*

şükela:  tümü | bugün
  • "zaman : önemi yok.
    yer : onun da…
    olay : olay denilen “şey” nedir ki?"

    sıradan insan olmanın dehşetine bir göçmen olmak, almanya’ da bir türk olmak eklenince bunun size vereceği acıyı bir düşünün. kaç nesil sürer, bir hiç olmadığınızı ıspatlamak. kaç kişi olmalısınız var olabilmek için. sadece bir yabancı olmak yetmez çünkü…

    1988 yılı birinci baskısını okuyorum kitabın. şimdi okuduğuma üzülüyorum. kurmaca yırtılıyor, okudunan her bölümle yazar belirginleşiyor yavaş yavaş. tansiyonunuz düşüyor, bedeninizle ruhunuz çatışıyor, bölümlerin hayaletleri çevrenizde dolaşırken başınız dönüyor.
    romanda olayı “şey” kelimesine indirgeyip onunla oynuyor yazar.

    kitaptaki kılavuz söz şunları söylüyor :

    “bu kitap tek bir roman olarak okunabileceği gibi iki ayrı roman olarak da okunabilir. okuyucu bu kitapta üçüncü bir roman okumak isterse, bölüm altlarındaki sayıları izlemesi gerekecek.”

    güney dal için söyleyebileceğim çok az şey var. ondan okuduğum ilk romandı kılları yolunmuş maymun.

    yıldız ecevit’e göre: “edebiyat tarihi açısından bakıldığında, batı’nın yüzyıl içine yaydığı modernist ve postmodernist gelişmeleri son yirmibeş-otuz yıl içinde birbirine harmanlayıp yaşayan türk edebiyatında, postmodern çizgiyi bilinçli olarak ayırıp izleyen ilk türk romancısıdır güney dal” (cumhuriyet kitap, 28 kasım 1998).

    kaynak: http://kidos54.blogspot.com/…i-yolunmus-maymun.html
  • güney dal'ın kılları yolunmuş maymun romanı ilk olarak 1988 yılında yayımlanmış postmodernist bir eserdir. güney dal'ın 1972 yılından sonra almanya'ya göç etmesiyle yazarlık süreci de farklı bir aşamaya girmiştir. ilk olarak 1976 yılında milliyet yayınları tarafından iş sürgünleri romanı yayımlanmış daha sonra da 1979 yılında e-5 romanı gelmiştir. bugünse eksik parça yayınları tarafından kılları yolunmuş maymun, fabrikada bir saraylı ve gelibolu’ya kısa bir yolculuk kitapları yayımlanmaktadır. değerli eleştirmen yıldız ecevit'in "türk romanında postmodernist açılımlar" kitabındaki ifadesiyle, "(...)postmodernist eğilimi bilinçli olarak modernist öğelerden yalıtıp metnine taşımak isteyen ilk türk romancısıdır." s.92

    gazete günleri ve casusun notları olarak iki ayrı roman şeklinde kurgulanan metinin ikinci bölümü üstkurmaca içermektedir. bu roman istenirse düz, iki ayrı roman şeklinde veya yazarın mehter takımı ritmine uydurarak planladığı şekilde sıçrayarak okunabilmektedir. ilk bölümün kahramanı ömer kul yaratılmış bir karakterken, üstkurmacanın yer aldığı ikinci bölümün kahramanı ibrahim yaprak ise metnin yazarıdır. güney dal ikinci bölümde ikinci şahıs anlatıcı kullanarak metne bir katman daha eklemektedir. zaman takıntılı karakterimiz ömer kul vasıtasıyla saatleri ayarlama enstitüsü, ibrahim yaprak'ın geoffrey takıntısıyla da yanardağın altında romanıyla metinlerarasılık bulunmaktadır.

    bu romanı detaylı olarak anlattığım videoyu izlemek için: https://youtu.be/g_vsj5osqa4