şükela:  tümü | bugün
  • michael jackson in ne kadar beyazladiginin gostergesi.
  • şu anda muhtemelen hayatinin en kötü günlerinden birini geçiren kadın.
  • 2009 mtv video müzik ödülleri'nde yaptığı şey üzerine "canım benim ya canımmm hışmını yirim senin" diye kucaklamak, sarılmak istediğim kadın.bence o gece abisini büyük ölçüde onurlandırdı, gururlandırdı, zaten "izlediğini biliyordum" demiş, yukarı bakarak ağlamaklı bir ifadeyle öpücük atmış çok mu be.god bless you janet.

    not: 1992 mtv ödüllerinde michael* sahnede * izlerken ne hissettiyse eminim ki michael jackson da aynı şeyi hissetmiş kardeşini aynı hayranlıkla izlemiştir.
  • acaip anormal (bkz: uf olmuş) bi ailenin ürkütücü derecede normal üyesi, yani kızcağızın tek anormalliği arada bi kiloları abartıp file dönüşmesi, kesin bi bit yeniği çıkar bundan kesin.
  • ağabeyi michael ile birlikte billboard hot 100'a ayrı ayrı 1 numara parça sokabilen tek kardeştirler.
  • scream klibinde michael jacksona gerek çığırarak gerek dans ederek eşlik eden bacı ceksın. yukarıda birileri yazmış ağabeyinden daha erkeksi diye. klipte yanyana görüyoruz misal bu iki kardeşi. siyah tüylü kazaklarıyla deri pantolonlarıyla (dizlikler filan var, yedi milyon dolar verdik, dizlerimizi mi yareleyecektik) dans eylerlerken bakıyorum, cenıt bacının bacaklar rahmetlininkinden daha ayrık. gerçi her işin bir ergonomisi var, o dansın ustası rahmetli idi, demek ki o bacak ayrıklığı açısıyla o iş ifa edilmeliydi. orayı geçtim, koltuklara yayılmış zap filan yapıyorlar aynı klipte. cenıt bir bacağı koltuğun kol konulan kısmında ayrık bacak nasıl böyle erkeksi ** nasıl böyle bir vahşi. iki saniye sonra aynı koltukta maykıl hanım hanım oturuyor. neyse ki klibin sonlarına doğru beyaz uzun pardösünün önünü açıyor da bacının memeler fora oluyor, yoksa hakikaten ağabeyinden daha erkeksi. (saatler sonra büyük bi ekranda seyredince klibi şöyle bir ayrıntı yankılandı gözümde: ayakta klozete işiyor hatun. ya da öyle bir hava yaratılıyor. belki o yüzden çok daha erkeksi.)

    fakat neticede boyu ağabeyinden kısa. kol alan omuzlar onunki.

    kliple ilgili hissettiklerini anlattı bugün dönen belgesellerden birinde "bir ağabey olarak beni kucaklaması süper bişiydi" filan dedi. ne diyelim, başı sağolsun.
  • yeni neslin büyük çoğunluğu onu açılan göğsü ve michael'ın kardeşi olması ile tanısa da, aslında günümüz yıldızlarının ve onlara ilham veren ablalarının sahne karizması ve dans yeteneği bakımından en büyük idolüdür. bir diğer deyişle, kraliyet ailesinin bir diğer büyük mensubudur kendisi. erkek yıldızlar için michael jackson ne ise kadın yıldızların önemli bir kısmı için de janet jackson odur. son albümlerinin düşen kalitesi ve satışları kimseyi aldatmamalı. sırf control-janet. arası dönemde döşediği taşlar bile pop'un kraliçelerinden olmasına yeter de artar bile.

    şu videoya bir bakın. bire bir hepsini eğitmiş resmen: http://www.youtube.com/…od06s0lcjc&feature=youtu.be
  • albümlerini sıralamam gerekirse kendimce şöyle bir sıralama yapacağım ikona:

    1. the velvet rope (1997)

    janet albümleri sıralanırken genelde control-all for you arasındaki dönem ilk 5'e girer ve çoğunlukla da "the velvet rope" ipi göğüsler. ben de bu klişeyi bozmayacağım, zira bu klişe çok haklı nedenlere dayanıyor. gerçek bir ustalık işi olan bu albüm, stripped'in şuradaki harika saptamasında dediği gibi pop/r&b kraliçelerinin ilk olgunlaşma aşamalarının en zirve eserlerini***** verdikleri 1997/1998 dönemine janet'ın yaptığı katkı. tarih boyunca sanatın pek çok alanında görüldüğü üzere acının, çilenin zirvede olduğu dönemler genellikle sanatçının en üretken olduğu, en başat yapıtlarını yarattığı zamanlardır. janet da bu albümün yapım aşamasında depresyon geçirmektedir ve bu süreçte kaydettiği şarkılar da kişisel, çoğunlukla da karanlık içeriğiyle diğer albümlerindekilerin arasından belirgin bir biçimde sıyrılır. bunun yanı sıra rhythm nation 1814'da başlattığı sosyal sorumluluk meselelerine duyarlı tavrıyla hassas konulara da*** sık sık değinir sanatçı. tarz olarak da janet ile özdeşleşen funk ve dans altyapıları '90'lar hip hop ve r&b'si ile harika bir biçimde karılmış, ara ara da trip hop ve rock kokuları yükselmektedir. başından sonuna gerçek bir deneyim, müthiş bir olgunluk albümü ve janet'ın hâlen en kişisel işi. 10/10

    2. rhythm nation 1814 (1989)

    control ile bağımsızlığını ilan eden ve istediği patlamayı gerçekleştiren janet'ın son derece doğru ve şık bir hareketle aklı başında, sosyal ve küresel meselelere dikkat çeken genç kadın imajını benimsediği albüm. albümün özellikle de ilk yarısında yer alan, janet'ın tıpkı ağabeyi michael gibi ırkçılık, cehalet, televize edilmiş şiddet, çocuk hakları, ekonomik eşitsizlik, toplumsal çürümüşlük gibi pek çok pop yıldızının yaklaşmaya cesaret edemeyeceği konuları deştiği parçalar ve interlude'lar ile janet daha 23 yaşında çok erken bir olgunlaşma göstermiştir. ancak albüm tam bir konsept albüm değildir ve henüz the velvet rope karanlığına bürünmesine izin verilmeyen, neşeli pop parçaları ile denge müthiş bir biçimde sağlanmıştır. billboard hot 100 tarihinde listenin ilk 5'ine tam 7 single birden sokabilen -ki biri dışında hepsi ilk iki sırayı parsellemiştir- tek albüm olan bu albüm, janet'ın belki de en ikonik imajı eşliğinde birkaç nesil pop yıldızına adeta yol rehberi olmuştur. 10/10

    3. control (1986)

    pek çok kişinin janet'ın çıkış albümü zannettiği ya da öyle kabul etmeyi yeğlediği albüm. ergenlik döneminde biraz da babasının zoruyla çıkardığı iki albümden sonra önce babasının kanatlarından, sonra da yaşamı boyunca gölgesi altında kalacağı ağabeylerinin, özellikle de michael'ın hamiliğinden çıkarak özgürlüğünü ele alan janet'ın albüm için oturttuğu konsept de bağımsız, güçlü genç kadın tavrı. janet'ı madonna'nın en büyük rakibi haline getiren bu tavır, sanatçının güçlü duruşu ve karakterinin yanı sıra stüdyoya giderken sokakta kendisini taciz eden bir grup adama karşı kendi başına durup hadlerini bildirmesinden kaynaklanan yaşanmış bir deneyimden geliyor. (bkz: nasty) yollarının ilk kez bu albümde kesiştiği jimmy jam ve terry lewis ikilisinin sihirli yapımcılığı ve janet'ın genetiklerinde taşıdığı yeteneği ile seneler sürecek bir işbirliğinin fitil ateşi, 1980'lerin ortasına düşen kıpkırmızı, gencecik bir dans pop topu. 9/10

    4. janet. (1993)

    aslında control-rhythm nation-"janet." biçiminde bir üçlemeden bahsetmek gerekir, zira bu üç albüm zincirin halkaları ve janet'ın evrimini anlamak için ilk bakılması gereken yerlerden biri. control'da ailesi, özellikle de babası ve ağabeylerinin kanatları altından çıkıp kendi yaşamının kontrolünü ele alan, rhythm nation 1814'de dünya meselelerine kafa yoran genç kadının en sonunda dişiliğini keşfetmesi ile sonlanan, esasen tipik bir kadın öyküsü bu. önceki iki albümde oturttuğu aklı başında, güçlü kadın tavrını muhafazakar denebilecek ölçüde bir imajla oluşturan janet, a&m records'tan rekor transfer ücretiyle geçtiği virgin records bünyesinde çıkarttığı bu ilk albümde cinsel özgürlüğünü ilan etmiş ve bağımsız kadının olmazsa olmazlarını en sonunda tamamlamıştır. neredeyse her şarkıya sinmiş olan tutku, şehvet ve aşk, sabah başlayıp iyi geceler öpücüğü ile sonlanan 24 saati anlatan bu konsept albümün ana malzemeleri. ama bir yandan da janet'ın toplumsal meseleleri göz ardı etmediği ve özellikle de ırkçılık ve kadına yönelik şiddet gibi kendisini bizzat ilgilendiren konulara da değinmeyi unutmadığı bir eser. albüm bu yanıyla rhythm nation 1814'e gönderme yaparken janet'ın kendisine karşı sürekli bir önyargı oluşturan soy ismini kullanmayı bıraktığını, bu yüzden de isminin sonuna koyduğu noktanın önemi uyarınca control'daki tavrını da güçlendirerek sürdürdüğünü görmekteyiz, yani girişi gelişmesi sonucu ile son derece tutarlı bir kompozisyon söz konusu. bütün bunlar yetmezmiş gibi en ikonik albüm kapağı olan ve o zamanki eşi rene olizondo jr'ın elleriyle göğüslerini kapattığı rolling stone dergi kapağı pozunun kırpılmış hali ile de imajı tamamlamıştır. sonuç itibariyle sanatçının en çok satan stüdyo albümü ve madonna'nın erotica ve bedtime stories ile yapmak istediği her şeyi müziğinden tavrına tepeden tırnağa tam bir biçimde gerçekleştirdiği, '90'lar r&b'sinden hip hop'a, rock'tan new jack swing/dansa, funk'tan operaya muhteşem içeriğiyle çok ama çok doğru bir albüm. 9/10

    5. all for you (2001)

    bu albüm janet için bir devrin sonu. control-rhythm nation 1814-janet. üçlüsü ile oturttuğu müziğini the velvet rope ile zirve noktasına taşıyan güzel yıldızın müzikteki üçüncü on senesine merhaba derken biraz daha sınırlardan ve kalıplardan bağımsız takıldığı, depresif zamanlarını, içe dönüşlerini ve eşinden boşanma dönemindeki sıkıntıları geride bırakıp daha neşeli ve genele hitap eden ayarda bir müzik yaptığı albümüdür "all for you." önceki albümlerinde kendisiyle özdeşleşen dans, funk ve r&b altyapıları, özellikle de trust a try'da vücut bulan deneysellik, dozajı hafif arttırılmış bir seksapel ve daha hafif bir müzik ile "all for you" janet'ın yolundan sapmadan, kendini de yinelememeye özen göstererek çıkardığı, kendini ifade etmekten çok iyi zaman geçirmek amacı güden ve beni kendisiyle tanıştıran albümü. özellikle de isim şarkısının ve kendisini üç ayrı 10 senede abd'de zirveye çıkan ilk sanatçı yapan doesn't really matter'in başarısı ile hâlâ unutulmaz. 8/10

    6. damita jo (2004)

    janet'ı yeni nesle ne yazık ki çok yanlış bir yöntemle tanıtan 2004 superbowl devre arası gösterisine kurban giden zavallım. her ne kadar kendisi bunu ısrarla yalanlasa da pek çok kişiye göre janet'ın justin timberlake tarafından göğsünün açılması ile sonuçlanan skandal, bu albümü tanıtmak için bilerek yarattığı bir mizansen. sonuç bir zamanlar listelerin tozunu attıran ve hiçbir adımıyla tökezlemeyen dev bir yıldızın ne yazık ki kara listeye alınması ve müziğinin abd'de hâlâ da süren korkunç bir boykota uğraması. cinsiyetçilikten ırkçılığa uzanacak pek çok mesele üzerinden incelenebilecek bu haksızlığın hışmına en çok uğrayan da bu güzel albüm oldu. ”damita jo”, janet'in all for you'da yavaşlattığı sanatsal radikalliğini duraksamaya uğrattığı ve o albümden çok da farklı sulara girmediği, bir yandan uzun dönem yol arkadaşları jam & lewis eşliğinde klasik janet havalarını 2004 model r&b melodileri ile buluşturan, bir yandan da kanye west gibi genç isimlerin mutfağında döktüğü ter ile yeni nesle de göz kırpan, öte yandan düzeyi artık rahatsız edici boyutlara ulaşmaya başlayan ve sanatçının kendisini iyiden iyiye yinelemesine neden olan seks mevzusunun suyunu çıkaran, ortalamanın üzerinde sayılabilecek bir albüm. janet’ın orta ismini koyarak kişiselleştirdiğini iddia ettiği albüm, aynı zamanda alter ego'su strawberry'yi dinleyicileriyle tanıştırıp mimi ve sasha fierce'a da öncülük ediyor. ben janet'ın yumuşak sesinin öne çıkmasına olanak sağlayan, neredeyse asmr ürpertileri yaratacak hoşlukta orta tempolu r&b şarkılarını*** ve karayip ritimleri serpiştirilmiş island life'ı özellikle çok beğeniyorum. normal koşullarda çok daha başarılı olabilecek funky all nite (don’t stop) ve rocky just a little while single'larının yanı sıra albümün sonlarına doğru club havaları estiren slolove'a da özel dikkat derim. 7/10

    7. unbreakable (2015)

    malum superbowl felaketi sonrası arka arkaya hayal kırıklıkları yaratan albümler, janet'ın ağabeyi michael jackson'ın ani ölümü ve yapımcı jermaine dupri ile olan uzun süreli ilişkisinin bitip katarlı iş adamı wissam al mana ile evlenmesi ile devam eden çalkantılı özel yaşamı derken albümleri arasında verdiği en uzun arayı bozduğu albüm. sanatçının kısa island def jam macerası sonrası kendi bağımsız şirketi rhythm nation records'dan çıkan ilk albümü aynı zamanda. bu noktada janet'tan discipline ile uymaya başladığı genel geçer electropop akımlarından uzaklaşması ve the velvet rope gibi yüksek kaliteli albümlerinin özüne dönmesi bekleniyordu. kendisi de aynen bunu yaptı. artık albümlerinin değişmez bir ögesi haline gelen interlude'ların aradan çıktığı, çoğunlukla orta tempolu r&b şarkılarından oluşan, '90'ları aratmayan organiklikte ve geçmişe göndermelerle dolu bir albüm bu. janet, 20 y.o. ve discipline'deki telaş ve çaresizliğin çoktan geride kaldığını ve artık yükseklerde uçmakta gözünün olmadığını kanıtlarcasına dinleyiciye oynamak yerine yalnızca kendisi gibi olmuş ve kendisiyle özdeşleşen güzel müziği yapmayı eksenine almış. sonuç da kalitesiyle ışıl ışıl parlayan kocaman bir albüm. 7/10

    8. discipline (2008)

    20 y.o. sonrası kesinlikle bir toparlanmanın görüldüğü albüm. 20 y.o. öncesinde albümleri arasında 3-4 senelik aralar veren janet'ın bu süreyi iki kez üst üste iki seneye düşürdüğü düşünülürse aradığını bulmaktan ve superbowl sonrasında gelen boykot ile yaşadığı başarısızlıklarla savaşmaktan vazgeçmeyeceğinin de bir kanıtı. mariah carey'nin e=mc2 ve madonna'nın hard candy albümleri ile birlikte 2008 kışı ve ilkbaharına ayarlı albümün büyük bir risk aldığını söyleyebilirim, çünkü söz konusu iki sanatçının bir önceki albümleri** uluslararası patlama yapmış ve her ikisinin de adeta küllerinden yeniden doğmasına olanak sağlamıştı. janet'ın ise durumu söylediğim nedenlerden dolayı sıkıntılıydı. bir zamanlar kendisini dünyanın en pahalı şarkıcısı yapan bir anlaşmayla renklerine bağlandığı virgin records'dan ayrılıp mariah'nın şirketi island def jam bünyesinde çıkardığı ilk ve tek, bir önceki albümünde olduğu gibi mariah'nın başarısında büyük rolü olan, aynı zamanda janet'ın uzatmalı sevgilisi de olan jermaine dupri başta olmak üzere flaş yapımcılar tarafından kotarılan ve janet'ın control'dan beri işbirliği içerisinde olduğu jam & lewis ikilisi olmadan kaydettiği bu albümde janet 2008 koşullarına uymuş ve electropop altyapılı bir albüm hazırlamıştı. ancak ilk single feedback'in alçak gönüllü başarısının gerisi ne yazık ki gelmedi ve janet da çok geçmeden promosyon eksikliğini öne sürerek şirketten ayrılarak söylediğim üzere müzik kariyerine uzun bir ara verdi ve kendisini oyunculuk, yazarlık ve aile işlerine adadı. oysa rock with u ve 2nite başta olmak üzere genç ve daha popüler bir isim söylese listeleri sarsacak şarkılar ile albüm daha iyisini hak ediyordu. 6/10

    9. dream street (1984)

    ilk albümden iki sene sonra gelen ve onunla aynı yoldan ilerleyen, ancak bu kez janet'ın ağabeyleri michael ve marlon'un katkıları ile biraz daha soyisminin ekmeğini yemeye oynayan, nispeten de ilk albümden daha iyi bir ikinci albüm. ancak planlar geri tepmiş ve albüm ticari açıdan çıkış albümü janet jackson'dan bile başarısız olmuştur. aslında disco ve synthpop içeriği ile tam da dönemin iyice oturmuş müzik tarzını yansıtan eli yüzü düzgün bir albüm. tek eksiği hit olmaya oynayacak 1-2 single ve belki de janet'in toyluk dönemine denk gelmese thriller ile değil ama like a virgin ile boy ölçüşebilirdi. 5/10

    10. janet jackson (1982)

    janet'ın henüz 16 yaşındayken yayımladığı çıkış albümü. başta michael olmak üzere ağabeylerinin başarılı kariyerleri, ablaları rebbie ve latoya'nın da gösteri dünyasındaki irili ufaklı başarıları gözleri ister istemez ailenin bebeği janet'a çeviriyordu. psikopat baba joe'nun hain planları da bu yöndeydi. oysa janet müzik ile ilgilenmek yerine jokey ya da avukat olmak gibi kariyer hedeflerine sahipti. tabii ki en sonunda kendini daha mini mini bir kız iken sahnede abilerinin açılış gösterilerinde, ergenliğinde de stüdyoda buldu. bilindiği üzere control'a dek kariyerine pek yön veremeyen ve kafası daha çok büyüme sancıları ve daha 18 yaşında iken kendisinden 3 yaş büyük şarkıcı james debarge ile yaptığı gizli evlilik ile meşgul janet'ın çıkış albümü fena değil aslında. ilginç bir biçimde jackson ailesinden kimsenin katkıda bulunmadığı albüm, post-disco dönemi erken '80'lerin new wave tabanlı güzel düzenlemeleri ve orkestrasyonu ile yer yer off the wall'u ve kendisinden topu topu iki ay sonra patlayacak olan thriller'ı andırıyor bile denebilir. janet'ın bu albümü borçlu olduğu soyismi, control'a dek üzerine çökecek olan gölgenin ve bu albümle hak ettiği başarıyı yakalayamamasının de ironik bir biçimde nedeni aslında. 5/10

    11. 20 y.o. (2006)

    damita jo döneminde olan bitenler malumunuz. janet için yapılacak iki şey vardı. ya köşesine çekilip uzunca bir süre strateji geliştirecek ve mücadele etmek yerine kendi çapında takılacaktı (bkz: unbreakable) ya da zirve savaşını sürdürecek ve dev isminin hakkını kanının son damlasına dek savunacaktı. tam bir güç ve dayanıklılık anıtı olan janet tabii ki kendisinden bekleneni yaptı ve ikinci yolu seçti. bunu yaparken de 2004'te usher*, daha da önemlisi 2005'te mariah carey'yi* arşa uçuran sevgilisi jermaine dupri'ye teslim oldu. aslında çok insanca ve veriler düşünülünce ticari olarak da mantıklı bir hareketti bu, ancak janet meseleyi bir şeref savaşına çevirmişti ve jermaine ile yaratıcı kimyalarının hiç uymadığını görmedi ya da umursamadı. sonuç olarak da sevgilisiyle el ele verip müzikal anlamda kendisiyle taban tabana zıt, jimmy jam ve terry lewis'in bile kurtaramadığı bir albüme imza attı. damita jo ve kısmen all for you bir duraklama dönemi ise her albümünde kendini aşması ile hayran olduğumuz janet açısından bu albüm mutlak bir çöküş idi. kendisinin müziğiyle özdeşleşen hemen hiçbir özelliğin olmadığı, alt kalite r&b klişeleri üzerine kurulu, aceleye geldiği her halinden belli ve hatta yüreğimi bozacak olursam sırf r&b 2006'da tarz olarak kısırlaştı diye genel gidişatın güvenli yolundan ayrılmayıp bilerek basit ve kötü yaratılmış olduğunu bile düşündüren bir albüm. zaten ismi ve şarkılarındaki göndermeleri ile bile parsayı sofraya yeni bir şeyler getirmek yerine control'un 20. yaşını kutlamakla toplamaya çalışan bir albüm ne kadar yenilikçi olabilir ve markası yenilikçilik olan bir ikonanın işine nereye dek yarayabilir? belki de janet hazır merkezine nostaljiyi de almışken bu gibi kriz durumlarında yapılacak en pratik işi yapmalı ve kolaya kaçmak pahasına toplama bir albüm ile gelmeliydi. kariyerinin güzel anlarından biri olan with u dışında yararından çok zararı olmuş bir kayıt ne yazık ki. 3/10

    aşağı yukarı böyle.

    janet benim için gücün, karizmanın, yenilikçiliğin ve bağımsızlığın sembolü. beyoncé'den britney'e sürü sepet ismin kariyerine rehberlik etmiş, tam anlamıyla gerçek bir ikona. iyi ki var, kendisini severek takip etmekteyim!
  • scream'deki haline evlenme teklifi edebilirim. bütün sandman rüyalarımdan fırlamış bir hali var scream'in klibinde. ve yine derim ki, scream'deki hali bir kadının gördüğüm en manyak en kendini bulmuş en dişi harika halidir.

    https://www.youtube.com/…channel=michaeljacksonvevo

    m.j. ile sona doğru birlikte yaptıkları dansta açık ara o yüzüne düşen saçlarıyla hasta bir ruh katıyor ortalığa. deri pantolonlu kıçına indirdiğin şaplağı yerimmmm.

    ek: önümde dünyanın en güzel mankeni soyunup sik beni dese tahrik olmayacak kafada biriyim bu arada.
  • suriyeli mülteci çocukları ziyaret etmiş bebeğim. pek bir gençleşmiş, pek bir mutlu geldi gözüme.
    janetcim için tık