şükela:  tümü | bugün
  • 20.yy. geçiş yazarlarından, hayli mühim ispanyol feylesofu..
    "fikir tarihi diye bir şey yok aslında" ve "sanatın insanı dışlaması", ehemmiyet gösterilesi eserlerindendir..

    "sevgi üstüne" ve "avcılık üstüne" adlı denemelerinde ise, aşk ve av dilemmasından mütevellit ademoğlunu o kadar şahane betimler ki, o kadar olur..
  • ispanya kültür ve edebiyatının gelişmesinde büyük katkıları olan aydın kişi.
    -"görenek ve davranışlarlar insanların yaşamın değişik olayları karşısındaki alışılmış tepki biçimleridir ve o tepki halkın karakterine uygun olarak kendini gösterir.görenek yasayla düzeltilmez, reform ancak bireysel karaktere uygulanabilir, ona uygulanmalıdır. bu da olsa olsa eğitim ve kültür yoluyla yapılabilir; ama hazır davranış modelleri ve kültür kalıpları sunarak ya da dayatarak değil, bireyi kendi ortamından kaynaklanan yazgısı doğrultusunda, kendi özgün içsel gerçeğini geliştirmeye yönelterek."
    -her şeyden ve kendinden uzak, yıl içinde yapılan kıtalararası yolculukların en çok sekizincisinden sonra bıkkınlık veren boşluk ve yalnızlık duygusu ortaya çıkıyor. global olduğu doğru, ama sürekli uçak yolculuğu yapan kişinin üzerinde dinlendiği ve alıştığı koltuğun, sonuçta tekdüze ve katlanılamaz olduğu da bir gerçek.
    yeryüzünün her yerinde bulunan, güvenli ama sevimsiz, karşılaştırıldıklarında birbirlerine benzeyen havaalanlarına, otellere ve restoran zincirlerine kilitleniyorlar, ya da havalandırması iyi, ama itici otel odalarında benzer video-kaset çeşitleriyle uyuşuyorlar.

    hızlı yaşayanların ruhu, vücutları kadar çabuk dolaşmıyor, aynı şekilde bir başka şeye çabucak uyum sağlamak da kolay olmuyor. bilinmeyen, gerçekten yeni olan bir şeyle hiç karşılaşılmıyor ya da görülenler de hemen unutuluyor.

    böylelikle insan her yerde olabiliyor, ya da aksine hep aynı yerde kalıyor, her şeyi görmüş oluyor ya da çoktandır bilinen bir şeyi görüyor ve uçak yolculuklarında ücreti ödenmiş mesafeleri biriktiriyor.

    tıpkı evinde oturanların telefon kartı, pul, bira şişesi altlığı biriktirmesi gibi.."
  • "hiç bir şey kitle kültüründeki yozlaşma kadar çabuk bulaşmaz"
  • kütlelerin isyanı, gasset' in en önemli eseri olup 20'inci asrın yüz büyük fikir ve felsefe kitabı içinde sayılacak çaptadır. demokrasinin yaygınlaşmasıyla birlikte insanlık gittikçe bayağılaşmakta, bir yığın-adamı diktatörülüğüne doğru gitmektedir. ortega bu gidişin karşısına seçkinciliği, fikir ve aksiyon soyluluğunu, koruyucu hiyerarşiyi koymak istemektedir.
  • universitelerin insan egitmek mi, bilgi uretmek mi sorunsalini desmis kisi.*
  • ispanyol filozofu. ogrendigime gore 1955'te olmus. madrid universitesi'nde hocalik yaparken bir derginin de editorlugunu ustlenmistir. 1930'da yayinladigi kitlelerin isyani yavas yavas gelismekte olan kitle toplumunun ve demokrasinin handikaplarini sergiledigi calismasidir. ilk bakista elitist vurgusu can sikici olsa da 1930'larda birbiri ardina zuhur eden fasist rejimler arkadasin calismasinin degerini gostermistir.

    bu calismasinin yanisira okunmasinda fayda olan eserleri sevgi ustune ve universitenin misyonudur.

    akilda tutulmasinda fayda olan mottosu kitlelerin isyaninda zikrettigi:
    "iki tur insan vardir: bir, kendilerini findik kabugu gibi kader dalgalarina birakanlar; ikincisi kendi yasamlarinin cizgisini cizenler"dir.
  • bir erkege göre 'erkegin iyisi' ile , bir kadina göre 'erkegin iyisi' ayni seyler degildir. - ortega y gasset
  • yaşamı "açık uçlu bilinmezlik ve yanıt bulamamış aciliyetten oluşan dramatik olgu" olarak tanımlar.
  • 9 mayıs 1883- 18 ekim 1955 tarihleri arasında yaşamış ispanyol düşünür ve yazar.
    başlıca yapıtları: adan el paraiso (adem cennette) , meditaciones del quijote (kişot üzerine düşünceler) , el tema de nuestro tiempo (çağımızın konusu) , espana invertrebrada (omurgasız ispanya) , la rebelion de las masas (kitlelerin ayaklanışı) dır.
    yky 'den sevgi üstüne, avcılık üstüne ve üniversitenin misyonu isimli kitapları çevrilip basılmıştır.
  • ispanya,fransa ve arjantin'de yaşamış olan;kadın-erkek-sevgi-aşk-arzu-hoşlanma-cinsellik üzerine saptamalarını hayranlıkla izlediğim yazar.
    aşk-sevgi arasındaki bağ hakkındaki şu yorumunu;
    "..sevgi çok daha geniş ve çok daha derin bir işlemdir.tüm sevgiler o çılgın "aşık olma" döneminden geçer;öte yandan "aşık olmanın" ardından gerçek sevgi her zaman gelmez.bu nedenle parçayı bütünle karıştırmamak iyi olur" tüm kalbimle doğruladığım yazar.