*

şükela:  tümü | bugün
  • kondenser mikrofon* olarak da gecer. icindeki kapasitenin elektrotlarindan biri diyaframa bagli iken digeri sabittir. ses dalgasi ile hareket eden diyafram sabit yük altindaki kapasitenin elektrotlari arasindaki mesafenin ve buna bagli olarak uclarindaki gerilimin degismesine sebep olur.
  • çalışma prensibi, bir elektronik devre elemanı olan kondansatörlere benzeyen mikrofonlardır. kondansatörler elektrik enerjisini depolar ve bir kondansatörün içinde iki adet plaka bulunur. kapasitif mikrofonlarda da kondansatörerde olduğu gibi bir sabit plaka ve diyafram görevi gören ince ve oldukça narin bir zar bulunur. ses basıncı bu diyaframı hareketlendirir. bu hareketlilik, hareketli diyafram ve sabit plaka(backplate) arasındaki mesafenin değişmesine sebep olur. böylece devrenin kapasitansı yani çıkış voltajı değişir. diyafram çok ince ve hassas olduğu için hızlı şekilde hareket edebilir ve çok kısa süreli basınç değişikliklerine bile cevap verebilir. bu tür mikrofonların çalışabilmesi için dışarıdan elektrik enerjisi gerekir. +48 volt ya da phantom powerolarak bilinen bu enerji mikserlerden, ses kartlarından ya da harici bir phantom power ünitesinden elde edilebilir.

    iyi bir kapasitif mikrofon için birkaç bin dolar gözden çıkarmak gerekebilir. frekans cevabı dinamik mikrofonlara göre oldukça geniştir. ciddi akustik bilgiyle inşa edilmiş salonlarımızın azlığından mütevellit türkiye’deki canlı performanslarda pek kullanılmazlar.

    neumann km 84
    røde nt2000
    akg c1000s
    shure ksm27

    iyi kapasitif mikrofonlardandır.
  • her frekans araligina esit tepki veren mikrofon tipidir.
  • kapasitif (condenser) mikrofonda, aralarında bir dielektrik levha bulunan biri sabit diğeri hareketli iki iletken levha vardır, bu üç eleman bir kondansatör oluştururlar. ses dalgalarının çarpmasıyla hareket eden hareketli levha bu kondansatörün kapasitesinin değişmesine sebep olur. eğer bu kondansatörün uçları arasına bir voltaj uygulanırsa bu voltajın akımında kapasite değişmeleri doğrultusunda dalgalanmalar olacağından bu titreşimler ses sinyaline çevirilir. condenser mikrofonlar harici bir güç kaynağı olmadan sesi elektrik sinyaline çeviremezler. gerekli olan bu voltaja phantom power denir, endüstri standardı +48 volttur. mikrofonun bağlı olduğu ses kartında veya preamp'de genellikle bu gücü sağlayacak olan +48 butonu bulunur.

    kapasitif mikrofonlar dinamik mikrofonların aksine frekans karakteristiği olarak mesafeye bağlı değişimler göstermezler. yani, ses kaynağı kondansatör mikrofonun membranından uzaklaştığında mikrofonda frekans aralığının herhangi bir kısmına karşı bir sağırlık oluşmaz, sadece ses sinyalinin genel seviyesi düşer ve bu özellikleri condenser mikrofonları stüdyo ortamında vazgeçilmez kılar.

    çok hassas oldukları için rutubete, sigaralı ortamlara, düşürmeye, sarsmaya gelemez hemencecik bozulurlar. ayrıca üretimlerindeki teknolojik teferruatlardan ötürü fiyatları sahne mikrofonlarına göre bayağı bir yüksektir.

    mikrofonların ses sinyalini alış yönleri bakımından gruplara ayıracak olursak:
    kardioid (sadece mikrofonun ön yüzünden gelen sinyalleri alır), omnidirectional (her taraftan gelen sesi eşit olarak alır), figür 8 (mikrofonun önünden ve arkasından gelen sesi eşit olarak alır, düetler için uygundur).

    sektörün liderleri neumann, microtech gefell, brauner, telefunken'dir. bu markaların bazı modellerinin fiyatları '0' km bir araba kadardır.
  • mutevazi bir ev stüdyosu sahibi olarak değişik markalarda sahip oldugum mikrofon cinsi.

    üstteki bir entry'de her frekans aralığına eşit tepki verir yazılmış olsa da bu doğru değildir. bu mikrofonlar tıpkı dinamik mikrofonlar gibi uzaklık yakınlıktan etkilendikleri gibi (yakınlaştıkça low-mid dediğimiz 100-400hz arası artar), kendilerine has bir frekans cevapları vardır. kimi daha tizdir, kimi daha sıcak diye tabir edilen (500hz civarlarında hafif bir yükseltisi olur) türde mikrofonlardır.

    bu sebeple bazı mikrofonlar rutin olarak atıyorum davul kitindeki zilleri mikrofonlamada (neumann km184) bazıları vokal kayıtlarında (neumann u87 - telefunken 251 vs) bazıları gitar amfilerinde (shure sm57, sm7b, ribbon mikrofonlar) bazıları bas enstrümanlarda (akg d12) vs kullanılır.

    şurada vokaller için çok güzel bir kıyaslama var : https://www.sweetwater.com/…ure/vocal-mic-shootout/

    gayet titiz bir şekilde mikrofonların farklarını duyabileceğiniz kayıtlar. mikrofon satın almadan önce kıyaslamakta fayda var.

    büyük bölümünün fiyatı araba kadar değildir, antika mantika bi mikrofon peşinde koşmuyorsanız 1000 dolar altına çok güzel sürüyle mikrofon var.

    milyonlarca hit şarkı kaydında kullanılmış neumann u87 3000 dolar civarına,
    telefunken 251lerse 10000 dolar civarına satılır - ki bunlar mikrofonların bir nevi mercedesi, ferrarisidir.

    stüdyo kuruyorsanız her türlü kayıt alabileceğiniz mikrofon setini almak 20000 dolar civarına gelir :

    https://www.sweetwater.com/store/detail/dblocker

    evde muzik kaydı vs işleri için tavsiye isteyen yeşillendirebilir.