şükela:  tümü | bugün
  • keykavus adli ufak capta bir hukumdarin ogluna nasihat olsun die yazdigi ogutlerin kitabidir.
    keykavus icin dogunun makyaveli denirmis vaktinde.siyaset bilimcilerin sevdigi bir sahis.
  • değişik çevirileri/uyarlamaları da vardır. en ünlüsü mercimek ahmed'in 2. murat'ın isteği ile yazdığıdır. burada hangi mevsimlerde hangi cinsiyet ile birlikte olunması gerektiğini açıklayan öğütler de vardır. telaffuzuna da dikkat etmek gerekir. "k" ince değil kalın okunmalıdır. "kabus" kötü rüya anlamında değildir; keykavus'un oğlunun ismidir.
  • "yaz olunca avratlara, kışın oğlanlara meylet ki, vücutça sağlam olasın. zira oğlan teni sıcaktır, yazın iki sıcak bir araya gelirse vücudu bozar. avrat teni ise soğuktur, kışın iki soğuk, vücudu kurutur…" diye
    öğütler
  • bugüne kadar gelebilmiş olan nasihatnameler arasında en tanınmışı, ziyaroğullarının hükümdarı emir keykavus tarafından oğlu giylánşáh için kaleme alınan eser.

    aslı farsça olan kabusname türkçe'ye defalarca tercüme edildi ve bu tercümelerin en önemlisi 1400'lü senelerin başında mercimek ahmed tarafından yapmış olanıydı. 44 bölümden meydana gelen mercimek ahmed tercümesinin 42. bölümü ‘‘padişahlık resmin beyán ider’’, yani ‘‘devleti idare edenlerin nasıl davranmaları gerektiğini anlatır’’ başlığını taşıyordu. keykávus bu bölümde devletin başında bulunanlara devlet idaresiyle ilgili hemen her konuda öğütler vermekteydi.

    ama ziyaroğullarını belki hayatında hiç duymamış kimselerin kabusname'yi bilmelerine neden olan en önemli şey keykavus'un eşcinsellik hakkında yazdıklarıdır şüphesiz ki.
  • yazarı ziyar oğullarından emir unsurül maali keykavus. genellikle kısaca keykavus diye anılıyor. kabusnameyi 1082'de yazmış. mercimek ahmet'in, sultan ikinci murat şerefine türkçeye çevirdiği kabusname 500 yıldır dünyaya mevsimlere göre nasıl seks yapılacağını öğretiyor. kitap tam 33 baptan oluşuyor. bu bölümlerin birkaçı özellikle enterasan. örneğin 11'inci babın başlığı ''şarap içmek terbiyeni ve erkanını bildirir.'' 10'uncu bölüm ise yemek terbiyesine ayrılmış. konuk gelecek nice ağırlamak gerek, hamama nice girmek gerek, yatıp uyumak vakti, ne zaman faydalı ne zaman ziyan gibi başlıklarla böyle devam etmektedir. kitaba göre ''er kişi sevgilisinin üstüne çok düşüp, yerli yersiz seks istememeli. bu tür hareketler sevgiyi aşındırıp sevgiliyi canından bezdiriyor.'' ve ''şöyle bilmiş ol ey oğul ki, cima etmek dünyanın lezzetlerinden bir ulu lezzettir.'' gibi önerilerin bulunduğu bu dev eser her erkeğin kütüphanesinde mutlaka bulunmalı.
  • içerisinde şöyle leziz bir pasaj barındıran siyasetname:

    "...o söz senin işine ister yarasın ister yaramasın, sen o sözü can kulağıyla dinle. çünkü söz sedef gibidir, dil onu dalgıç gibi gönül deryasından çıkarır. gerçi her sedefte inci olmaz ama hepsini aramak gerek, o sedeftir ki boştur, yabana atmak gerek, dolusunun cevherin almak gerek. imdi kişi söz kapısını açmazsa o sözün yararın bulamaz." s.137
  • köle seçimi, kadın seçimi, asker seçimi, aşçı seçimi ve bilimum insan seçimi hakkında ve tabiki at seçimi hakkında yazdıklarıyla insana çılgın attıran nadide eser.
  • keykavus'un, bol bol tavsiyelerde bulunduğu bir başucu kitabı.

    "dostlarla şarap meclisinde buluşunca, şarabı bol getir. çerezi ortaya dök, güzel sesli çalgıcılar hazır olsun, çünkü çalgıcısız şarap sohbetinin safası olmaz. şarabın iyisini koy. mademki günaha giriyorsun, bari iyisi yüzünden günaha gir"
  • keykavus,aşk konusunda şöyle bir öğüt verir,

    âşık olma!

    ey oğul, âşık olmamaya çalış. eğer ansızın âşık olursan gönlüne uyma. çünkü gönlü aşka gönderince, kişi kendi de ona uymuş olur. gönül şehvetine uymak, akıllı kişilerin işi değildir.

    şimdi… ne çaban varsa göster. gönlü aşka bağlamaktan sakın. âşıklık hiçbir belaya benzemeyen tehlikeli bir iştir. meselâ bir yıllık kavuşma rahatı, bir günlük ayrılık sızısının zahmetini karşılamaz. hele âşıklığın ayrılığı ve vuslat baştan başa dert ve mihnettir.

    gerçi aşkın derdi hoşça derttir. çünkü ayrılıkta isen zaten azaptasındır. vuslatta isen ayrılığın korkusundan yine azaptasındır.

    eğer sevgili huysuz olursa -allah korusun- onun gibisinin anlamsız nazı ve pis huyu yüzünden, vuslat lezzetinden bile hiç haz ve tat bulamazsın.

    “ayrılık, sonu ayrılık olan vuslattan bin kat daha iyidir.”