şükela:  tümü | bugün
  • puştluk yapılmak istenirse hedefe ulaşamamış bir projede kalan meblağı kişi kendi cebinden kapatabilir. %5'ten yüksek bağış topladığı sürece de kara geçer. tabi proje hayata geçmeyince tüm şahsi kredisini sıfırlar o ayrı.

    birileri böyle tamamen sahte kimlik + 20-30,000$ düşük hedefli ve en az 2-3000$ toplayabilecek ıvır zıvır projeler basarak proje başına 1000-1500$ kazanmak suretiyle kendisine çakallık tabanlı bir iş modeli yaratabilir. o yüzden backer'ı olunacak projeleri ince eleyip sık dokumak lazım.
  • kickstarter'a projenizi gönderebilmeniz için;

    18 yaşından büyük olmanız
    amerikan vatandaşı olup sosyal güvenlik numaranızın olması
    amerika'da ikamet adresi, banka hesabı ve kimliğinizin olması
    amerikan bankalarından birinden çıkartılmış kredi kartınızın olması gerekmekte.
  • internetin demokrasiye en büyük katkılarından biridir.

    istediğin filmi seyretmek, istediğin oyunu oynamak için büyük stüdyolara olan ihtiyacı ortadan kaldırmaya başlamıştır.

    indie yapımcılar ve dev stüdyolar arasındaki büyük sahayı kapsayabilecek projedir.
  • en sıkı takipçilerinin çinli 'ler olduğunu düşündüğüm site. proje sahipleri daha prototip aşamasındaki projelerini sitede yayınlar yayınlamaz bu taklit dehası çekik gözlüler hemen merdiven altı atölyelerinde üretip ebay' den satmaya başlıyorlar. telif hakkı yok, cezası yok, ohh ne güzel!
  • yavastan sacmalamaya baslamis. ozellikle istedigi parayi topladiginda "stretch goals" muhabbetiyle surekli daha fazla para toplamaya calismak asiri moda olmus. biri de demiyor ki "aga ben bu kadar butce belirlemistim, ustunu de baska projelere bagislayin". hatta urundeki bazi ozellikleri bilerek eksik gosterip sonradan stretch goal numarasiyla ek bagis talebinde bulunanlar turemis. yanlis anlasilma olmasin, bir urune cok kisinin ragbet gostermesinden bahsetmiyoruz, burada bahsettigimiz "eger su kadar daha bagislarsaniz su ozellik de olacak" sistemi.

    ciddi sekilde yuma aile oyunlari firmasi gorse oturup aglayacagi bir yere de donusmus kickstarter. ozellikle masaustu kagit oyunlari konusunda oyle ornekler cikiyor ki, trajedi resmen. bes para etmeyecek bir masaustu kagit oyununa onbinlerce dolar bagis geliyor. saat basi yeni bir masaustu kagit oyunu geliyor. bunlarin bazilari hem malzeme hem dusunce olarak cok kaliteli olsa da cogunluk cop is.

    ozellikle "buyukler"den destek goren proje sahlaniyor diger turlu goze batmasi cok zor oluyor. mesela buyuk bir oyun yapimcisinin bir oyun projesini destekleyip "merakla bekliyorum" demesi muthis bir ivme getirirken obur tarafta mukemmel bir oyun 5-10 bin dolari toplayamadigi icin basarisiz oluyor.

    bunun son ornegi cok can sikiciydi. muthis komik ve "kafa" birinin elinden cikan adventure oyunu yeterli meblagi toplamadi ki cok dusuk bir proje hedefi belirlemisti aslinda. oyunun trailer ve demosu bile acayip komik ve kaliteliydi. lucasarts'a tur bindirecek tarzda bir yapimdi ama olmadi. obur tarafta sacma bir kart oyunu 1 saat icinde ayni meblagi topladi.

    kisacasi deginildigi gibi "yetenekli ama yeterli sermayesi olmayan kisiler" icin bir vitrin olmaktan cikip iyiden iyiye ticaret mecrasina kayiyor kickstarter. ozellikle bu konunda elestiriler artmaya basladi son zamanlarda. cok mutevazi butceler belirleyen ve gercekten o butceyle iyi seyler ortaya cikarabilecekken destek bulamayanlar bir yanda, belirledigi butcenin %8000 ustunu goren hala daha stretch goal diye dolasanlar diger yanda.

    ayrica zaten haberiniz vardir da bir de ben soyleyeyim, eger usa, uk, au dahilinde (avusturalya, amerika ingiltere lan iste, niye oyle artist soylediysem) cok guvenebileceginiz bir tanidiginiz yoksa heves etmeyin pek kickstarter'a. sonra cebinizine bir kurus girmeden dolandirici damgasi yersiniz benden soylemesi.

    memleket versiyonlari var bunun onu deneyin, 100 lira toplanamayan projeleri gormek heyecanli oluyor.
  • küçük grupların ürettiği çizgi romanlara, elektronik aletlere, kısa filmlere felan bütçe toplamak için kullanması dışında, biz oyuncular için ayrı bir öneme sahip.
    şu oyunların 4'te 1'i bile çıksa, eski oyuncular için bayram olacak.

    double fine adventures (ron gilbert + tim schafer) http://www.kickstarter.com/…e/double-fine-adventure
    wasteland 2 (brian fargo) http://www.kickstarter.com/…ects/inxile/wasteland-2
    leisure suit larry reloaded (al lowe) http://www.kickstarter.com/…e-suit-larry-come-again
    shadowrun returns (jordan weisman) http://www.kickstarter.com/…60297/shadowrun-returns
    jane jensen's moebius and pinkerton road studio (jane jensen - gabriel knight) http://www.kickstarter.com/…rton-road-2012-2013-csg
    carmageddon: reincarnation (patrick buckland altında eski ekip) http://www.kickstarter.com/…rmageddon-reincarnation
    xenonauts (x-com indie remake) http://www.kickstarter.com/…ects/69341191/xenonauts
    tex murphy - project fedora (return of the fmv) http://www.kickstarter.com/…x-murphy-project-fedora
    two guys spaceventure (space quest spiritual successor) http://www.kickstarter.com/…e-creators-of-space-que
    broken sword - the serpent's curse (broken sword sequel) http://www.kickstarter.com/…erpents-curse-adventure
    project eternity (baldur’s gate + icewind dale + planescape: torment) http://www.kickstarter.com/…sidian/project-eternity
    maia (indie dungeon keeper + dwarf fortress) http://www.kickstarter.com/projects/simonroth/maia
    war for the overworld (indie dungeon keeper spiritual successor) http://www.kickstarter.com/…s/war-for-the-overworld
    dreamfall chapters: the longest journey (dreamfall sequel) http://www.kickstarter.com/…ers-the-longest-journey
    torment: tides of numenera (planescape: torment + mask of the betrayer) http://www.kickstarter.com/…rment-tides-of-numenera
    shroud of the avatar: forsaken virtues (ultima spiritual successor) http://www.kickstarter.com/…atar-forsaken-virtues-0
  • türkçesi "vurdurtan" ya da "vurdurtucu" (bkz: arabayı vurdurarak çalıştırmak)

    hadi gel de proje aç
  • ozellikle oyun acisindan bakilirsa artik para yatiranlarin daha tedirgin oldugu ve elinin gitmedigi gozlerden kacmiyor.

    bunun sebepleri cogu projenin ardi ardina patlamasi ve ozellikle gelistiricilerin o ilk hevesle dusuk paralarla cok sey yapacaklarini sanarak duzgun bir is plani kurmadan ise girismesi.

    en bilineni ayni zamanda kickstarter'in sahlanmasini da saglayan tim schafer'in broken age projesiydi malum. ozellikle oyunu yapmaya girisen cok buyuk bir efsane oldugu icin beklentiler cok yukseldi, heyecan artti, istenilenin 11 kati para toplandi.

    ama aslinda butun proje tim schafer'in kafasindaki "yeni bir oyun yapayim" cumlesinden ibaretti. duzgun bir plan veya proje yoktu.

    bol keseden dagitmayi vaat ettikleri bagisci hediyeleri tek basina 600 bin dolar tuttu, kickstarter'in yasal kesintisi, devletin kestigi vergiler derken olay iyice dagildi. bunun ustune sadece bir fikirden ibaret projenin gelistirilmesi asiri uzadi, aksadi, degisti, yeniden sekillendi derken para yetmedi. detaylar icin: (bkz: #55595331)

    tim schafer bunu acikladiginda kiyamet koptu ve insanlarin ilk supheleri o zaman basladi.

    su anda takip ettigim 15 projeden 7'si tam manasiyla patlamis durumda.

    -biri parasi yetismedigi icin yuksek kalite hd gorsellerini piksel art'a cevirip yarim yamalak yayinliyor,
    -digeri ortagi tarafindan yuz ustu birakildigi icin bes parasiz kaldi, hatta oyun sitelerine haber oldu isyan videosu.
    -bir digeri hastalik yuzunden belirsiz bir sure erteledi.
    -bir baskasi tamamen gelistirmeyi birakti.
    -oteki "para yetmedi" diyerek 2. kez kampanya duzenliyor.
    -beriki topladigi paradan fazlasini hediyelere harcamasi gerektigini farketti ve hediyelerden cark etti.
    vs... vs...

    kisacasi, birkaci art niyetli, buyuk cogunlugu ise is plani/maddi yukumlulukler gibi seyleri ilk hevesle gozden kaciran nice gelistirici bayagi guven koreltti.

    soyle izah edeyim;

    "biz bir kac kisiyiz bize 50 bin dolar yeter" diye dusunen elemanlar ne ks kesintisini, ne vergiyi, ne oyun yapimi boyunca hayatta kalip faturalarini odeyebilmek icin normal maas alir gibi kendilerine aylik duzenli para ayirmalari gerektigini hesap etmediler, hatta program lisanslarini bile hesap etmeyen gordum.

    bir kismi da "bu kadariyla baslayalim sonrasinda para buluruz" gibi sacma bir mantiga yaslandilar.

    sonucta tabii aci gercekler ortaya cikti evdeki hesap carsiya uymadi.

    elbette bu hatalara hic dusmeden herseyi planlayip cok sistemli calisanlar da var bolca, onlar da zaten basarili is modellerini kavramis kisiler.

    yani kisacasi kickstarter konusu oyun gelistiriciler acisindan cok dikkatli planlanmasi her detay uzerinde calisilmasi gereken bir olay, yoksa daha girmeden piyasadan silinmek de olasi.

    alakasiz ama su konuya deginmeden bitirmeyeyim;

    kickstarter "para dilenmek" degildir, direkt pazarlamadir. yani 1 dolar da verseniz 1000 dolar da verseniz karsiliginda birseyler vadedilir. bu bir tesekkur maili ve wallpaper da olabilir, yalnizca urunun kendisi de olabilir, yaninda bir koli dolusu hediyelik ivir zivir da, sadece hizmetin kendisi de. yani "su kadar para verirseniz 1 ay, bu kadar verirseniz 1 yil hizmetten/urunden faydalanirsiniz, daha fazla verirseniz yaninda poster veririz vesaire" gibi vaatler vardir. eger bu vaatleri begenmez veya kampanyayi gercekci bulmazsaniz desteklemez ve para vermezsiniz. bunu da batida ve genel olarak hicbir uygar memlekette para dilenmek olarak algilamiyorlar.

    hatta bunun daha ileri hali "bana her ay maas gibi duzenli para verin hayallerimi gerceklestireyim, dunyayi gezeyim, tekneyle okyanuslara acilayim, dunyanin farkli mutfaklarinda yemek yiyeyim" gibi sebeplerle destek aradigi platform da var adi patreon, ona da batida bir allah'in kulu para dilenmek demeyip aksine "patreon'da hesap ac destekleyelim" diye oneriyorlar, buyurun onun da link'i;

    (bkz: patreon)
    https://www.patreon.com/
  • tasarladığım kart oyunu ile yer aldığım fundraising oluşumu. güzel bir başlangıç yaptım sözlük, tutacak gibi. kickstarter sayfası