şükela:  tümü | bugün
  • 15. yy'da yasamis, erken donem flaman okulunun en onemli temsilcisi olan ve yagliboya tekniginin en onemli gelistiricisi olarak bilinen ressam.
    bu herif manyaktir, asmistir... resimlerinde italyan ronesanscilarinin aksine, perspektif tekniklerini kullanmaz, derinlik dengesini, objeleri gorunen haline benzetene kadar rotus yaparak saglar. resimleri urkutucu derecede gercek ve ayni zamanda yine urkutucu derecede gercekdisidir. "arnolfinilerin dugunu" adli calismasina bakan her iki ayakli canli, kendini "ben nerdeyim? napiyorum? bu ne? nassi ya?" seklinde sorularin cevresinde dondugu bir dumur hali icinde bulur.
  • kendini aşmış hatta resim sanatını da aşmış sanatçı. adam yağlıboyayla fotoğraf çekiyor.

    sanat tarihçisi giorgio vasari, eyck'i yağlıboya resmin mucidi olarak tanıtmıştı; bunun artık doğru olmadığı biliniyor ancak yağlı boyaların yaygınlaşmasında katkısı tartışmasızdır.
    kullandığı tekniklerden kendisinden sonra birçok ressam faydalanmış. ışık kullanımı, gölgeler ve yansıma konusunda özellikle.
    yarattığı olağanüstü gerçeklik yanılgısı onu avrupa yağlıboya resminin kurucuları listesine sokuyor.

    şimdi ben dönem dönem bazı ressamlara takıyorum, şimdilerde eyck kurcalamakla geçiyor akşamlarım.

    resimlerinin gerçekçiliği karşısında önce dehşete benzer bir duygu yaşıyorum. bir tıkanma, bir tepkisizlik, bir boş boş bakınma hali. sonra uyanıp hayranlık fazına geçiyorum.

    en sevdiklerimden bahsedeyim azıcık.*

    man in a red turban

    bu resme hissettiğim kelimenin gerçek manasıyla hayranlık. uzunca bir süre ressamın otoportresi sanılmış, ama belirsiz.

    bu kırmızı başlık beni benden alıyor. hadi ben hiç kimseyim ama bütün sanat tarihçilerini de çarpan bir gerçekçilik ve yansıma oyunu bu. kumaşı hissediyorsun, cinsini anlıyorsun, nerdeyse dokunacaksın.
    "bu nasıl resim kitapsız?" diye isyan edesim geliyor bu başlığa bakarken.
    yüzdeki detaylar ve gerçekçilik de üzerinde ciltler yazılası bir şey.
    eğer bu satırları okuyor iseniz, size söyleceğim şey, resmin güzel bir kopyasından sağ göze zoom yapmanız.
    parlaklık ve gerçeklik hissine inanamayacaksınız.

    londra, national gallery'de.

    ghent altarpiece

    bu fevkalade eser, belçika, gent şehri saint bavo katedrali'ni süslüyor.
    eserin üzerindeki kitabede, eserin tarihi ve başlayanının da ressamın kardeşi hubert olduğu belirtilmiş. başka yaptıkları ortak işler de var.
    resim, eyck tarafından ilerletilmiş ve bitirilmiş ama hubert hangi anlamda katkı sağlamış pek bilinmiyor.
    iç kanatlarda melekler şarkı söylüyor. uçlardaki çıplak figürler adem ve havva.
    alt kademedeki panoda soldan sağa doğru isa'nın savaşçıları, adalet dağıtan hakimler, havariler, melekler, peygamberler, ermiş ve azizler, papazlar, hacılar var.
    cennette hz.isa'ya ibadet etmek üzere toplanmışlar.

    britannica sitesinde 1 dakikalık bir video var, bence göz atın, pişman olmazsınız. gerçekte nasıl göründüğünü gözünüzde canlandırabilmenizi sağlayacak.

    belçika, gent, saint bavo katedral.

    portrait of giovanni arnolfini and his wife

    ünlü şaheser. bir mucizevi iş de bu mesela. resim, çiftin yatak odasında geçiyor.
    ressamın özgün bir imzası var burda.
    duvarda, avize ve ayna arasında süslü bir latince ile "jan van eyck buradaydı,1434" yazıyormuş.
    resim hakkında çeşitli okumalar var. bazı uzmanlar, bu resmin çiftin medeni nikahını sembolize ettiğini söylüyor. giovanna aslında hamile değildir ve eteğini de o dönemin modasına göre yapmıştır diyenler var.
    olağanüstü detaylar var resimde.
    duvardaki ayna bunlardan en muhteşem olanı. her bir çıkıntısında isa'dan bir betimleme var. aynada da iki kişinin yansıması görülüyor. kırmızı örtü takmış olan resssamın kendisi olabilir görüşü yaygın.

    arnolfini aynası detayı

    bu resim hakkında şöyle derler;
    "bir çifti gösteren ve bunu iyi yapan başka resimler de vardır. ama arnolfini portresi dendiğinde kimse hangisiydi diye tereddüt etmez, resim hemen zihinde canlanır."
    eğer buraya kadar okudu iseniz, muhtemelen siz de bir daha unutmayacaksınız.*

    ilk avize de bu resimde kullanılmış bu arada, resimlerde avize kullanımı sonradan çok yaygınlaşmış ve çıkış noktası bu büyük iş.

    madonna del canonico van der paele

    detaylarında kaybolmak isteyebileceğiniz bir resim de bu. şu mavi kaftan üzerinde epey zaman geçirebilirim. ışık ve gölge konusunda ressama edilecek başka övgüm kalmadı gibi duruyor.
    resimlerinde llineer perspektif kullanmamış, bu resimde figürler nesnelere göre oldukça büyük ama bu gerçeklik algısını etkilemiyor.
    sanki resmin içindesiniz.

    bruges, groeningemuseum.

    benden bu kadar, daha fazlası için google.
  • küçükken milliyet gazetesinin kuponla verdiği ansiklopedi setlerinden biri olan "thema larousse" sayesinde kendisiyle tanıştığım, incelenen her detayıyla ince zekasına hayran kaldığım "arnolfini wedding" tablosunun ressamıdır.
  • en ünlü eseri gand mihrap resmidir ve 12 panodan olusur.
  • gent şehrinin bu yılı kendisine adadığı ressam. restore edilip tekrar sergilenen lam godsu görebileceğiniz serginin adı “omg! van eyck was here”, şu adresten de bu özel yıla ve sergiye dair bilgi alınabilir.
  • ghent'in bu yılı jan van eyck yılı ilan etmesiyle birlikte, 1 şubat ile 30 nisan arasında, bugüne kadar yapılmış en kapsamlı jan van eyck sergisini görme şansı yakalacak insanlar. serginin adı "van eyck. an optical revolution" ve dünya üzerinde kalan yaklaşık 20 (bildiğim kadarıyla net sayı 23) van eyck eserinin 10'dan fazlasını ilk defa aynı sergide görebileceksiniz. kendi eserleri dışında dönemin diğer üstadlarının da eserleri sergilenecek.

    ghent alterpiece'in dış panelleri, the madonna at the fountain, portrait of a man with a blue chaperon, the annunciation, portrait of margareta van eyck sergilenecek eserlerinden bazıları. arnolfinilerin düğünü sergide yer almıyor ne yazık ki. onu görmek için londra'ya, ghent alterpiece'in meşhur iç panellerini ve restorasyonuyla fazlaca konuşulan the adoration of the mystic lamb'ı görmek için de ghent'te st. bavo's katedraline gitmek zorundasınız.
  • arnolfini'nin düğünü insanı. müthiş yetenekli flaman ressam. 1390-1441 yılları arasında yaşamıştır. tablolarına adını yazan ilk ressamlardan olan van eyck, aynı zamanda yağlı boyayı ilk kullanan ressamlardandır da. ince ve geçirgen boya katmanlarını, neredeyse hiç fark edilmeyecek fırça darbeleriyle iz bırakmadan uygular. portreler ve ruhani konulu tablolarında inanılması güç derecede detaya yer vermiş; detayları resmedişte olağanüstü bir seviyeye ulaşmıştır.

    soyu sopu hakkında pek az bilgi bulunan ressamın, ressamların bol olduğu bir aileden geldiği sanılıyor. muhtemelen maastricht yakınlarında bir yerde* doğmuş olduğu söyleniyor. 30'lu yaşlarının başındayken "usta" mertebesinde sayılan ressam; 1428 yılında lizbon'a dük'ün müstakbel hanımını resmetmeye gittiği ziyaret de dahil olmak üzere bir çok diplomatik ziyarette bulunmuştur. brügge ve lille tabii en ünlenmiş ziyaret yerlerinden...

    van eyck; detaylardaki isabeti ve yetkinliği, temiz renk kullanımı ve keskin gözlemleriyle dikkat çeker. meşhur arnolfinili resmi, sembollerle doludur. (bkz: sembolizm)

    italyan rönesans sanatına büyük esin kaynağı olmuş ressamın keskin stili ve ustaca kullandığı teknikler; (kuzey) avrupa sanatını yüzyıllar boyunca etkilemiştir.

    o karanlık gizemini unutmak ne mümkün.
  • adamın çoğu yapıtındaki erkek figürü vladimir putin'in bir kopyası. kendisi bir time traveller ve putin'le kafayı bozmuş.
  • arnolfinilerin düğünü tablosundaki erkek figürü vladimir putine benzemektedir... bu sayede komplo teorisi sevenlerin de tanıdığı bir ressama dönüşmüştür van eyck...
    http://images.cheezburger.com/…9050991236472666.jpg
  • arnolfini'nin evlenmesi adli eserinin reproduksiyonu kendimi bildim bileli oturma odamizi susler.