şükela:  tümü | bugün
  • (bkz: pour-soi)
  • jean-paul sartre'ın varlık felsefesindeki önemli bir kavram. terim olarak tireli bileşik sözcük biçiminde (yani "kendi-için") yazılıyor. bu kavramlardan benim anladığım kendi-için varlık* dediği canlı, kimlik sahibi olan varlık, yani hiçlikle bulanmış olan insan varlığı. öteki favori sözleriyle, ne değilse o olacak olan, ne ise o olmayan varlık. ancak ölmesiyle somut varlık oluyor, olanakları bittikten sonra. o yüzden varoluş özden önce gelir diyor, önemlidir de diyor galiba. olmaktan, özgürlükten kurtulamayan varlık olarak insan ilişkiye mecbur, musallat olmaya, kendisine musallat olunmasına mecbur görünüyor. kendinde-varlık dediğini ise somut varlık, insan ve sorumlu olmayan nesne, bazen salt hiçlik ve tanrı anlamına da kullanıyor.

    "dolayısıyla hiçlik bu varlık boşluğudur, kendi-içini* oluşturmak üzere kendindenin kendiye doğru bir düşüşüdür.
    hiçlik, varlığın varlık tarafından soru konusu yapılmasıdır, yani tastamam bilinçtir ya da kendi-içindir.
    hiçlik, varlığa özgü bir imkandır ve onun tek imkanıdır." jean-paul sartre - l'etre et le neant

    "gelecek, olgusallığın* (geçmiş), kendi-içinin (şimdiki zaman) ve kendi-için için mümkün olanın (gelecek) aniden ve sonsuza dek sıkıştırılmasının kendi-içinin kendinde varoluşu olarak en sonunda kendini açığa çıkaracağı ideal noktadır." jean-paul sartre - l'etre et le neant

    "kendi-için kaçış formunda varlığa mevcuttur; şimdiki zaman, varlık karşısında sürekli bir kaçıştır. böylece şimdiki zamanın ilk anlamını belirlemiş olduk: şimdiki zaman var değildir; mevcut an, kendi-içini gerçekleştirmeye ve şeyleştirmeye yönelik bir kavrayıştan yayılır; kendi-içini ne ise o olan aracılığıyla ve kendi-içinin mevcut olduğu şey aracılığıyla, örneğin saat kadranının üzerindeki şu ibre aracılığıyla göstermeye iten de bu kavrayıştır." jean-paul sartre - l'etre et le neant

    (bkz: en-soi)