapatılmıştı, değerini sonradan anladılar.
    sanatla pornografi arasındaki farkı en estetik çizgilerle belli eden, sinsi bir sanatçıdır saudek.
  • kaliplasmis estetik olcutlere sahip olmayan, her yastan modelleriyle, onlarin da cinsel olarak arzulanabilir olduklarini, rahatsiz edici derecede esprili bir bicimde anlatiyor bence...
    fotograflarini kurgular ve ust uste baski teknigi kullanir.

    daha rahatsiz edici ve dadaist bir ornek icin (bkz: joel peter witkin)
  • çok ba$arili bir fotografçi...
    çok ba$arisiz bir ressam....
    çekimlerden sonra muhte$em renk modifikasyonlari yapar fotograflarina..
hesabın var mı? giriş yap