şükela:  tümü | bugün
  • erken yaşta kaybedilmiş, hal ve gidiş sıfır, l'atalante filmlerinin yönetmeni.toplumsal sinema bildirisinde,"bu sadece yemek üstüne hazım yapmaya gelen beyler ve hanımların geğirtilerinden daha başka sesleri bir araya getirmek sorunudur." diyerek kimler için film yaptığını ortaya koymuş, lydou ya olan aşkı ile hayatı değişen, bir kaç zaman önce de vigo: bir yaşam tutkusu isimli filmle de hayatı irdelenen yaratıcı güzel kişi.
  • a propos de nice filmiyle nice'e ve burjuvaziye "optum, gorusuruz" diyen zat-ı muhterem. godard'in kendisini cok begendigi soylenir ve dogrudur.
  • 'nouvelle vague' cilarda buyuk hayranlik uyandiran, genc yasta yitirilen dahiyane yonetmen.
  • babası miguel almereyda bir anarşistti. 'le bonnet rouge' ismindeki radikal gazeteyi yayınlıyordu. alakasız bir konudan mahkum edildi, 1917 de hücresinde ölü bulundu. bu olay ardından annesi jean vigo'yu yatılı okula verdi. verem hastalığından müzdarip vigo bu iki olayın etkilerini hiçbir zaman üzerinden atamadı. 1930 da çektiği ilk filmi a propos de nice da verem tedavisi esnasında kaldığı nice şehrindeki hakim burjuvazist hava, 1932 de çektiği üçüncü filmi zero de conduite de ise yatılı okulda yaşadıkları esin kaynağı olmuştur. bu iki film arasında taris i çekmiştir. yönetmenin başyapıtı sayılan l atalante montajını tamamlayayamadığı dördüncü ve son filmidir; film fransız burjuvazisine derin bir saldırıdır ve yapımcıları eleştirilerden korkarak değiştirirler, keserler. 29 yaşında ölen yönetmen, gerçekçi yaklaşımının yanında gerçeküstücülüğün doruklarında da gezinmiştir.
  • tempo di viaggio'da tarkovsky'nin kulaklarını çınlattığı yönetmen. etkilendiği yönetmenleri sayarken en çok vurguladığı birkaç yönetmenden biri vigo'ydu, hatta "fransızlar için her şeyi jean vigo başlattı" muadilinde bir cümle sarfetmişti sanırsam.
  • 1924 paris olimpiyatları'na hazirlanan jean taris icin cektigi bir kisa film vardir ki insanin o tarihlerde kurgulandigina inanasi gelmez. biraz daha yasamis olsa sinema bugun bildigimizden daha degisik olabilirdi...

    http://www.youtube.com/…zjpfpri_wy&feature=youtu.be
  • sinema teorisi üzerine sorduğu sorular bugün hala fazlasıyla geçerli olan yönetmen. ister toplumsal, ister şiirsel gerçekçi, ister gerçeküstücü olsun, sinema üzerine 80-90 yıl önce kafa yoran adamların, günümüz entelektüel düzeyinden fersah fersah ilerde olduğunu görmek insanda gerçekten acı bir tat bırakıyor. vertov, bunuel ya da vigo'yu ele alıp, hepsinin bambaşka yerlerden bakıp, nasıl aynı düzleme düştüğünü ve bizim o düzleme her halimizle ne kadar uzak olduğumuzu farketmek.

    iki kısa, bir orta, bir de uzun metrajlı film ile hem italyan yeni gerçekçiliğini, hem de fransız yeni dalga'sını temelden etkilemiş biri, bir anarşistin çocuğu.
  • erich von stroheim'in greed'i nasıl yaşanan dünyaya ait bir tek filmlik bir dramaysa`:9 saatlik film yapımcı şirket tarafından 2 saate düşürülmüştür`, jean vigo'nun 29 yıllık hayatı başlı başına bir dramadır. kısacık hayatında 2 kısası, bir ortası, bir de uzunu vardır, lakin uzun metrajını * dahi tamamlayamadan ölmüştür.

    jean epstein ile birlikte fransız sinema akımının temelini atan kişi bir de. epstein, daha çok kuramda başarılıyken vigo, toplamları 2 saat 40 dakika olan eserlerinde bunun uygulayıcısı olmuştur. fakat vigo'nun eserleri benim gözümde ileride oluşacak fransız yeni dalgasından fersahlarca daha iyidir. bu fikrimde kendisinin öncü olmasının fazla bir katkısı yok. çünkü yeni dalga'nın sağlam kuramına rağmen estetikten hayli yoksun temelinin olumsuz parçaları vigo'da bulunmaz.