• annesi isveçli babası tunuslu olan roman ve tiyatro oyunu yazarı jonas hassen khemiri’nin bakırköy belediye tiyatrosu’nda sahnelenmeye başlanan tek perde 70 dakikalık oyunu. stockholm’deki intihar saldırısının ardından kısa roman olarak yazılan oyunun çıkış noktası, isveç hükümeti'nin reva projesini hayata geçirmesinin ardından yazarın 2013’te isveç adalet bakanı’na hitaben yazmış olduğu mektup. polise şüpheli gördüklerine keyfi olarak kimlik, pasaport kontrolü ve üst arama yetkisinin verildiği bu projenin göçmenler üzerindeki baskıyı artırıp, ayrımcılığı ve nihayetinde ırkçılığı körükleyeceğini savunan mektubun sahneye yansıması da bu baskının getirdiği paranoyayı vurguluyor.

    amor anakarakterini canlandıran bedir bedir’e ercan koçak (shavi/tezgahtar), elif ürse (ahlem/tyra/hafiye) ve sevda karabulut (valeria/karolina) eşlik ediyor. oyuncular arasında uyumlu ve akıcı bir sahne paylaşımı var. ağırlıkla telefon konuşmaları şeklinde ilerleyip yer yer hayal ve gerçeğin iç içe geçtiği oyunun en etkileyici anı bence büyükanne hafiye’nin sahnesi. fiziksel tiyatro ile desteklenen anlatıcılık oyunu dinamikleştirmiş. yer yer kafesleşen dikkat çekici dekor, ışık ve müzikler başarılı. fakat oyunun dili biraz fazla simgesel. bu da bazı kısımlarda ana fikrin ıskalanmasına yol açıyor.
  • en hızlı okuduğum kitap.

    --- spoiler ---

    şehirde patlama olur. adamın birisi patlama sonrası kardeşlerini teker teker arar. onlarla konuşurken eski anılarını yeniymiş gibi yazmaya başlar. yani kardeşleriyle ilgili anılarını. ilk başlarda annie ernaux gibi satır satır yazar. heyecanlı ama vurucu değil. sonra bir ara düz yazıya geçtikten sonra yine eskisi gibi satır satır yazmaya devam eder. patlama hengamesi geçer ve eski hayatlarına devam ederler.
    --- spoiler ---

    yazar, daha henüz 42 yaşında olmasına rağmen oldukça üretken. tür üzerine türler denemiş. farklı biçimler arayışında.
hesabın var mı? giriş yap