şükela:  tümü | bugün
  • bu isimde cami bir tane istanbul'da vefada bir tane de mersin'de tarsusta bulunuyor.
    kiliseye minare ekleyip cami yapmaktan nasibini almış yapılardır. tabii üşengeçlikten midir nedir isim konusunda çok kasmamışlar, "yaratıcılık sıfır" desem o da değil. böyle daha bir ilginç olmuş.
    (bkz: #3678372)
  • (bkz: aya sofia)
  • 1- ayasofya müzesi (ayasofya müzesi – ayasofya camii)
    2- kariye müzesi (hora manastır kilisesi – kariye camisi)
    3- imrahor camii(studion manastırı- ionnes prodromos kilisesi)
    4- koca mustafa paşa camsi (andrei-krisei kilisesi
    5- kalenderhane camii (kriotissa-akatalep tos kilisesi)
    6- eski imaret camii (pentepoptes kilisesi)
    7- vefa kilise-camii (aya teodoros kilisesi)
    8- kefeli camii(aya nikola kilisesi)
    9- arap camisi (aziz dominik katedrali)
    10- bodrum mesih paşa camii (aya mirelaion kilisesi)
    11- mustafa çavuş camii (topkapı manastır mescidi) (aya kyra marta veya aya romanos kilisesi)
    12- sancaktar camii (gastria kilisesi)
    13- hırami ahmet paşa camii (ionnes baptist-trullo kilisesi)
    14- fenari-isa camii (konstantin- lips kilisesi)
    15- gül camii (aya teodosia kilisesi)
    16- küçük ayasofya camii (sergios-bakhos kilisesi)
    17- atik mustafa paşa camii (hz. cabir camisi)-(petrus- markus kilisesi)
    18- fethiye camii (pammakaristos kilisesi)
    19- zeyrek camii (pantokrator kilisesi)
    20- esekapı camii (manastır)
    21- şeyhülislam camii (pantokrator' a ait oktagon)

    *bir kısmı tamamen müze (1,2), tümüyle müze ama harabe (3), tümüyle cami (4-17), bir kısmı cami, bir kısmı müze (18) bir kısmı cami, bir kısmı harabe (19), ne müze ne cami (20,21)
  • adı bir oksimoron örneği gibi dursa da aslında değildir. fatih sultan mehmet tarafından kaleiçi'ndeki kilisenin yerine yaptırılmış bir camidir. büyük 1752 depreminde yıkılmıştır. kaynaklar tek minareli büyükçe bir cami olduğunu işaret eder.
  • (bkz: venk kilisesi)
  • içine bir kaç dine ait ibadethane daha eklenerek, mistik alemin isviçre çakısı yaratılabilir.
  • vefadaki örneğine gittiğinizde müezzin olma ihtimalini de aklınızda bulundurmanız gerekmektedir, zira cemaatin 5'i geçtiğine pek şahit olmadım.
    fakat muhtemelen, en az değişiklikle camiye çevrilmiş kilise camilerdendir.
    giriş avlusu( narteks) neredeyse hiç bozulmamış şekilde durmaktaysa da , fakat iç kısım kötü bir düzenleme ile camiye çevrilmiş durumdadır. o plastik, ismini bilmediğim kaplamalarla tüm duvarların kaplanmış olması, kötü mimber..vs gibi iç düzenlemede kötü denebilecek tüm unsurlar bir aradadır.
    ön bahçesini, yanındaki ufak tefek yapıları, şadırvan olarak kullanılan yerleri ve devamını, her gördüğümde hafif bir korku ile gitmeye çekindiğim yerlerini merak etmiyor değilim. o da bir gün belki olur inşallah
    ve ayrıca not; namaz vakitleri dışında kapalıdır
  • bir tanesi de izmir'deki hüsnü ataberk camii imiş. 1922 senesine kadar rum ortodoks kilisesiyken (agios metamorphosis kilisesi) sonradan camiye dönüştürülmüş.

    http://www.erolsasmaz.com/?oku=785
  • bunlardan biri de istanbul vefa’da bizans döneminde inşa edilen ismi net olarak bilinmeyen manastır kilisesi.

    bizans dini mimarisinin karakteristik özelliklerine sahip yapı günümüzde içler acısı bir çevrede ve durumdadır.
    yapıyı ilk, uzaktan gördüğünüz an içinizi kaplayan mutluluk hissi anıta yakınlaştıkça derin bir hüzne ve utanma hissine yerini bırakıyor.

    batı cephesinde hala görülen bizans sanatı özelliğinde süslemeler, taş işçilikleri bir nebze de olsa görülmeye değer. sadece bu kadar ustaca işlenmiş cephenin bakımsızlık sonucu ne hale geldiğini düşündürüyor ve yaşadığımız toplumu sorgulamamızı sağlıyor. çeşitli geometrik motifler ve farklı kompozisyonlar bu durumda bile okunabiliyor.

    yapıyla alakası olmayan çift yönden çıkılan mermerden yapılmış merdivenlerin üzeri plastik ‘ çirkinlik abidesi ‘ bir tente ile örtülü ve yuh artık dedirten cinsten.

    batı kapısından içeri girildiğinde özgün durumda dış nartheks olarak inşa edilmiş günümüzde son cemaat yeri olarak düzenlenmiş alanda bulunan sütun ve sütun başlıkları bakımsızlığına rağmen dönem sanatı hakkında fikir verebilecek özellikte. dış narteksin güney’inde bulunan kubbe içinde, sıvayla kapatılmaya çalışılmış isa ve havariler freski bizans resim sanatı hakkında kaynak niteliğinde.

    yapı hakkında daha fazla bilgi vermek isterdim, lakin bir nebze de olsa sorumluluk sahibi biri olarak ana mekana girip o kötü görüntüyü görmeye vicdanım razı olmadı. sadece cephe ve nartekslerin durumundan vaziyetin vahimliğini öngörebilirsiniz.

    yazık, böyle bir medeniyet arka planımız var ama bunu anlayabilecek maneviyata sahip değiliz.